Możliwości wykorzystania metody TVScore do oceny znakowania opakowań na przykładzie suplementów diety

Autor

  • Bartłomiej Kabaja Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Opakowalnictwa Towarów

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0956.0806

Słowa kluczowe:

opakowanie, znakowanie, metoda badania, czytelność, widoczność

Abstrakt

Rosnące znaczenie opakowań produktów w komunikacji rynkowej pomiędzy producentami dóbr a ich konsumentami sprawia, że niezwykle ważna okazuje się właściwa dostępność zamieszczonych na nich informacji. Celem artykułu jest przedstawienie metody TVScore, próba jej adaptacji do warunków krajowych oraz przeprowadzenie przy jej użyciu oceny oznakowania wybranych suplementów diety. Wybór tej grupy środków spożywczych do badań wynikał z takich czynników jak ciągle rosnąca sprzedaż tych produktów oraz wysoki poziom niezadowolenia konsumentów z ich oznakowania. Do oceny wytypowano dziewięć opakowań suplementów diety wspomagających odporność. Otrzymane wyniki pozwoliły na wskazanie, że w największej liczbie przypadków o niskiej dostępności oznakowania decydowała zbyt mała czcionka oraz połyskująca powierzchnia opakowań.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Ankiel-Homa M. [2012], Wartość komunikacyjna opakowań jednostkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Cholewa-Wójcik A., Kawecka A. [2015], The Influence of Effectiveness of Packaging Elements on the Consumers’ Preferences with the Use of Marketing Eye-Tracking Technique, „Modern Management Review”, vol. XX, nr 22(1).

Klonowska-Matynia M. [2010], Opakowania produktów na rynku mleczarskim. Studium empiryczne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.

Lisińska-Kuśnierz M. [2009], Oczekiwania i potrzeby konsumentów w zakresie informacyjności opakowań do czekolady mlecznej, „Opakowanie”, nr 9.

Lisińska-Kuśnierz M., Kabaja B. [2015], Information Inaccuracies in Dietary Supplement Labeling as Assessed by Consumers [w:] Food Product Quality and Packaging Quality. Current State and Challenges, eds A. Cholewa-Wójcik, A. Kawecka, University of Maribor, Faculty of Logistics, Celje, Slovenia.

Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Borusiewicz A. [2008], Opakowanie jednostkowe jako nośnik informacji dla konsumenta, Temat badawczy nr 18/KOT/1/2008, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków (maszynopis).

Mackey A.M., Metz M. [2007], Readability of Food Product Labels. Appendices for the Final Report, Consumer Interest Alliance, Toronto, http://www.ciai.ca/website_reports/Food_label_1-29_TVScore.pdf (data dostępu: 10.07.2015).

Metz M. [1996], Preferences of Consumers Age 50+ for Typography of Product Instruction Labels, McGill University, Montreal, http://www.nlc-bnc.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp03/NQ30338.pdf (data dostępu: 10.07.2015).

Miśniakiewicz M., Pycek M. [2014], Analiza determinant wyboru produktów spożywczych marek własnych i określenie poprawności znakowania ich opakowań, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 3(927), http://dx.doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0927.0307. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0927.0307

Nestorowicz R. [2014], Architektura informacji na opakowaniach produktów żywnościowych a skuteczność komunikacji marketingowej, „Marketing i Rynek”, nr 4.

Ozimek I. [2002], Znaczenie informacji podawanych na opakowaniu produktu żywnościowego, „Przemysł Spożywczy”, nr 10.

Ozimek I., Tomaszewska-Pielacha T. [2011], Czynniki wpływające na czytanie przez konsumentów informacji zamieszczanych na opakowaniach produktów żywnościowych, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, Bydgoszcz.

Paterson D.G., Tinker M.A. [1940], How to Make Type Readable, Harper and Brothers, New York.

Piecyk M., Marczuk-Daniluk M. [2011], Znakowanie produktów spożywczych w aspekcie alergii pokarmowej w opinii konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 206, Poznań.

Ratkovska B., Wojtasik A., Kuchanowicz H. [2008], Łatwość rozpoznawania produktów spożywczych do stosowania w diecie bezglutenowej na podstawie informacji na etykietach, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna”, vol. XLI, nr 3.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004, Dz.U. UE L 304/18.

Sprawozdanie roczne 2014 [2015], Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Warszawa, http://www.ijhar-s.gov.pl/pliki/A-pliki-z-glownegokatalogu/ethernet/2015/maj/Sprawozdanie%20roczne%20 2014.pdf (data dostępu: 10.07.2015).

Sutherland S.W. [1989], Miles Albert Tinker and the Zone of Optimal Typography, University of Washington, Washington.

Tinker M.A. [1963], Legibility of Print, Iowa State University, Ames, Iowa.

Tomaszewska-Pielacha M., Ozimek I. [2011], Czytelność i zrozumiałość informacji zamieszczanych na opakowaniach żywności w opinii konsumentów, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 92(4).

Ucherek M. [2009], Fakultatywne znakowanie środków spożywczych jako element kształtowania decyzji nabywczych konsumentów, „Marketing i Rynek”, nr 10.

Pobrania

Opublikowane

2017-02-14

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kabaja, B. (2017). Możliwości wykorzystania metody TVScore do oceny znakowania opakowań na przykładzie suplementów diety. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 8(956), 87-105. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0956.0806