Economic Aspects of Management of Tourist Space

Authors

  • Halina Guzik Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Gospodarki Regionalnej
  • Barbara Ostrowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Gospodarki Regionalnej

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.759

Keywords:

tourism, tourist space, economic effects of tourism, indicators of tourism

Abstract

The formation of contemporary world space in all its dimensions is dominated in large measure by humans. Tourism for regional and local economies as an economic factor in the formation of space is of increasing importance. Spatial phenomena occur in particular space, which they create, bringing about a particular form of usage, as well as shape and transform. The aim of the article is to show how space is formed by economic factors using the example of how tourist management influences tourist reception areas on a local basis. The analysis of indicators describing the function of tourism allows the author to assess the influence of tourism on economic development in the districts of Małopolska.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dettner H. et al. [1999], Managementformen im Tourismus, VortisVerlag, Wien.

Dziedzic E. [1998], Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Monografie i Opracowania, nr 442, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Jackowski A., Warszyńska J. [1978], Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.

Turystyka [2007], red. W. Kurek, PWN, Warszawa.

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J. [1998], Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.

Lisowski A. [2007], Przestrzeń i percepcja w transdyscyplinarnych badaniach miasta - spojrzenie geografa [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Liszewski S. [1995], Przestrzeń turystyczna, „Turyzm", t. 5, z. 2. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09

Liszewski S., Baczwarow M. [1998], Istota i właściwości przestrzeni rekreacyjno-turystycznej, „Turyzm", t. 8, z. 1. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.8.1.04

Majer A. [2004], Od idei przestrzeni społecznej do koncepcji czasoprzestrzeni [w:] Wokół socjologii przestrzeni, red. A. Majer, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Meyer B. [2004], Turystyka jako ekonomiczny czynnik kształtowania przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Województwo małopolskie - podregiony, powiaty, gminy [2011], Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków.

Downloads

Published

19-12-2015

Issue

Section

Articles

How to Cite

Guzik, H., & Ostrowska, B. (2015). Economic Aspects of Management of Tourist Space. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 913, 57-76. https://doi.org/10.15678/krem.759