Methods for Measuring Quality in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2013.0923.05Keywords:
quality in higher education, higher education, SERVQUAL, IPAAbstract
The aim of this article is to present marketing methods of measuring the quality of higher education. The article consists of two parts. The first concerns theoretical issues about quality and quality service of higher education. The second presents two methods of measuring quality service in higher education (SERVQUAL, IPA).
Downloads
References
Brzeziński J. [2004], Metodologia badań psychologicznych, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bugdol M. [2008], Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, wyd. 1, Difin, Warszawa.
Choudhury K. [2011], A Model of Service Quality in the Education Service, www.iimcal.ac.in/research/Download/education-Koushiki.pdf (dostęp: 15.01.2011).
Hamrol A. [2007], Zarządzanie jakością z przykładami, wyd. 2 zm., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jakość w badaniach i dydaktyce szkół wyższych, red. S. Doroszewicz i A. Kobylińska [2007], Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Kitchroen K. [2004], Literature Review: Service Quality in Educational Institutions, „ABAC Journal", vol. 24, nr 2, www.journal.au.edu/abac_journal/2004/may04/abacvol24no2_artical02.pdf (dostęp: 7.01.2011).
Kolman R. [2009], Kwalitologia - wiedza o różnych dziedzinach jakości, wyd. 1, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Lewis R. [2004], Importance-Performance Analysis, „Australasian Journal of Engineering", vol. 2, www.aaee.com.au/journal/2004/lewis04.pdf (dostęp: 12.02.2011).
Łuczak J., Matuszak-Flejszman A. [2007], Metody i techniki zarządzania jakością, wyd. 1, Wydawnictwo Quality Progress, Poznań.
Martilla J.A., James J.C. [1977], Importance-Performance Analysis, „Journal of Marketing", vol. 41. DOI: https://doi.org/10.2307/1250495
Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L. [1985], A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, „Journal of Marketing", vol. 49. DOI: https://doi.org/10.2307/1251430
Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L.L. [1990], Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptions and Expectations, 1st ed., The Free Press, New York.
Przybylski W., Rudnicki S., Szwed A. [2010], Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, wyd. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej, Kraków.
Sagan A. [2003], Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności, www.statsoft.pl/czytelnia/marketing/skale.pdf (dostęp: 2.12.2010).
Sztejnberg A. [2008], Doskonalenie usług edukacyjnych. Podstawy pomiaru jakości kształcenia, wyd. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Sztejnberg A., Stypułkowska M. [2005], Ocena względnej ważności wymiarów SERVQUAL jako metoda wspomagania jakości kształcenia w szkole wyższej [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska i C. Tkaczuk, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, www.inp.uni.opole.pl/~sztejnberg/komspol/ocena.pdf (dostęp: 27.01.2011).
Sztejnberg A., Stypułkowska M., Hurek J. [2005], Zastosowanie modelu SERVQUAL w mierzeniu jakości usług edukacyjnych [w:] Aktuálni otázky výuky chemie / Actual Questions of Chemistry Education, red. M. Bilek, Hradec Králové, www.inp.uni.opole.pl/~sztejnberg/komspol/servqual.pdf (dostęp: 27.01.2011).