Tradycyjne i nowoczesne formy budowania sieci bankowej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0973.0103Słowa kluczowe:
sieć bankowa, innowacje finansowe, karty płatnicze, sektor FinTechAbstrakt
Celem artykułu jest analiza tendencji dotyczących tradycyjnych i nowoczesnych metod budowania sieci bankowej w Polsce. Rozwój technologii, nowoczesnych kanałów dostępu do usług bankowych, jak również propagowanie obrotu bezgotówkowego w Polsce sprzyjają powstawaniu infrastruktury sytemu bankowego nastawionej na ograniczanie kosztów prowadzenia działalności oraz innowacjom finansowym (FinTech). Banki w Polsce i na całym świecie czeka zmiana strategii funkcjonowania na rynku (zwłaszcza w zakresie sprzedaży usług bankowych). Zmieniające się preferencje klientów wymuszają procesy dostosowawcze, które w znaczny sposób wpływają na organizację sieci bankowej. W najbliższym czasie ograniczana będzie liczba własnych oddziałów bankowych i bankomatów. Wynika to przede wszystkim z zapotrzebowania rynku (konsumentów), jak również ograniczania kosztów działalności bankowej. Rozwój rynku kart płatniczych i nowoczesnych form płatności umożliwia bankom dywersyfikację kanałów dystrybucji usług bankowych. Zmieniające się regulacje (m.in. dyrektywa PSDII) stwarzają również szerokie możliwości rozwoju innowacji finansowych oferowanych przez rynek FinTech, który będzie w znacznym stopniu kreował sieć bankową w Polsce w najbliższym czasie.
Pobrania
Bibliografia
Bank i agent bankowy (2017), red. J. Cichorska, Difin, Warszawa.
Boguski J. (2016), Marketing innowacji, Oficyna Graficzno-Wydawnicza Typografika, Warszawa.
Capiga M. (2015), Bezpieczeństwo transakcji finansowych w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu.pl, Warszawa.
Dembinski P. (2011), Finanse po zawale, Studio Emka, Warszawa.
Elementy nauki o finansach. Kategorie i instrumenty finansowe (2007), red. K. Jajuga, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Finanse osobiste (2016), red. R. Milic-Czerniak, Difin, Warszawa.
FinTech w Polsce bariery i szanse rozwoju (2017), http://fintechpoland.com/wp-content/uploads/2016/12/FinTech_w_Polsce_bariery_i_szanse_rozwoju.pdf (data dostępu: 30.08.2017).
Flejterski S. (2007), Metodologia finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Grzegorczyk W., Krawiec W., Sibińska A. (2010), Współczesne dylematy marketingu bankowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Komunikat w sprawie spotkania Kierownictwa Urzędu KNF z przedstawicielami Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju dotyczącego podjęcia działań na rzecz rozwoju innowacji finansowych (FinTech) w Polsce (2016), https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/fin_tech/komunikaty?articleId=48862&p_id=18 (data dostępu: 30.08.2017).
Krzyścin M. (2013), Reklama produktów i usług bankowych, Wydawnictwo CeDeWu.pl, Warszawa.
Liberska B. (2016), Nowa globalna architektura finansowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Mirabile I., Pieber M.K., Sauri L., Stril A. (2015), Protecting the Drugs of Tomorrow, „Competition Merger Brief”, nr 2.
Pacud R. (2016), Bank i agent bankowy, Difin, Warszawa.
Szpringer W. (2017), Nowe technologie a sektor finansowy, Poltext, Warszawa.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (1997), Dz.U. nr 140, poz. 939.
Zarządzanie ryzykiem bankowym (2012), red. M. Iwanicz-Drozdowska, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.