Kultura zaangażowania organizacyjnego a potrzeby psychospołeczne pracowników
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0944.0806Słowa kluczowe:
zaangażowanie organizacyjne, kultura organizacyjna, potrzeby psychospołeczne, motywacja, zarządzanieAbstrakt
Z psychologicznego punktu widzenia u podstaw motywacji do działania leżą istotne potrzeby człowieka: biologiczne, ekonomiczne i psychospołeczne. Wraz z poprawą ogólnych warunków życia ta ostatnia grupa potrzeb nabiera coraz większego znaczenia, co sprawia, że w skutecznym motywowaniu pracowników rośnie znaczenie złożonych wzmocnień o psychospołecznym charakterze. W artykule starano się zwrócić uwagę na często niedoceniany w praktyce zarządzania problem znaczenia wewnętrznej motywacji pracowników. Zwrócono uwagę szczególnie na rolę uwzględnienia w kulturze organizacyjnej firmy podstawowych potrzeb psychospołecznych pracowników, co jest zasadniczym czynnikiem budującym zaangażowanie organizacyjne.
Pobrania
Bibliografia
Bakker A. [2011], An Evidence-Based Model of Work Engagement, „Current Directions in Psychological Science”, vol. 20(4), http://dx.doi.org/10.1177/0963721411414534. DOI: https://doi.org/10.1177/0963721411414534
Chirkowska-Smolak T. [2012], Psychologiczny model zaangażowania w organizację, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Człowiek w pracy i w organizacji. Perspektywa psychologiczna [2011], red. B. Rożnowski, M. Łaguna, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Deci E.L. [1971], Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 18, http://dx.doi.org/10.1037/h0030644. DOI: https://doi.org/10.1037/h0030644
Foster J. [2003], Motywacja w miejscu pracy [w:] Psychologia pracy i organizacji, red. N. Chmiel, GWP, Gdańsk.
Hackman J.R., Oldham G.R. [1976], Motivation through the Design of Work. Test of a New Theory, „Organizational Behavior and Human Performance”, vol. 16. DOI: https://doi.org/10.1016/0030-5073(76)90016-7
Juchnowicz M. [2012], Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa.
Kożusznik B. [2007], Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa.
Maslow A. [1990], Motywacja i osobowość, Pax, Warszawa.
Mastrangelo P.M. [2008], Building High-Performance People and Organization, „The New Employer-Employee Relationship”, Praeger, vol. 1.
Psychologia pracy i organizacji [2003], red. N. Chmiel, GWP, Gdańsk.
Rosenberg M.B. [2002], Porozumienie bez przemocy, Santorski & Co., Warszawa.
Rosenberg M.B. [2012], W świecie porozumienia bez przemocy, MiND, Podkowa Leśna.
Ryan R.M., Deci E.L. [2000], Self- Determination Theory and the Facilitation of Intrisinc Motivation, Social Development and Well-being, „American Psychologist”, vol. 55, nr 1, http://dx.doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.68. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68
Schein E. [1988], Organizational Psychology, Prentica Hall, New York.
Schultz D.P., Schultz S.E. [2002], Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
Szabowska-Walaszczyk A. [2010], Zaangażowanie w pracy i organizacji [w:] Psychologia zarządzania w organizacji, red. A.M. Zawadzka, PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.