Metody pomiaru jakości kształcenia na uczelniach wyższych
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2013.0923.05Słowa kluczowe:
jakość usług edukacyjnych, edukacja na poziomie wyższym, SERVQUAL, IPAAbstrakt
Celem pracy jest przedstawienie wybranych metod pomiaru jakości kształcenia na uczelniach wyższych na podstawie danych marketingowych. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej w sposób syntetyczny przedstawiono pojęcie jakości i jakości usług edukacyjnych na poziomie wyższym. W drugiej części zaprezentowano metody jej pomiaru z wykorzystaniem modelu SERVQUAL i techniki IPA oraz możliwości aplikacyjnych obu metod na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.Pobrania
Bibliografia
Brzeziński J. [2004], Metodologia badań psychologicznych, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bugdol M. [2008], Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, wyd. 1, Difin, Warszawa.
Choudhury K. [2011], A Model of Service Quality in the Education Service, www.iimcal.ac.in/research/Download/education-Koushiki.pdf (dostęp: 15.01.2011).
Hamrol A. [2007], Zarządzanie jakością z przykładami, wyd. 2 zm., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jakość w badaniach i dydaktyce szkół wyższych, red. S. Doroszewicz i A. Kobylińska [2007], Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Kitchroen K. [2004], Literature Review: Service Quality in Educational Institutions, „ABAC Journal", vol. 24, nr 2, www.journal.au.edu/abac_journal/2004/may04/abacvol24no2_artical02.pdf (dostęp: 7.01.2011).
Kolman R. [2009], Kwalitologia - wiedza o różnych dziedzinach jakości, wyd. 1, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Lewis R. [2004], Importance-Performance Analysis, „Australasian Journal of Engineering", vol. 2, www.aaee.com.au/journal/2004/lewis04.pdf (dostęp: 12.02.2011).
Łuczak J., Matuszak-Flejszman A. [2007], Metody i techniki zarządzania jakością, wyd. 1, Wydawnictwo Quality Progress, Poznań.
Martilla J.A., James J.C. [1977], Importance-Performance Analysis, „Journal of Marketing", vol. 41. DOI: https://doi.org/10.2307/1250495
Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L. [1985], A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, „Journal of Marketing", vol. 49. DOI: https://doi.org/10.2307/1251430
Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L.L. [1990], Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptions and Expectations, 1st ed., The Free Press, New York.
Przybylski W., Rudnicki S., Szwed A. [2010], Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, wyd. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej, Kraków.
Sagan A. [2003], Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności, www.statsoft.pl/czytelnia/marketing/skale.pdf (dostęp: 2.12.2010).
Sztejnberg A. [2008], Doskonalenie usług edukacyjnych. Podstawy pomiaru jakości kształcenia, wyd. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Sztejnberg A., Stypułkowska M. [2005], Ocena względnej ważności wymiarów SERVQUAL jako metoda wspomagania jakości kształcenia w szkole wyższej [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska i C. Tkaczuk, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, www.inp.uni.opole.pl/~sztejnberg/komspol/ocena.pdf (dostęp: 27.01.2011).
Sztejnberg A., Stypułkowska M., Hurek J. [2005], Zastosowanie modelu SERVQUAL w mierzeniu jakości usług edukacyjnych [w:] Aktuálni otázky výuky chemie / Actual Questions of Chemistry Education, red. M. Bilek, Hradec Králové, www.inp.uni.opole.pl/~sztejnberg/komspol/servqual.pdf (dostęp: 27.01.2011).