Postawy pokolenia Z wobec środowiska pracy na przykładzie pracujących studentów w Polsce i w Chorwacji – analiza porównawcza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0202

Słowa kluczowe:

pokolenie Z, środowisko pracy, satysfakcja zawodowa, różnice kulturowe, ­Polska, Chorwacja, pracujący studenci

Abstrakt

Cel: Głównym celem badawczym jest interpretacja wstępnych badań pilotażowych diagnozujących postawy wobec środowiska pracy przedstawicieli pokolenia Z na przykładzie wybranej grupy pracujących studentów w Polsce i w Chorwacji. Determinantami postaw, które zostały poddane badaniom, były poziom i atrybuty zadowolenia zawodowego, ocena zaangażowania, oraz wybrane składowe oceny środowiska pracy.

Metodyka badań: Badania porównawcze przeprowadzono za pomocą ankiety P.A.S.Z. Krótko scharakteryzowano grupę badanych pracowników – przedstawicieli pokolenia Z, którzy zdobywają pierwsze doświadczenia w środowisku pracy. Opisano metodykę badań przeprowadzonych w Polsce i w Chorwacji za pomocą zmodyfikowanego kwestionariusza P.A.S.Z. Przedstawiono wyniki badań oraz wnioski dotyczące podobieństw i różnic między oczekiwaniami wobec środowiska pracy młodych Polaków i Chorwatów. Do badań wybrano celową grupę przedstawicieli pokolenia Z, która kończy edukację na uczelniach wyższych i zaczyna zdobywać ­doświadczenia zawodowe. W tym kontekście zweryfikowano pytania i hipotezy badawcze, które stanowią podstawę do dalszych badań porównawczych pokolenia Z w kontekście wyzwań współczesnego rynku pracy, zarówno w Polsce, jak i w Chorwacji.

Wyniki badań: Badania wykazały, że pracujący studenci doceniają swoje środowisko pracy i oceniają poziom zadowolenia zawodowego jako wysoki. Pracujących studentów w Polsce i w Chorwacji cechuje identyczna struktura wartości i motywów podejmowania pracy, która przekłada się na ich zadowolenie z pracy.

Wnioski: Najbardziej ogólnym wnioskiem z badań jest stwierdzenie, że mimo różnic kulturowych i odmiennych uwarunkowań narodowościowych przedstawiciele pokolenia Z z Polski i Chorwacji charakteryzują się bardzo podobnymi wynikami w zakresie badanych oczekiwań i postaw. Tym samym można przyjąć założenie o globalnym, jednorodnym postrzeganiu swojej roli zawodowej przez najmłodsze pokolenie wchodzące na rynek pracy w badanej próbie studentów.

Wkład w rozwój dyscypliny: Potwierdzenie cech pokolenia Z jako generacji homogenicznej i globalnej pod względem postrzegania swojego środowiska pracy.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Aktywność ekonomiczna ludności Polski – IV kwartał 2020 r. (2020), GUS, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5475/4/40/1/aktywnosc_ekonomiczna_iv_kw_2020.pdf (data dostępu: 25.08.2021).

Atkins A., Millenials: The Job-Hopping Genearation, https://www.gallup.com/workplace/231587/millennials-job-hopping-generation.aspx (data dostępu: 10.05.2021).

Bezrobocie rejestrowane. I kwartał 2021 r. (2021), GUS, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5473/3/44/1/bezrobocie_rejestrowane_1_kwartal_2021.pdf (data dostępu: 25.08.2021).

Borowska-Pietrzak A. (2013), Determinants of Job Satisfaction – Empirical Study, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, vol. 27, nr 1, https:/doi.org/10.5604/01.3001.0009.6302. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6302

Borowska-Pietrzak A. (2014a), Dezagregacja czynników w modelu poczucia satysfakcji zawodowej, „Nauki o Zarządzaniu”, nr 1(18). DOI: https://doi.org/10.15611/noz.2014.1.01

Borowska-Pietrzak A. (2014b), Pomiar poczucia satysfakcji zawodowej. Wyniki badań pilotażowych (w:) Sukces w zarządzaniu kadrami. Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim – podejścia, metody, narzędzia. Tom 2. Problemy zarządczo-psychologiczne, red. M. Stor, A. Fornalczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.350.04

Chou S.Y. (2012), Millennials in the Workplace: A Conceptual Analysis of Millennials’ Leadership and Followership Styles, „International Journal of Human Resource Studies”, vol. 2, nr 2, https://doi.org/10.5296/ijhrs.v2i2.1568. DOI: https://doi.org/10.5296/ijhrs.v2i2.1568

Czerwiński M. (2020), Chorwacja. Dzieje, kultura, idee, Międzynarodowe Centrum ­Kultury, Kraków.

Czyczerska K.M., Ławnik A.J., Szlenk-Czyczerska E. (2020), Współczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z, „Rozprawy Społeczne/Social Dissertations”, t. 14, nr 3, https://doi.org/10.29316/rs/125693. DOI: https://doi.org/10.29316/rs/125693

Gadomska-Lila K. (2015), Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 1(102).

Gajda J. (2017), Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z wobec pracy zawodowej i pracodawcy, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 491, https://doi.org/10.15611/pn.2017.491.15. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2017.491.15

Gołąb Z. (2004), O pochodzeniu Słowian w świetle faktów językowych, Towarzystwo ­Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Jagiełło-Szostak A. (2014), Republika Chorwacji. Polityka wewnętrzna i międzynarodowa, Wydawnictwo Atut, Wrocław.

Mazur-Wierzbicka E. (2015), Kompetencje pokolenia Y – wybrane zagadnienia, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, t. 3, nr 39.

Pavlicevic D. (2012), Historia Chorwacji, Wydawnictwo UAM w Poznaniu, Poznań.

Piątek W., Kobylińska U. (2018), Oczekiwania pokolenia Y wobec rynku pracy na przykładzie Polski i Hiszpanii, „Akademia Zarządzania. Kwartalnik Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej”, nr 2(2).

Robak E. (2018a), Postrzeganie firm rodzinnych i ich atrakcyjności jako pracodawców przez przedstawicieli najmłodszych pokoleń na rynku pracy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 19, z. 7, cz. II.

Robak E. (2018b), Uwarunkowania współpracy pracowników z pokolenia Y, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, t. 3, nr 52, https://doi.org/10.18276/sip.2018.52/3-23. DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2018.52/3-23

Rudawska A., Szarek M. (2014), Postawy studentów względem pracy zespołowej i ich zespołowa efektywność, „E-mentor”, nr 3(55). DOI: https://doi.org/10.15219/em55.1104

Żarczyńska-Dobiesz A., Chomątowska B. (2014), Pokolenie „Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 350, https://doi.org/10.15611/pn.2014.350.36. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.350.36

Pobrania

Opublikowane

2021-12-06

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kawka, T. (2021). Postawy pokolenia Z wobec środowiska pracy na przykładzie pracujących studentów w Polsce i w Chorwacji – analiza porównawcza. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 2(992), 31-50. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0202