Praca w systemie home office w opinii wybranej grupy menedżerów – słuchaczy studiów MBA
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0991.0103Słowa kluczowe:
home office, praca zdalna, FGI, pandemia COVID-19Abstrakt
Cel: Diagnoza postaw menedżerów wobec pracy zdalnej.
Metodyka badań: Analiza literatury, wywiad grupowy FGI.
Wyniki badań: Menedżerowie są świadomi korzyści i zagrożeń wynikających z pracy w trybie home office. Podkreślają trudną sytuację rodziców dzieci kształcących się zdalnie oraz pracowników o niskich umiejętnościach w zakresie posługiwania się nowymi technologiami. Korzyści wynikające z pracy zdalnej są znaczące i wyraźnie przeważają nad potencjalnymi zagrożeniami.
Wnioski: Po zakończeniu pandemii COVID-19 praca zdalna będzie wykorzystywana na dużo większą skalę niż przed pandemią. W warunkach e-pracy większego znaczenia nabierają kompetencje menedżerskie: komunikatywność, budowanie relacji opartych na zaufaniu oraz umiejętność planowania i organizacji pracy.
Wkład w rozwój dyscypliny: Pogłębienie i aktualizacja wiedzy na temat pracy home office przez diagnozę postaw menedżerów wobec tej formy pracy.
Pobrania
Bibliografia
Aguenza B.B., Som A.P.M. (2012), Motivational Factors of Employee Retention and Engagement in Organizations, „International Journal of Advances in Management and Economics”, nr 1(6).
Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Béland L.P., Brodeur A., Wright T. (2020), The Short-Term Economic Consequences of Covid-19: Exposure to Disease, Remote Work and Government Response, „IZA Discussion Paper”, nr 13159, https://ssrn.com/abstract=3584922 (data dostępu: 18.11.2020). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3584922
Burn J., Marshall P., Barnett M. (2002), E-business, Strategies for Virtual Organizations, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Chomątowska B., Chłopek P. (2011), Telepraca – nowa forma organizacji pracy. Nowy obszar dysfunkcji i patologii? (w:) Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Day F.C., Burbach M.E. (2011), Telework Considerations for Public Managers with Strategies for Increasing Utilization, „Communications of the IBIMA”, vol. 2011, Article ID 880212, https://doi.org/10.5171/2011.880212. DOI: https://doi.org/10.5171/2011.880212
Dewicka A., Trziszka M. (2018), Wyzwania wieku informacyjnego. Ergonomiczny aspekt kształtowania i zarządzania systemem pracy zdalnej, „Marketing i Zarządzanie”, nr 1(51), https://doi.org/10.18276/miz.2018.51-03. DOI: https://doi.org/10.18276/miz.2018.51-03
Dolot A. (2020), Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika, „E-Mentor”, nr 1(83), https://doi.org/10.15219/em83.1456. DOI: https://doi.org/10.15219/em83.1456
Draman R.H., Edmondson V.C. (2012), Why a New Approach Is Needed to Solve to Day’s, „Review of Management Innovation Creativity”, nr 14.
Eagly A.H. (2005), Refereeing Literature Review Submission to Journals (w:) Reviewing Scientific Works in Psychology, red. R.J. Sternberg, American Psychological Association, Washington. DOI: https://doi.org/10.1037/11288-004
Eurostat (2020), How Usual Is It to Work from Home?, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200206-1 (data dostępu: 6.02.2021).
Felstead A., Henseke G. (2017), Assessing the Growth of Remote Working and Its Consequences for Effort, Well-Being and Work-Life Balance, „New Technology, Work and Employment”, vol. 32(3), https://doi.org/10.1111/ntwe.12097. DOI: https://doi.org/10.1111/ntwe.12097
Furmanek W. (2015), Zalety i wady telepracy, „Edukacja – Technika – Informatyka”, vol. 6(1).
Grzanka I. (2012), Transformacja procesu pracy w społeczeństwie informacyjnym, „Management Systems in Production Engineering”, nr 1(5).
Jeran A. (2016), Praca zdalna jako źródło problemów realizacji funkcji pracy, „Opuscula Sociologica”, nr 2(16), https://doi.org/10.18276/os.2016.2-04. DOI: https://doi.org/10.18276/os.2016.2-04
Juchnowicz M. (2008), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim jako paradygmat nowoczesnej gospodarki, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy, innowacje, projekty”, nr 1(8).
Knippenberg D. van (2012), What Makes for a Good Review Article in Organizational Psychology?, „Organizational Psychology Review”, vol. 2, nr 3, https://doi.org/10.1177/2041386612452220. DOI: https://doi.org/10.1177/2041386612452220
Król M. (2013), Telepraca a pracoholizm, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 148.
Lis M. (2020), Telepraca i praca zdalna to nie to samo, „Business Insider”, https://business-insider.com.pl/telepraca (data dostępu: 16.03.2020).
Lisek-Michalska J., Lipiec M., Olczyk A. (2012), Ocena metodologicznej i praktycznej jakości fokusa – propozycja procedury, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 61(1).
Makowiec M. (2015), Metodyka identyfikacji utrudnień i dysfunkcji występujących w pracy zdalnej w celu jej zhumanizowania, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 4(44), cz. 1. DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2015.4.1.31
Nurul A.S., Noorliza K., Hasnanywati H. (2013), Green Economy: Researching Working from Home in Building Sector, „Journal of Southeast Asian Research”, vol. 2013, Article ID 273189, https://doi.org/10.5171/2013.273189. DOI: https://doi.org/10.5171/2013.273189
Prasołek Ł., Kiełbratowska A. (2020), Praca zdalna w praktyce. Zagadnienia prawa pracy i RODO, C.H. Beck, Warszawa.
Pyőriä P. (2020), Managing Telework: Risks, Fears and Rules, „Management Research Review”, vol. 34(4), https://doi.org/10.1108/01409171111117843. DOI: https://doi.org/10.1108/01409171111117843
Ratti C., Claudel M. (2016), If Work Is Digital, Why Do We Still Go to the Office?, „Harward Business Review”, 13 April, https://hbr.org/2016/04/if-work-is-digital-why-do-we-still-go-to-the-office (data dostępu: 10.01.2020).
Samul J. (2017), Stan badań nad metodami naukowymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi – systematyczny przegląd literatury, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 2(115).
Samul J. (2020), Reflexivity in HRM Reserach, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 1(132), https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8686. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8686
Sęczkowska K. (2019), Konsekwencje psychospołeczne pracy zdalnej, „Problemy Nauk Humanistycznych i Społecznych. Teoria i Praktyka”, nr 2.
Silva R.S., Dias A.L. (2016), The Role of Organizational Training on Organizational Commitment. The Case of Private Security Employees Working Remotely, „European Journal of Business and Social Sciences”, vol. 5, nr 8.
Sliż P. (2020), Praca zdalna podczas epidemii COVID-19 w Polsce – wyniki badania empirycznego, „E-Mentor”, nr 3(85), https://doi.org/10.15219/em85.1474. DOI: https://doi.org/10.15219/em85.1474
Stroińska E. (2015), Wpływ temperamentu pracownika zdalnego na poziom satysfakcji z pracy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 16, z. 3, cz. 3.
Takeuchi R., Chen J. (2013), The Impact of International Experiences for Expatriates’ Cross-cultural Adjustment: A Theoretical Review and a Critique, „Organizational Psychology Review”, vol. 3, nr 3, https://doi.org/10.1177/2041386613492167. DOI: https://doi.org/10.1177/2041386613492167
Tomkiewicz M. (2013), Telepraca formą oszczędności, https://www.computerworld.pl/artykuly/325293/Telepraca.forma.oszczednosci.html (data dostępu: 6.08.2021).
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. 1974, nr 24, poz. 141.
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2020, poz. 374.
Worek B. (2001), Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, „Ask. Społeczeństwo, badania, metody”, nr 10.
Wróbel P., Jendza D. (2018), Telepraca – regulacje prawne a praktyka rynku pracy, „E-mentor”, nr 3(75), https://doi.org/10.15219/em75.1363. DOI: https://doi.org/10.15219/em75.1363
Wyrwich S. (2014), Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle rozwoju wirtualnej pracy, „Społeczeństwo i Ekonomia”, nr 1(1), https://doi.org/10.15611/eis.2014.1.08. DOI: https://doi.org/10.15611/eis.2014.1.08
Zdonek I., Podgórska M., Hysa B. (2019), Zdalna praca zespołu projektowego – charakterystyka ról i kompetencji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 1(126).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.