Gospodarka współdzielenia – pojęcie, źródła, potencjał
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0966.0606Słowa kluczowe:
gospodarka współdzielenia, ekonomia współdzielenia, hiperkonsumpcja, homo collaborans, zrównoważony rozwójAbstrakt
W artykule zaprezentowano przegląd definicji gospodarki współdzielenia. Podkreślono rolę dostępu do dóbr i usług, który w coraz większym stopniu zastępuje posiadanie. Przedstawiono również źródło pojęcia gospodarki współdzielenia oraz główne kategorie jej podziału. Gospodarka współdzielenia została potraktowana jako alternatywny model konsumpcji, którego celem jest zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów i tworzenie nowej wartości dla społeczeństwa. Jest to możliwe w dużej mierze dzięki rewolucji cyfrowej, która dostarcza odpowiednich narzędzi, dzięki nowej jakości w relacjach międzyludzkich, a także zwiększającej się świadomości społecznej. Celem pracy jest przegląd literatury przedmiotu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę odróżnienia gospodarki współdzielenia od rozwiązań nastawionych na zysk.
Pobrania
Bibliografia
Bardhi F., Eckhardt G. [2012], Access-Based Consumption: The Case of Car Sharing, „Journal of Consumer Research”, vol. 39, nr 4, https://doi.org/10.1086/666376. DOI: https://doi.org/10.1086/666376
Belk R. [1988], Possessions and the Extended Self, „Journal of Consumer Research”, vol. 15, nr 2, https://doi.org/10.1086/209154. DOI: https://doi.org/10.1086/209154
Belk R. [2007], Why Not Share Rather Than Own?, „Annals of the American Academy of Political and Social Science”, vol. 611, nr 10, https://doi.org/10.1177/0002716206298483. DOI: https://doi.org/10.1177/0002716206298483
Belk R. [2010], Sharing, „The Journal of Consumer Research”, vol. 36, nr 5, https://doi.org/10.1086/612649. DOI: https://doi.org/10.1086/612649
Belk R. [2013], Extended Self in a Digital World, „Journal of Consumer Research”, vol. 40, nr 3, https://doi.org/10.1086/671052. DOI: https://doi.org/10.1086/671052
Belk R. [2014], You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online, „Journal of Business Research”, vol. 67, nr 8, https://doi.org/10.1016/j.jbusres. 2013.10.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001
Benkler Y. [2005], Sharing Nicely: On Shareable Goods and the Emergence of Sharing as a Modality of Economic Production, „The Yale Law Journal”, vol. 114, nr 2, https://doi.org/10.2307/4135731. DOI: https://doi.org/10.2307/4135731
Botsman R. [2017], The Case for Collaborative Consumption, www.rachelbotsman.com/work/the-case-for-collaborative-consumption (data dostępu: 15.03.2017).
Botsman R., Rogers R. [2010], What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Collins, New York.
Codagnone C., Martens B. [2016], Scoping the Sharing Economy: Origins, Definitions, Impact and Regulatory Issues, Digital Economy Working Paper 2016/01 JRC100369, Institute for Prospective Technological Studies, Seville. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2783662
Felson M., Spaeth J. [1978], Community Structure and Collaborative Consumption: A Routine Activity Approach, „American Behavioral Scientist”, vol. 21, nr 4, https://doi.org/10.1177/000276427802100411. DOI: https://doi.org/10.1177/000276427802100411
Gansky L. [2010], The Mesh, Why the Future of Business is Sharing, Penguin Group, London.
Hamari J., Sjoklint M., Ukkonen A. [2015], The Sharing Economy: Why People Participate in Collaborative Consumption, „Journal of Association for Information Science and Technology”, vol. 67, nr 9, https://doi.org/10.1002/asi.23552. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.23552
Heinrisch H. [2013], Sharing Economy: A Potential New Pathway to Sustainability, „GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society”, vol. 22, nr 4, https://doi.org/10.14512/gaia.22.4.5. DOI: https://doi.org/10.14512/gaia.22.4.5
Lamberton C., Rose R. [2012], When is Our Better Than Mine?, „Journal of Marketing”, vol. 76, nr 4, https://doi.org/10.1509/jm.10.0368. DOI: https://doi.org/10.1509/jm.10.0368
Ozanne L., Ballantine W. [2010], Sharing as a form of Anti-consumption? An Examination of Toy Library Users, „Journal of Consumer Behaviour”, vol. 9, nr 6, https://doi.org/10.1002/cb.334. DOI: https://doi.org/10.1002/cb.334
Petropoulos G. [2017], An Economic Review of the Collaborative Economy, http://bruegel.org/2017/02/an-economic-review-of-the-collaborative-economy (data dostępu: 3.03.2017).
Schor J. [2014], Debating the Sharing Economy, http://www.greattransition.org/publication/debating-the-sharing-economy (data dostępu: 13.03.2017).
Sundararajan A. [2014], Peer-to-peer Businesses and the Sharing (Collaborative) Economy: Overview, Economic Effects and Regulatory Issue, http://smallbusiness.house.gov/uploadedfiles/1-15-2014_revised_sundararajan_testimony.pdf (data dostępu: 13.03.2017).