Between Monologue and Dialogue in Social Life – the Philosophies of Martin Buber and Józef Tischner
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0515Słowa kluczowe:
monolog, dialog, wolność, odpowiedzialnośćAbstrakt
Tytuł artykułu: Między monologiem a dialogiem w życiu społecznym – rozważania na gruncie myśli filozoficznej Martina Bubera i Józefa Tischnera
Monolog i dialog są kategoriami kontekstualnymi. Można je rozpatrywać w rozmaitych odniesieniach, ukazywać ich wielorakie znaczenia oraz odsłaniać etyczno-aksjologiczno-antropologiczno-społeczny charakter. Obie struktury komunikacyjne mogą odsyłać zarówno do ważnych problemów społecznych, jak i tych, które dotyczą konkretnej jednostki.
Celem artykułu jest filozoficzna próba namysłu nad znaczeniem i rolą monologu i dialogu w życiu społecznym. Martin Buber i Józef Tischner przybliżają sens prawdziwego (rzetelnego) dialogu, przeciwstawiając go monologicznemu sposobowi bycia jednostki. Dla tych myślicieli dialog rozgrywa się na płaszczyźnie samego życia (Buber) i dotyczy zawsze swoistej przestrzeni „pomiędzy” Ja i Ty (Buber, Tischner). Monolog zatem jawi się nie tyle jako przeciwieństwo dialogu, ale też jako struktura domagająca się uzupełnienia. Przywołani filozofowie ukazują dialog jako źródłowe doświadczenie człowieka, a samą jednostkę pojmują jako byt „zaadresowany” (skierowany „do” drugiego i „ku” drugiemu). Przez to dookreślają oni istotę dialogu, w którym naczelną rolę odgrywa wolność i odpowiedzialność. By się wybrać nawzajem i dojść do prawdziwej relacji, stające naprzeciw siebie podmioty muszą się wyzbyć wszelkich uprzedzeń czy predeterminacji, muszą zrzucić pancerz pozoru. Odpowiedź na pytanie płynące od drugiego rodzi dialogiczną więź uczestnictwa w wartościach. Dialog przekracza monologiczne „bycie dla siebie” podmiotu w stronę „bycia dla innego”, a sama rzeczywistość społeczna wówczas nabiera nowego sensu, stając się przestrzenią wzajemności, solidarności i życia wspólnotowego.
Pobrania
Bibliografia
Buber M. (1958), I and Thou, Charles Scribner’s Sons, New York.
Buber M. (2002), Between Man and Man, Routledge, London, New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203220092
Filek J. (2003), Filozofia odpowiedzialności XX, Znak, Kraków.
Filek J. (2014), Etyka. Reinterpretacja, Homini, Kraków.
Grygiel S. (2012), Jestem, więc modlę się, Flos Carmeli, Poznań.
Levinas E. (1979), Totality and Infinity, trans. A. Lingis, Martinus Nijhoff Publishers & Duquesne University Press Hague, Boston, London.
Levinas E. (1985), Ethics and Infinity. Conversations with Philippe Nemo, Duquesne University Press, Pittsburgh.
Rotengruber P. (2011), Dialogowe podstawy etyki gospodarczej, UAM, Poznań.
Taylor Ch. (1992), The Ethics of Authenticity, Harvard University Press, Cambridge, London. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674237117
Tischner J. (1992), Etyka solidarności, Znak, Kraków.
Tischner J. (2006), Filozofia dramatu, Znak, Kraków.
Tischner J. (2011), Nadzieja czeka na słowo. Rekolekcje 1966–1996, Znak, Kraków.
Tischner J. (2013), Rekolekcje paryskie, Znak, Kraków.
Tischner J. (2017), Inny. Eseje o spotkaniu, Znak, Kraków.
Zank M., Braiterman Z. (2014), Martin Buber (in:) E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2014 Edition), https://plato.stanford.edu/archives/win2014/entries/buber/ (accessed: 17.10.2018).