Internet a zmiany modeli funkcjonowania przedsiębiorstw
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0953.0503Słowa kluczowe:
fazy rozwoju e-biznesu, modele przedsiębiorstw internetowych, internet, otoczenie konkurencyjne, pośrednicy informacyjniAbstrakt
Rozwój nowoczesnych technologii teleinformatycznych ma wpływ na różne dziedziny gospodarki. Komercyjne wykorzystanie internetu pozwoliło nie tylko na stworzenie sektora e-biznesu, ale stało się współcześnie jednym z głównych źródeł przewag konkurencyjnych. W artykule dokonano przeglądu modeli funkcjonowania przedsiębiorstw, które swoją działalność opierają na internecie. Przeprowadzone, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu, analizy pozwalają stwierdzić, że dzięki nowym technologiom zaostrzyła się walka konkurencyjna oraz możliwe stało się pogłębienie integracji działań w łańcuchu wartości. W większości przypadków stosowane w e-biznesie modele to w istocie reimplementacja znanych ich tradycyjnych odpowiedników.
Pobrania
Bibliografia
Afuah A., Tucci C.L. [2003], Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Chaffey D. [2009], E-Business and E-Commerce Management. Strategy, Implementation and Practice, Prentice-Hall, Harlow.
Chircu A.M., Kauffman R.J., Wang B. [2007], Beyond the ‘eBay of Blank’: Next Stage Digital Intermediation in Electronic Commerce [w:] E-commerce and v-business. Digital Enterprise in the Twenty-First Century, red. S. Barnes, Butterworth-Heinemann, Burlington.
Chmielarz W. [2007], Systemy biznesu elektronicznego, Difin, Warszawa.
Combe C. [2006], Introduction to E-business. Management and Strategy, Butterworth-Heinemann, Burlington.
Gregor B., Stawiszyński M. [2002], e-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
Hartman A., Sifonis J., Kador J. [2001], E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, Wydawnictwo Liber, Warszawa.
Hoque F. [2000], E-Enterprise: Business Models, Architecture, and Components, Cambridge University Press, Cambridge.
Iwińska-Knop K., Zając D. [2014], Dropshipping w praktyce funkcjonowania polskich sklepów internetowych, „Logistyka”, nr 6.
Lee C. [2001], An Analytical Framework for Evaluating e-Commerce Business Models and Strategies, „Internet Research”, vol. 11(4), https://doi.org/10.1108/ 10662240110402803. DOI: https://doi.org/10.1108/10662240110402803
May P. [2000], The Business of eCommerce. From Corporate Strategy to Technology, Cambridge University Press, New York.
Ménard C. [2004], The Economics of Hybrid Organizations, „Journal of Institutional and Theoretical Economics”, vol. 160(3), https://doi.org/10.1628/0932456041960605. DOI: https://doi.org/10.1628/0932456041960605
Nojszewski D. [2006], Przegląd modeli e-biznesowych (cz. 1), „E-mentor” Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nr 5(17), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/17/id/375 (dostęp: 15.11.2015).
Norris M., West S. [2001, E-biznes, Wydawnictwa Łączności i Komunikacji, Warszawa.
„Nowa gospodarka” i jej implikacje dla długookresowego wzrostu w krajach postsocjalistycznych [2001], red. G.W. Kołodko, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa.
OECD [1997], Measuring Electronic Commerce, Organization for Economic Cooperation and Development, Brussel.
Petrovic O., Kittl C., Teksten R.D. [2001], Developing Business Models for Ebusiness, Social Science Electronic Publishing, http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/ SSRN_ID1658505_code1524241.pdf?abstractid= 1658505&mirid=1 (dostęp: 10.12.2015), https://doi.org/10.2139/ssrn.1658505. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1658505
Provost F., Fawcett T. [2015], Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji, Helion, Gliwice.
Rappa M. [2015], Business Models on the Web, http://digitalenterprise.org/models/models.html (dostęp: 15.11.2015).
Small P. [2000], Enterpreneurial Web, Pearson Education Limited, Harlow.
Smużniak M. [2013], Dropshipping [w:] Biblia e-bizensu, red. M. Dutko, Helion, Gliwice.
Strategie i modele gospodarki elektronicznej [2007], red. C.M. Olszak, E. Ziemba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szpringer W. [2005], Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie (od e-comerce do e-businessu), Difin, Warszawa.
Timmers P. [1998], Business Models for Electronic Markets, „Electronic Markets”, vol. 8(2), https://doi.org/10.1080/10196789800000016. DOI: https://doi.org/10.1080/10196789800000016
Toffler H., Toffler A. [1997], Trzecia fala, PIW, Warszawa.
Turban E., Lee J., King D., Chung H. [2000], Electronic Commerce. A Managerial Perspective, Pearson Education.
W kierunku rozszerzonego przedsiębiorstwa. Analiza sektorowa rozwoju ICT w Polsce [2006], red. T. Kasprzak, Difin, Warszawa.
Weill P., Vitale M. [2001], Place to Space: Migrating to eBusiness Models, Harvard Business School Press, April.