Ekonomiczne aspekty gospodarowania przestrzenią turystyczną

Autor

  • Halina Guzik Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Gospodarki Regionalnej
  • Barbara Ostrowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Gospodarki Regionalnej

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.759

Słowa kluczowe:

turystyka, przestrzeń turystyczna, ekonomiczne efekty turystyki, wskaźniki funkcji turystycznej

Abstrakt

Kształtowanie przestrzeni współczesnego świata we wszystkich jej wymiarach jest w przeważającej mierze zdominowane przez człowieka. Wśród ekonomicznych czynników kształtujących przestrzeń zwiększa się znaczenie turystyki w regionalnej i lokalnej gospodarce. Zjawiska i procesy przestrzenne dokonują się w określonej przestrzeni, którą kreują, modelują i przekształcają, powodując jej specyficzne zagospodarowanie. Celem artykułu jest ukazanie kształtowania przestrzeni przez czynniki ekonomiczne na przykładzie oddziaływania gospodarki turystycznej na obszary recepcji turystycznej w ujęciu lokalnym. Analiza wskaźników określających funkcję turystyczną pozwoliła na ocenę wpływu turystyki na rozwój gospodarczy powiatów Małopolski.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Dettner H. et al. [1999], Managementformen im Tourismus, VortisVerlag, Wien.

Dziedzic E. [1998], Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Monografie i Opracowania, nr 442, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Jackowski A., Warszyńska J. [1978], Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.

Turystyka [2007], red. W. Kurek, PWN, Warszawa.

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J. [1998], Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.

Lisowski A. [2007], Przestrzeń i percepcja w transdyscyplinarnych badaniach miasta - spojrzenie geografa [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Liszewski S. [1995], Przestrzeń turystyczna, „Turyzm", t. 5, z. 2. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09

Liszewski S., Baczwarow M. [1998], Istota i właściwości przestrzeni rekreacyjno-turystycznej, „Turyzm", t. 8, z. 1. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.8.1.04

Majer A. [2004], Od idei przestrzeni społecznej do koncepcji czasoprzestrzeni [w:] Wokół socjologii przestrzeni, red. A. Majer, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Meyer B. [2004], Turystyka jako ekonomiczny czynnik kształtowania przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Województwo małopolskie - podregiony, powiaty, gminy [2011], Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-19

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Guzik, H., & Ostrowska, B. (2015). Ekonomiczne aspekty gospodarowania przestrzenią turystyczną. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 913, 57-76. https://doi.org/10.15678/krem.759