O interdyscyplinarnym charakterze analitycznego CRM
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.788Słowa kluczowe:
analityczny CRM, marketing relacji, marketing oparty na bazach danych, marketing wspierany danymiAbstrakt
Celem artykułu jest podkreślenie interdyscyplinarnego charakteru analitycznego CRM i jego związków z innymi dziedzinami, podejściami i procedurami badawczymi. Autor próbuje umiejscowić to podejście badawcze na tle innych pokrewnych dyscyplin. Odwołuje się w tym celu do angloamerykańskiej i skandynawskiej szkoły marketingu relacji, marketingu opartego na bazach danych, marketingu wspieranego danymi, analityki biznesowej oraz badań rynkowych i marketingowych. Podsumowaniem pracy jest próba zdefiniowania analitycznego CRM z perspektywy badań marketingowych.Pobrania
Bibliografia
Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań [2002], red. K. Mazurek-Łopacińska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Blattberg R.C., Kim B-D., Neslin S.A. [2008], Database Marketing. Analyzing and Managing Customers, Springer Science + Business Media, New York.
Christopher M., Payne A., Ballantyne D. [2008], Relationship Marketing. Creating Stakeholder Value, 5th ed., Butterworth Heinemann, Oxford.
Churchill G.A. [1991], Marketing Research. Methodological Foundations, 5th ed., The Dryden Press International Edition, Orlando.
Dyche J. [2001], The CRM Handbook: A Business Guide to Customer Relationship Management, Addison-Wesley Professional.
Gummesson E. [2008], Total Relationship Marketing, 3rd ed., Butterworth-Heinemann, Oxford.
Jeffery M. [2010], Data-driven Marketing. The 15 Metrics Everyone in Marketing Should Know, Kellogg School of Management, Wiley.
Kudyba S., Hoptroff R. [2001], Data Mining and Business Intelligence: A Guide to Productivity, Idea Group Publishing, Hershey.
Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. [2012], Rozwój koncepcji marketingowych w aspekcie wpływu na zmiany obszarów, metod i technik badawczych, prezentacja wygłoszona podczas XVI Warsztatów Metodologicznych im Profesora Stefana Mynarskiego, Kraków, 23 listopada, niepublikowane.
Mynarski S. [1995], Badania rynkowe w warunkach konkurencji, Fogra, Kraków.
Payne A. [2005], Handbook of CRM: Achieving Excellence in Customer Management, Butterworth-Heinemann / Elsevier.
Rószkiewicz M. [2011], Analiza klienta, SPSS Polska, Kraków.
Sagan A. [2012], Paradygmaty w marketingu - próba syntezy, „Marketing i Rynek", nr 11, PWE, Warszawa.
Surma J. [2009], Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych, PWN, Warszawa.
Tsiptsis K., Chorianopoulos A. [2009], Data Mining Techniques in CRM. Inside Customer Segmentation, Wiley.
Wuebben M. [2008], Analytical CRM. Developing and Maintaining Profitable Customer Relationships in Non-Contractual Settings, Gabler Edition Wissenschaft, Wiesbaden.
Xu M., Walton J. [2005], Gaining Customer Knowledge through Analytical CRM, „Industrial Management + Data Systems", vol. 105, nr 7. DOI: https://doi.org/10.1108/02635570510616139