Skuteczność zdalnego motywowania do pracy twórczej – wyniki badań eksperymentalnych
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0204Słowa kluczowe:
zdalne motywowanie, twórczość, płynność ideacyjna, giętkość ideacyjna, oryginalność, synergia motywacyjnaAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest prezentacja wyników badań eksperymentalnych nad wpływem synergii motywacyjnej (połączenia oddziaływania motywacji zewnętrznej i wewnętrznej) na skuteczność motywowania do pracy twórczej, wykonywanej pod presją czasu i w warunkach „zdalności”.
Metodyka badań: W badaniach zastosowano schemat preeksperymentalny w postaci schematu grup statycznych, które objęły 107 osób. Zweryfikowano trzy hipotezy dotyczące wpływu istnienia bądź nieistnienia tej synergii na kryteria oceny wytworów twórczej pracy w postaci oryginalności, płynności i giętkości ideacyjnej.
Wyniki badań: Z przeprowadzonych badań wynika, że zdalne motywowanie wykorzystujące synergię motywacyjną oddziałuje na płynność ideacyjną skuteczniej niż zdalne motywowanie, które jej nie wykorzystuje.
Wnioski: Wnioski z badań dotyczą odmiennego oddziaływania istnienia bądź nieistnienia synergii motywacyjnej w warunkach „zdalności” na płynność ideacyjną niż na oryginalność i różnorodność efektów twórczej pracy.
Wkład w rozwój dyscypliny: Artykuł stanowi przyczynek do badań nad synergią motywacyjną w przypadku pracy twórczej, w warunkach zdalności, z zastosowaniem eksperymentu. Wychodzi zatem poza wyłączne przeciwstawianie dla tego rodzaju pracy motywacji zewnętrznej i wewnętrznej, odnosząc się przy tym – co stanowi novum – do modułów doświadczeń. Uzyskane wyniki mogą znaleźć zastosowanie w programowaniu procesów rozwoju, oceniania i wynagradzania pracowników.Pobrania
Bibliografia
Amabile T.M. (1979), Effects of External Evaluations on Artistic Creativity, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 37(2), https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.2.221. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.37.2.221
Amabile T.M. (1983a), The Social Psychology of Creativity, Springer, New York. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-5533-8
Amabile T.M. (1983b), The Social Psychology of Creativity: A Componential Conceptualization, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 45(2), https://doi.org/10.1037/ 0022-3514.45.2.357. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.45.2.357
Amabile T.M. (1998), How to Kill Creativity, „Harvard Business Review”, wrzesień–październik, https://hbr.org/1998/09/how-to-kill-creativity (data dostępu: 31.03.2021).
Bruner J.S. (1978), Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania, wybrał, zredagował i wstępem opatrzył J.M. Anglin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Chmiel N. (2003), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Co motywuje specjalistów IT w COVID-owej rzeczywistości? (2020), https://blog.it-leaders.pl/raport-2020-co-motywuje-specjalistow-it-w-covid-owej-rzeczywistosci/, ogólnopolskie badanie agencji Great Digital (data dostępu: 30.03.2021).
DeCharms R. (1981), Personal Causation and Locus of Control. Two Different Traditions and Two Different Measures (w:) Research with the Locus of Control Construct, Volume 1, Assessment Methods, red. H.M. Lefcourl, New York. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-443201-7.50014-2
Deci E.L. (1971), Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 18(1), https://doi.org/10.1037/h0030644. DOI: https://doi.org/10.1037/h0030644
Deci E.L., Ryan R.M. (1985), Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behaviour, Plenum, New York. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Engel R.J., Schutt R.K. (2016), The Practice of Research in Social Work, SAGE Publications, Thousand Oaks, CA, https://pressbooks-rampages.us/msw-research/chapter/13-experimental-design (data dostępu: 5.09.2021).
Gable P.A., Harmon-Jones E. (2008), Approach-motivated Positive Affect Reduced Breadt of Attention, „Psychological Science”, vol. 19(5), https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02112.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02112.x
Gable P.A., Harmon-Jones E. (2010), The Effect of Low versus High Approach-motivated Positive Affect on Memory for Periperally versus Centrally Presented Information, „Emotion”, vol. 10(4), https://doi.org/10.1037/a0018426. DOI: https://doi.org/10.1037/a0018426
Gable P.A., Harmon-Jones E. (2011), Attentional Consequences of Pregoal and Postgoal Positive Affects, „Emotion”, vol. 11(6), https://doi.org/10.1037/a0025611. DOI: https://doi.org/10.1037/a0025611
Gałązka A. (2002), Spór o motywacyjne źródła twórczości, „Chowanna”, t. 2, https:// bazhum,muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2002-t2/Chowanna-r2002-t2-s8-36/Chowanna-r2002-t2-s8 (data dostępu: 30.03.2021).
Guilford J.P. (1978), Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa.
Hickman A., Robinson J. (2020), Is Working Remotely Effective? Gallup Research Says Yes, https://www.gallup.com//workplace/283985/working-remotely-effective-gallup-research-says-yes.aspx (data dostępu: 30.03.2021).
Higgins E.T. (1997), Beyond Pleasure and Pain, „American Psychologist”, vol. 52(12), https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.52.12.1280
Hill E.J., Miller B.C., Weiner S.P., Colihan J. (1998), Influences of the Virtual Office on Aspects of Work and Work / Life Balance, „Personnel Psychology”, vol. 51(3), https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1998.tb00256.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1998.tb00256.x
Informacja sygnalna o rynku pracy (2021), https://stat.gov.pl/files/ofx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5475/12/451/informacja-sygnalna-o-rynku-pracy (data dostępu: 4.04.2021).
Kruglowski A.W., Friedman I., Zeevi G. (1971), The Effects of Extrinsic Incentine on Some Qualitative Aspect of Task Performance, „Journal of Personality”, vol. 39(4), https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1971.tb00066.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1971.tb00066.x
Kuboń Ł. (2021), Skuteczność (w:) Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/ Skuteczno%C5%9B%C4%87 (data dostępu: 7.04.2021).
Landers R.N., Bauer K.N., Callan R.C. (2017), Gamification of Tast Performance with Leaderboards: A Goal Setting Experiment, „Computers in Human Behavior”, vol. 71, June, https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.008
Lepper M.R., Greene D., Nisbett R.E. (1973), Undermining Children’s Intrinsic Interest with Extrinsic Reward: A Test of the „Overjustification” Hypothesis, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 28(1), https://doi.org/10.1037/h0035519. DOI: https://doi.org/10.1037/h0035519
Łukaszewski W. (1984), Szanse rozwoju osobowości, Książka i Wiedza, Warszawa.
Mayo A. (2020), The Human Value of Enterprise. Valuing People as Assets. Monitoring, Measuring, Managing, Nicholas Brealey Publishing, London.
McGraw K.O. (1978), The Decrenental Effects of Reward on Performace: A Literature Review and a Prediction Model (w:) The Hidden Costs of Reward, red. M.R. Lepper, D. Greene, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
Morawski M. (2000), Zarządzanie przez motywowanie (w:) Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, red. K. Perechuda, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Na pracy zdalnej jest 10 proc. Polaków. Ich motywacja siada (2021), oprac. KBB, https://www.money.pl/gospodarka/na-pracy-zdalnej-jest-10-proc-polakow-ich-motywacja-siada-6614101678332480a.html (data dostępu: 4.04.2021).
Nęcka E. (2012), Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Pachura P. (2016), O przestrzeni w zarządzaniu. Studium metodologiczne, PWN, Warszawa.
Pisarek W. (2019), Analiza treści przekazów (w:) Język w prasie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Pittman T.S., Davey M.E, Alafat K.A., Wetherill K.V., Kramer N.A. (1980), Informational versus Controlling Verbal Rewards, „Personality and Social Psychology Bulletin”, vol. 6(2), https://doi.org/10.1177/014616728062007. DOI: https://doi.org/10.1177/014616728062007
Pluta A. (2018), Kształtowanie sprawności pracowników wiedzy działających pod presją czasu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Raport „State of Remote” (2020), BIG Infomonitor, https:/www.forbes.pl/biznes/koronawirus-w-polsce-backtobusiness-backtooffice-robert-redeleanu-ceo-upc-polska/j3twkvh (data dostępu: 31.03.2021).
Reykowski J. (1979), Teoria motywacji a zarządzanie, PWE, Warszawa.
Rószkiewicz M. (2002), Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Schmitt B. (1999), Experiential Marketing, „Journal of Marketing Management”, vol. 5(1–3), https://doi.org/10.1362/026725799784870496. DOI: https://doi.org/10.1362/026725799784870496
Siha S.M., Monroe R.W. (2006), Telecommuting‘s Past and Future: A Literature Review and Research Agenda, „Business Process Management Journal”, vol. 12(4), https://doi.org/10.1108/14637150610678078 . DOI: https://doi.org/10.1108/14637150610678078
Psychologia. Podręcznik akademicki (2008), t. 1, red. nauk. J. Strelau, D. Doliński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Tokarz A. (2005), Motywacja jako warunek aktywności twórczej (w:) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, red. A. Tokarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2020, poz. 374.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.