Does Authentic Leadership Depend on National Culture?

Autor

  • Joanna Furmańczyk Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Edukacji i Rozwoju Kadr

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0933.0909

Słowa kluczowe:

kultura, przywództwo, przedsiębiorstwa międzynarodowe, Polska, Japonia, Niemcy

Abstrakt

Tytuł artykułu: Czy autentyczne przywództwo zależy od kultury?

W artykule autorka przedstawia koncepcje i założenia teoretyczne odnoszące się do kulturowych uwarunkowań przywództwa oraz wskazuje ich znaczenie w zarządzaniu międzynarodowymi przedsiębiorstwami z kapitałem niemieckim i japońskim. Opisując wymiary autentycznego przywództwa oraz kultury, autorka prezentuje wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone wśród 57 przedstawicieli kadry kierowniczej najwyższego szczebla zarządzania w międzynarodowych przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej, które prowadzą działalność w Polsce. Wyniki badań pozwalają na stwierdzenie, że w przedsiębiorstwach z kapitałem niemieckim najsilniejszy związek zdiagnozowano pomiędzy wymiarami autentycznego przywództwa a dystansem władzy. Natomiast w przedsiębiorstwach z kapitałem japońskim na wymiary autentycznego przywództwa wpływają dystans władzy oraz indywidualizm.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Avery G. C. (2009), Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków, Warszawa, PWE.

Avolio B. J., Gardner W. L. (2005), Authentic Leadership Development: Getting to the Root of Positive Forms of Leadership, "The Leadership Quarterly", 16(7): 315-338. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.03.001

Avolio B. J., Gardner W. L., Walumbwa F. O. (2005), Authentic Leadership Theory and Practice: Origins, Effects and Development, Elsevier, San Francisco.

Avolio B. J., Gardner W. L., Walumbwa F. O., Luthans F., May D. R. (2004), Unlocking the Mask: a Look at the Process by Which Authentic Leaders Impact Follower Attitudes and Behaviours, "The Leadership Quarterly", 15(6): 801-823, http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2004.09.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2004.09.003

Bass B. M., Steidlmeier P. (1999), Ethics, Character, and Authentic Transformational Leadership Behavior, "Leadership Quarterly", 10: 181-217, http://dx.doi.org/10.1016/s1048-9843(99)00016-8. DOI: https://doi.org/10.1016/S1048-9843(99)00016-8

Błaszczyk W. (1999), Kadra kierownicza polskich przedsiębiorstw w warunkach zmian systemu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Collins English Dictionary - Complete & Unabridged 10th Edition (2010), Harper Collins Publishers, Glasgow.

Gardner W. L., Avolio B. J., Luthans F., May D. R., Walumbwa F. O. (2005), Can You See the Real Me? A Self-based Model of Authentic Leader and Follower Development, "The Leadership Quarterly", 16(7): 343-372. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.03.003

George W. (2003), Authentic Leadership: Rediscovering the Secrets of Creating Lasting Value, Jossey-Bass, San Francisco.

Hall E. T., Hall M. R. (1990), Understanding Cultural Differences, Intercultural Press, New York.

Hofstede G. (1990), Measuring Organisational Cultures. A Qualitative and Quantitative Study across Twenty Cases, "Administrative Science Quarterly", 35: 265-316. DOI: https://doi.org/10.2307/2393392

Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, Warszawa, PWE.

Hofstede G., Hofstede G. J. (2007), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.

Koźmiński A. K., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Locke E. A., Kirkpatrick S. A. (1991), Leadership: Do Traits Matter, "Academy of Management Executive", 5: 48-60. DOI: https://doi.org/10.5465/ame.1991.4274679

Luthans F., Avolio B. J. (2003), Authentic Leadership: A Positive Development Approach (in:) K. S. Cameron, J. E. Dutton, R. E. Quinn (eds), Positive Organizational Scholarship, Berrett-Koehler, San Francisco.

Maxwell J. C. (1994), Być liderem, Medium, Warszawa.

Overview of GLOBE. Culture, Leadership and Organisations - The GLOBE Study of 62 Societies (2004), R. J. House et al. (eds), Sage, Thousand Oaks.

Pekerti A. A., Thomas D. C. (2003), Communication in Intercultural Interaction: An Empirical Investigation of Idiocentric and Sociocentric Communication Styles, "Journal of Cross-Cultural Psychology", 34(2): 139-154, http://dx.doi.org/10.1177/0022022102250724. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022102250724

Sikorski C. (2006), Kultura organizacyjna. Efektywnie wykorzystaj możliwości swoich pracowników, C.H. Beck, Warszawa.

Sułkowski Ł. (2002), Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa.

Terry R. W. (1993), Authentic Leadership: Courage in Action, Jossey-Bass, San Francisco.

Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. (2006), Siedem kultur kapitalizmu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Villani S. (1999), Are You Sure You're the Principal? On Being an Authentic Leader, Corwin Press, Thousand Oaks.

Yukl G. A. (2006), Leadership in Organisations, Prentice-Hall, New York.

Opublikowane

2015-12-02

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Furmańczyk, J. (2015). Does Authentic Leadership Depend on National Culture?. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 9(933), 123-136. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0933.0909