Państwowe fundusze majątkowe krajów członkowskich Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0990.0605Słowa kluczowe:
państwowe fundusze majątkowe, SWF, rozwój gospodarczy, polityka gospodarcza, Unia EuropejskaAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest ocena działalności państwowych funduszy majątkowych krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz wskazanie ich mocnych i słabych stron.
Metodyka badań: W pracy zastosowano autorski wskaźnik oceny państwowych funduszy majątkowych (wskaźnik SWF), a także analizę informacji i danych dotyczących funduszy oraz analizę porównawczą.
Wyniki badań: Działalność państwowych funduszy majątkowych krajów członkowskich UE oceniono umiarkowanie pozytywnie. Zidentyfikowanymi w analizie mocnymi stronami funduszy są ich podstawy instytucjonalne, zarządzanie organizacją (governance) oraz zarządzanie portfelem inwestycyjnym. Słabe strony to realizacja celów środowiskowych, społecznych oraz etycznych, a także wspieranie polityki gospodarczej.
Wnioski: Państwowe fundusze majątkowe powinny podjąć działania mające na celu poprawę ich funkcjonowania w zakresie słabo ocenionych obszarów. W tym celu mogą oprzeć się na zidentyfikowanych w artykule dobrych praktykach.
Wkład w rozwój dyscypliny: Próba kompleksowej oceny działalności państwowych funduszy majątkowych krajów członkowskich UE.Pobrania
Bibliografia
Aizenman J., Glick R. (2009), Sovereign Wealth Funds: Stylized Facts about their Determinants and Governance, „International Finance”, vol. 12, nr 3, https://doi.org/10.1111/j.1468-2362.2009.01249.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2362.2009.01249.x
Bagnall A.E., Truman E.M. (2011), IFSWF Report on Compliance with the Santiago Principles: Admirable but Flawed Transparency, Policy Brief, PB11-14, Peterson Institute for International Economics, Washington, D.C.
Bagnall A.E., Truman E.M. (2013), Progress on Sovereign Wealth Fund Transparency and Accountability: An Updated SWF Scoreboard, Policy Brief, PB13-19, Peterson Institute for International Economics, Washington, D.C.
Bahoo S., Alon I., Paltrinieri A. (2020), Sovereign Wealth Funds: Past, Present and Future, „International Review of Financial Analysis”, vol. 67, January, https://doi.org/10.1016/j.irfa.2019.101418. DOI: https://doi.org/10.1016/j.irfa.2019.101418
Bortolotti B., Fotak V., Hogg Ch. (2020), Sovereign Wealth Funds and the COVID-19 Shock: Economic and Financial Resilience in Resource-Rich Countries, „BAFFI CAREFIN Centre Research Paper”, nr 147/2020, https://doi.org/10.2139/ssrn.3665993. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3665993
Bortolotti B., Fotak V., Loss G. (2017), Taming Leviathan: Mitigating Political Interference in Sovereign Wealth Funds’ Public Equity Investments, „BAFFI CAREFIN Centre Research Paper”, nr 64/2017, https://doi.org/10.2139/ssrn.3088430. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3088430
Capapé J., Guerrero Blanco T. (2013), More Layers than an Onion: Looking for a Definition of Sovereign Wealth Funds, „ESADE Business School Research Paper”, nr 21, https://doi.org/10.2139/ssrn.2391165. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2391165
Clark G.L., Monk A. (2010), Government of Singapore Investment Corporation (GIC): Insurer of Last Resort and Bulwark of Nation-State Legitimacy, „The Pacific Review”, vol. 23, nr 4, https://doi.org/10.1080/09512748.2010.495997. DOI: https://doi.org/10.1080/09512748.2010.495997
Megginson W.L., Fotak V. (2015), Rise of the Fiduciary State: A Survey of Sovereign Wealth Fund Research, „Journal of Economic Surveys”, vol. 29, nr 4, https://doi.org/10.1111/joes.12125. DOI: https://doi.org/10.1111/joes.12125
Megginson W.L., López D., Malik A. (2020), The Rise of State-Owned Investors: Sovereign Wealth Funds and Public Pension Funds, „Annual Review of Financial Economics”, https://doi.org/10.2139/ssrn.3712690. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3712690
Raymond H. (2010), Sovereign Wealth Funds as Domestic Investors of Last Resort during Crises, „International Economics”, vol. 123, March, https://doi.org/10.1016/S2110-7017(13)60016-5. DOI: https://doi.org/10.1016/S2110-7017(13)60016-5
Sovereign Wealth Funds 2019. Managing Continuity, Embracing Change (2020), red. J. Capapé, IE Center for the Governance of Change, IE University, Spain.
Stone S.E., Truman E.M. (2016), Uneven Progress on Sovereign Wealth Fund Transparency and Accountability, Policy Brief, PB16-18, Peterson Institute of International Economics, Washington, D.C.
Top 89 Largest Sovereign Wealth Fund Ranking by Total Assets (2020), SWF Institute, https://www.swfinstitute.org/fund-rankings/sovereign-wealth-fund (data dostępu: 2.09.2020).
Truman E.M. (2007), The Management of China’s International Reserves: China and a SWF Scoreboard, Paper Prepared for Conference on China’s Exchange Rate Policy, Peterson Institute of International Economics, October 19, Washington, D.C.
Truman E.M. (2009), A Blueprint for Sovereign Wealth Fund Best Practices, „Revue d’economie Financiere”, vol. 9, nr 1, https://doi.org/10.3406/ecofi.2009.5526. DOI: https://doi.org/10.3406/ecofi.2009.5526
What Is a Sovereign Wealth Fund? (2020a) (w:) Investing for Resilience: IFSWF Annual Review 2019, International Forum of Sovereign Wealth Funds, https://ifswfreview.org/2019/what-sovereign-wealth-fund (data dostępu: 20.09.2020).
What Is a Sovereign Wealth Fund? (2020b), SWF Institue, https://www.swfinstitute.org/research/sovereign-wealth-fund (data dostępu: 29.09.2020).
World Development Indicators Database (2020), https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators# (data dostępu: 1.10.2020).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.