Zastosowanie mapowania strumienia wartości w usługach hotelarskich
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0972.1208Słowa kluczowe:
mapowanie strumienia wartości, usługi hotelarskie, szczupłe zarządzanie, marnotrawstwoAbstrakt
W artykule zaprezentowano zastosowanie mapowania strumienia wartości w hotelarstwie. Przedstawiono lean management jako wiodącą współczesną koncepcję zarządzania oraz omówiono rodzaje marnotrawstwa, które odnoszą się zarówno do produkcji, jak i usług. Scharakteryzowano specyfikę usług hotelarskich oraz zaprezentowano zastosowanie metody mapowania strumienia wartości w zarządzaniu hotelem rodzinnym. Następnie scharakteryzowano procesy towarzyszące powstawaniu wartości w wypadku świadczenia usługi udzielania noclegu, sporządzono mapę strumienia wartości stanu obecnego i przyszłego. Przeprowadzono także analizę procesów i opisano możliwości ich usprawnienia.
Pobrania
Bibliografia
Borris S. [2014], Value Is Not Always Binary, „Industrial Engineer”, vol. 46.
Burchart-Korol D., Furman J. [2007], Zarządzanie produkcją i usługami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
Chen J.C., Shady Y.L., Shady B.D. [2010], From Value Stream Mapping toward a Lean/Sigma Continuous Improvement Process: An Industrial Case Study, „International Journal of Production Research”, vol. 48, nr 4, 15 February, https://doi.org/10.1080/00207540802484911. DOI: https://doi.org/10.1080/00207540802484911
Czerska J. [2002], Koncepcja lean wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw, konferencja naukowa, Zielona Góra, http://www.zie.pg.gda.pl/~jcz/Lean_wyzw_dla_przeds.pdf (data dostępu: 26.12.2017).
Czerska J. [2009], Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa.
Eriksen M., Fischer T., Mønsted L. [2007], Lean Management in the Administration and Service Sector, Børsens Forlag, Copenhagen.
Lasa I.S., Laburu C.O., Castro Vila R. de [2008], An Evaluation of the Value Stream Mapping Tool, „Business Process Management Journal”, vol. 14, nr 1, https://doi.org/10.1108/14637150810849391. DOI: https://doi.org/10.1108/14637150810849391
Milewska M., Włodarczyk B. [2015], Hotelarstwo – podstawowe wiadomości, PWE, Warszawa.
Mossman A. [2009], Creating Value: A Sufficient Way to Eliminate Waste in Lean Design and Lean Production, „Lean Construction Journal”.
Patrocinio E. [2015], Value Stream Mapping: Operationalizing Lean Manufacturing, „SMT Magazine”, October.
Rauch E., Damian A., Holzner P., Matt D.T. [2016], Lean Hospitality: Application of Lean Management Methods in the Hotel Sector, 48th CIRP Conference on Manufacturing Systems – CIRP CMS 2015, „Procedia CIRP”, vol. 41, https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.01.019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.01.019
Rother M., Shook J. [2009], Naucz się widzieć. Eliminacja marnotrawstwa poprzez mapowanie strumienia wartości, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław.
Turkowski M. [2010], Marketing usług hotelarskich, PWE, Warszawa.
Urban W. [2016], Usługowa specyfikacja strumienia wartości lean management, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 421.
Vlachos I., Bogdanovic A. [2013], Lean Thinking in the European Hotel Industry, „Tourism Management”, vol. 36, June, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.10.007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.10.007
Womack J.P., Jones D.T. [2001], Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa – kluczem do sukcesu, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
Zimniewicz K. [2008], Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań.