Sytuacja polskiego absolwenta na rynku pracy

Autor

  • Magdalena Wojtas Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Studia Doktoranckie Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.828

Słowa kluczowe:

bezrobocie, „stracone pokolenie", aktywność zawodowa, programy pomocy

Abstrakt

Od 2008 r. liczba młodych ludzi bez pracy wzrosła o 166 tys. Co czwarty bezrobotny to osoba w wieku 25 lat, absolwent wyższej uczelni, znający przynajmniej jeden język obcy. Celem artykułu jest próba scharakteryzowania bezrobotnych młodych ludzi, wskazania rodzaju dotykającego ich bezrobocia, znalezienie przyczyn i przede wszystkim zaproponowania rozwiązań, które poprawią ich sytuację na rynku pracy. Obecnie co dziesiąty Polak pozostający bez pracy posiada wykształcenie wyższe, chociaż nadal bez pracy pozostaje więcej osób z wykształceniem zawodowym, gimnazjalnym oraz podstawowym. Problem ten widoczny jest nie tylko u nas, ale w całej Europie. W Polsce dopiero od niedawna podjęto działania na rzecz likwidacji bezrobocia. Co zrobić, żeby studia nie oznaczały bezrobocia, a młody człowiek mógł realizować się zawodowo? Istnieje wiele sposobów walki z bezrobociem. W artykule zaproponowano kilka najważniejszych rozwiązań, które pozwolą uwierzyć młodym ludziom, że za wcześnie okrzyknięto ich „straconym pokoleniem".

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bellemare D. [1994], Pełne zatrudnienie w gospodarce rynkowej, SGH, Warszawa.

Boni M. [2011], Raport: przyszłość polskiego rynku pracy, Warszawa.

Kabaj M. [1995], Bezrobocie długookresowe: przyczyny, skutki środki przeciwdziałania, Studia i Materiały - Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.

Reszke I. [1995], Wobec bezrobocia: opinie, stereotypy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Socha M. [2000], Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-21

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wojtas, M. (2015). Sytuacja polskiego absolwenta na rynku pracy. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 903, 67-79. https://doi.org/10.15678/krem.828