Znaczenie przedsiębiorczości strategicznej w rozwijaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw – perspektywa zwinności
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0201Słowa kluczowe:
przedsiębiorczość strategiczna, przewaga konkurencyjna, zwinność przedsiębiorstw, efektywnośćAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest zidentyfikowanie zależności między przedsiębiorczością strategiczną (zgodnie z przyjętymi miernikami tego konstruktu) a przewagą konkurencyjną (z uwzględnieniem wyników rynkowych przedsiębiorstw).
Metodyka badań: Wnioski empiryczne sformułowano na podstawie badania ilościowego przeprowadzonego na próbie 424 średnich i dużych polskich przedsiębiorstw. W celu zebrania danych empirycznych wykorzystano metodę CATI (computer assisted telephone interview).
Wyniki badań: Analiza wyników wskazuje, że wszystkie analizowane związki są dodatnie i statystycznie istotne, nie dając podstaw do odrzucenia hipotezy głównej stanowiącej o tym, że istnieje dodatnia zależność między przedsiębiorczością strategiczną (współtworzoną przez zdolność współpracy, zdolność innowacyjną i kulturę przedsiębiorczą) a przewagą konkurencyjną przedsiębiorstw.
Wnioski: Wyniki badań mogą być przydatne w rozwijaniu przedsiębiorczości strategicznej w przedsiębiorstwach, odpowiadając na pytanie, co decyduje o tym, że jedne przedsiębiorstwa są bardziej skuteczne niż inne w budowaniu przewagi konkurencyjnej w warunkach zwinności. Mogą być również użyteczne dla osób zarządzających do podejmowania decyzji w zakresie kształtowania postaw i zachowań pracowników oraz obowiązujących norm w kontekście różnicowania efektywności ich współzależności z wynikami rynkowymi przedsiębiorstw.
Wkład w rozwój dyscypliny: Poszerzenie wiedzy na temat roli wymiarów przedsiębiorczości strategicznej różnicujących efektywność działań przedsiębiorstwa w kontekście przewagi konkurencyjnej.
Pobrania
Bibliografia
Antoncic B. (2006), Impacts of Diversification and Corporate Entrepreneurship Strategy Making on Growth and Profitability: A Normative Model, „Journal of Enterprising Culture”, vol. 14, nr 1, https://doi.org/10.1142/s0218495806000040. DOI: https://doi.org/10.1142/S0218495806000040
Antoncic B., Hisrich R.D. (2004), Corporate Entrepreneurship Contingencies and Organizational Wealth Creation, „Journal of Management Development”, vol. 23, nr 6, https://doi.org/10.1108/02621710410541114. DOI: https://doi.org/10.1108/02621710410541114
Bierweth M., Schwens Ch., Isidor R., Kabst R. (2015), Corporate Entrepreneurship and Performance: A Meta-analysis, „Small and Business Economy”, vol. 45(2), https://doi.org/10.1007/s11187-015-9629-1. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-015-9629-1
Bratnicka K. (2014), Strategic Entrepreneurship and Firm Performance − Restoring the Role of Task Environment, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 366, https://doi.org/10.15611/pn.2014.366.05. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.366.05
Burns T., Stalker G.M. (1961), The Management of Innovation, Travistock Publishing, London.
Covin J.G., Slevin D.P. (1991), A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behavior, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 16, nr 1, https://doi.org/10.1177/104225879101600102. DOI: https://doi.org/10.1177/104225879101600102
Doz Y. (2020), Fostering Strategic Agility: How Individual Executives and Human Resource Practices Contribute, „Human Resource Management Review”, vol. 30(1), https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100693. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100693
Doz Y.L., Kosonen M. (2008), Fast Strategy. How Strategic Agility Will Help You Stay Ahead of the Game, Wharton School Publishing, London.
Dyduch W., Bratnicka K. (2014), Strategiczna przedsiębiorczość: koncepcja i pomiar, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, vol. 27, nr 2.
Hamad Z.M.M., Yozgat U. (2017), Does Organizational Agility Affect Organizational Learning Capability? Evidence from Commercial Banking, „Management Science Letters”, vol. 7, https://doi.org/10.5267/j.msl.2017.5.001. DOI: https://doi.org/10.5267/j.msl.2017.5.001
Hitt M.A., Ireland R.D., Camp S.M., Sexton D.L. (2001), Strategic Entrepreneurship: Entrepreneurial Strategies for Wealth Creation, „Strategic Management Journal”, vol. 22(6–7) (Special Issue), https://doi.org/10.1002/smj.196. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.196
Hitt M.A., Ireland R.D., Sirmon D.G., Trahms Ch.A. (2011), Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, Organizations, and Society, „Academy of Management Perspectives”, vol. 25, nr 2, https://doi.org/10.5465/amp.25.2.57. DOI: https://doi.org/10.5465/AMP.2011.61020802
Hurley R.F, Hult G.T.M. (1998), Innovation, Market Orientation, and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination, „Journal of Marketing”, vol. 62(3), https://doi.org/10.2307/1251742. DOI: https://doi.org/10.2307/1251742
Ireland R.D., Covin J.G., Kuratko D.F. (2009), Conceptualizing Corporate Entrepreneurship Strategy, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 33, nr 1, https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00279.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00279.x
Ireland R.D., Hitt M.A., Camp S.M., Sexton D.L. (2001), Integrating Entrepreneurship and Strategic Management Actions to Create Firm Wealth, „Academy of Management Executive”, vol. 15, nr 1. DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2001.4251393
Ireland R.D., Hitt M.A., Sirmon D.G. (2003), A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and Its Dimensions, „Journal of Management”, vol. 29, nr 6. DOI: https://doi.org/10.1016/S0149-2063_03_00086-2
Ireland, R.D., Kuratko D.F., Covin J.G. (2003), Antecedents, Elements, and Consequences of Corporate Entrepreneurship Strategy (w:) Proceedings of the Sixty-third Annual Meeting of the Academy of Management, ed. D.H. Nago, CD, ISSN 1543-8643. DOI: https://doi.org/10.5465/ambpp.2003.13793054
Ireland R.D., Webb J.W. (2007), Strategic Entrepreneurship: Creating Competitive Advantage through Streams of Innovation, „Business Horizons”, vol. 50, nr 1, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2006.06.002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2006.06.002
Jambulingam T., Kathuria R., Doucette W.R. (2005), Entrepreneurial Orientation as a Basis for Classification within a Service Industry: The Case of Retail Pharmacy Industry, „Journal of Operations Management”, vol. 23(1), https://doi.org/10.1016/j.jom.2004.09.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jom.2004.09.003
Jasiewicz S. (2006), Zmiana warunków konkurencyjności przedsiębiorstw (w:) S. Kasiewicz, W. Rogowski, M. Kicińska, Kapitał intelektualny, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Kraus S., Kauranen I., Henning Reschke C. (2011), Identification of Domains for a New Conceptual Model of Strategic Entrepreneurship Using the Configuration Approach, „Management Research Review”, vol. 34, nr 1, https://doi.org/10.1108/01409171111096478. DOI: https://doi.org/10.1108/01409171111096478
Kuratko D.F., Morris M.H., Covin J.C. (2011), Corporate Entrepreneurship and Innovation. Entrepreneurial Development within Organizations, 3rd ed., South-Western Cengage Learning, Mason.
Lawson B., Samson D. (2001), Developing Innovation Capability in Organisations: A Dynamic Capabilities Approach, „International Journal of Innovation Management”, vol. 5, nr 3, https://doi.org/10.1142/s1363919601000427. DOI: https://doi.org/10.1142/S1363919601000427
Li X., Chung C., Goldsby T.J., Holsapple C.W. (2008), A Unified Model of Supply Chain Agility: The Work-design Perspective, „International Journal of Logistics Management”, vol. 19(3), https://doi.org/10.1108/09574090810919224. DOI: https://doi.org/10.1108/09574090810919224
Lichtenhaler U., Muethel M. (2012), The Impact of Family Involvement on Dynamic Innovation Capabilities: Evidence from German Manufacturing Firms, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 36, nr 6, https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00548.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00548.x
Luke B., Kearins K., Verreynne M.-L. (2011), Developing a Conceptual Framework of Strategic Entrepreneurship, „International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research”, vol. 17, nr 3, https://doi.org/10.1108/13552551111130736. DOI: https://doi.org/10.1108/13552551111130736
Lumpkin G.T., Dess G.G. (1996), Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance, „Academy of Management Review”, vol. 21(1), https://doi.org/10.2307/258632. DOI: https://doi.org/10.2307/258632
Maskell B. (2001), The Age of Agile Manufacturing, „Supply Chain Management”, vol. 6, nr 1, https://doi.org/10.1108/13598540110380868. DOI: https://doi.org/10.1108/13598540110380868
Mazzei M.J (2018), Strategic Entrepreneurship: Content, Process, Context, and Outcomes, „International Entrepreneurship and Management Journal”, vol. 14(3), https://doi.org/10.1007/s11365-018-0512-9. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-018-0512-9
Mazzei M.J., Ketchen D.J., Shook C.L. (2017), Understanding Strategic Entrepreneurship: A “Theoretical Toolbox” Approach, „International Entrepreneurship and Management Journal”, vol. 13, nr 2, https://doi.org/10.1007/s11365-016-0419-2. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-016-0419-2
Meredith S., Francis D. (2000), Journey towards Agility: The Agile Wheel Explored, „The TQM Magazine”, vol. 12(2), https://doi.org/10.1108/09544780010318398. DOI: https://doi.org/10.1108/09544780010318398
Paek B., Lee H. (2018), Strategic Entrepreneurship and Competitive Advantage of Established Firms: Evidence from the Digital TV Industry, „International Entrepreneurship and Management Journal”, vol. 14(4), https://doi.org/10.1007/s11365-017-0476-1. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-017-0476-1
Sajdak M. (2019), Zwinność strategiczna przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań. DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-66199-32-3
Scott S.G., Bruce R.A. (1994), Determinants of Innovative Behavior: A Path Model of Individual Innovation in the Workplace, „Academy of Management Journal”, vol. 37(3), https://doi.org/10.5465/256701. DOI: https://doi.org/10.2307/256701
Shukla M. (2013), To Study the Relationship between Knowledge Utilization and Learning Capability in a Team, Proceedings of the 10th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organizational Learning: ICICKM 2013, 394-400. Academic Conference Limited.
Simsek Z., Heavey C., Fox B.C. (2017), (Meta-)framing Strategic Entrepreneurship, „Strategic Organization”, vol. 15, nr 4, https://doi.org/10.1177/1476127017711720. DOI: https://doi.org/10.1177/1476127017711720
Stankiewicz M.J. (2000), Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka Narodowa”, vol. 161, nr 7–8, https://doi.org/10.33119/gn/113968. DOI: https://doi.org/10.33119/GN/113968
Stevenson H.H., Jarillo J.C. (1990), A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management, „Strategic Management Journal”, vol. 11.
Vargas M.I.R. (2013), Underlying Dimensions and Organizational Values in Organizational Learning. Strategy for Capacity Building in Developing Countries, „Journal of Technology Management and Innovation”, vol. 8, nr 3, https://doi.org/10.4067/s0718-27242013000400006. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-27242013000400006
Vázquez-Bustelo D., Avella L., Fernández E. (2007), Agility Drivers, Enablers and Outcomes: Empirical Test of an Integrated Agile Manufacturing Model, „International Journal of Operations & Production Management”, vol. 27(12), https://doi.org/10.1108/01443570710835633. DOI: https://doi.org/10.1108/01443570710835633
Vokurka R.J., Fliedner G. (1998), The Journey toward Agility, „Industrial Management & Data Systems”, vol. 98(4), https://doi.org/10.1108/02635579810219336. DOI: https://doi.org/10.1108/02635579810219336
Webb J.W., Ketchen D.J., Ireland R.D. (2010), Strategic Entrepreneurship within Family-controlled Firms: Opportunities and Challenges, „Journal of Family Business Strategy”, vol. 1, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2010.04.002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2010.04.002
Weber Y., Tarba S.Y. (2014), Strategic Agility: A State of the Art Introduction to the Special Section on Strategic Agility, „California Management Review”, vol. 56(3), https://doi.org/10.1525/cmr.2014.56.3.5. DOI: https://doi.org/10.1525/cmr.2014.56.3.5
Zahra S.A., Covin J.G. (1995), Contextual Influences on the Corporate Entrepreneurship-Performance Relationship: A Longitudinal Analysis, „Journal of Business Venturing”, vol. 10, nr 1, https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00004-e. DOI: https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00004-E
Zahra S.A., Garvis D.M. (2000), International Corporate Entrepreneurship and Firm Performance: The Moderating Effects of International Environmental Hostility, „Journal of Business Venturing”, vol. 15, nr 5–6, https://doi.org/10.1016/S0883-9026(99)00036-1. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(99)00036-1
Zhang J.A., Garrett-Jones S., Szeto R. (2013), Innovation Capability and Market Performance: The Moderating Effect of Industry Dynamism, „International Journal of Innovation Management”, vol. 17, nr 2, https://doi.org/10.1142/s1363919613500047. DOI: https://doi.org/10.1142/S1363919613500047
Zhang Z., Sharifi H. (2000), A Methodology for Achieving Agility in Manufacturing Organisations, „International Journal of Operations & Production Management”, vol. 20(4), https://doi.org/10.1108/01443570010314818. DOI: https://doi.org/10.1108/01443570010314818
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.