Preferencyjne porozumienia handlowe – znaczenie dla handlu dobrami i innych dziedzin współpracy Unii Europejskiej z partnerami zagranicznymi
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0945.0901Słowa kluczowe:
preferencje celne, preferencyjne porozumienia handlowe (PTAs), regionalne porozumienia handlowe (RTAs), wspólna polityka handlowa UEAbstrakt
Większość obrotu handlowego Unii Europejskiej z partnerami spoza ugrupowania odbywa się na zasadach preferencji – o charakterze jednostronnym lub wzajemnym (w ramach preferencyjnych porozumień handlowych – PTAs). Obecnie znaczenie PTAs dla eliminacji barier celnych nie jest duże dla UE, głównie dlatego, że: część unijnego importu jest dokonywana po stawce KNU równej 0%, marża preferencji (różnica między preferencyjną stawką 0% a stawką KNU powyżej 0%) jest niska. Ponadto wszystkie wzajemnie preferencyjne porozumienia, zarówno strefy wolnego handlu, jak i unie celne, przewidują pewne wyjątki. Wyjątki dotyczą niektórych produktów rolnych traktowanych przez UE jako wrażliwe.
Znacznie ważniejszym celem negocjowania PTAs, od dążenia do redukcji ochrony celnej na rynku partnerów handlowych, jest dla Unii chęć eliminacji barier o charakterze regulacyjnym, które są obecnie głównym utrudnieniem dla unijnych eksporterów. Ponadto preferencyjne porozumienia wykraczają poza istniejące regulacje wielostronne WTO. PTAs są wykorzystywane przez Unię Europejską także do osiągania celów z zakresu polityki zagranicznej, takich jak stabilizacja sytuacji politycznej i ekonomicznej w jej bliskim sąsiedztwie oraz do wzmocnienia roli UE w świecie.
Wzajemnie preferencyjne porozumienia zostały wynegocjowane w ostatnich latach przez UE z wieloma państwami sąsiadującymi z UE (w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa). Obecnie UE prowadzi rokowania w sprawie takich umów z państwami rozwiniętymi, takimi jak: Kanada, Japonia, USA. Głównymi przyczynami są – z jednej strony – pogłębiające się powiązania między UE oraz producentami i inwestorami z państw partnerskich, a z drugiej – niska skuteczność wielostronnych reguł WTO, które nie uwzględniają właściwie specyfiki konkretnych sytuacji.
Pobrania
Bibliografia
Ambroziak Ł. [2013], Ocena wykorzystania preferencji celnych w przywozie do Unii Europejskiej, „Unia Europejska.pl”, nr 6(223).
Borrmann A., Grossmann H., Koopmann G. [2006], The WTO Compatibility of the Economic Partnership Agreements between the EU and the ACP Countries, „Intereconomics”, March/April.
Baldwin R. [2014], Multilateralising 21ST Century Regionalism, OECD, February.
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions [2010], COM(2010) 612 final.
Czarny E. [2013], Regionalne ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej, PWE, Warszawa.
Global Europe: Competing in the World. A Contribution to the EU’s Growth and Jobs Strategy [2006], European Commission, Brussels.
Horn H., Mavroidis P. C., Sapir A. [2009], Beyond the WTO? An Anatomy of EU and US Preferential Trade Agreements, Bruegel Blueprint Series, nr 7.
Integracja europejska w świetle traktatu z Lizbony. Aspekty prawne [2012], PWE, Warszawa.
Kaliszuk E. [2012], Tworzenie stref wolnego handlu z udziałem Unii Europejskiej na przykładzie umowy z Republiką Korei [w:] Polityka gospodarcza Polski w integrującej się Europie 2011–2012, IBRK, Warszawa.
Kaliszuk E. [2014], Transatlantycka umowa o wolnym handlu – kto na niej skorzysta?, http://ec.europa.eu/polska/news/opinie/140207_umowa_pl.htm.
Kawecka-Wyrzykowska E. [2008], Regional Trade Agreements: A Stepping Stone or Stumbling Block for Further Multilateral Trade Opening?, Working Papers, Instytut Gospodarki Światowej SGH, No. 288.
Kawecka-Wyrzykowska E. [2014], Znaczenie preferencji celnych w imporcie UE [w:] Polityka celna. Ekonomia. Prawo. Praktyka, red. E. Gwardzińska, A. Werner, J. Wierzbicki, SGH i Wydawnictwo BW Jan Brodziński, Warszawa–Szczecin.
Kawecka-Wyrzykowska E. [2015], The EU-Georgia Association Agreement: An Instrument to Support the Development of Georgia or Lip Service?, „Comparative Economic Research”, vol. 18, nr 2, http://dx.doi.org/10.1515/cer-2015-0013. DOI: https://doi.org/10.1515/cer-2015-0013
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych i uchylające Rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008, Dz.U. 303/2012.
Trade, Growth and World Affairs – Trade Policy as a Core Component of the EU’s 2020 Strategy. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, COM(2010) 612 final.
Trade Policy Review. Report by the Secretariat. European Union [2013],WTO, WT/TPR/S/284, 28 May, WTO, Geneva.
World Trade Report 2011. The WTO and Preferential Trade Agreements: From Co-existence to Coherence [2011], WTO, Geneva.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.