Turystyka miejska mieszkańców wsi (na przykładzie turystów odwiedzających Kraków)
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0403Słowa kluczowe:
wieś, turystyka miejska, aktywność turystyczna, badania sondażowe, KrakówAbstrakt
O wsi i turystyce mówi się zwykle w kontekście turystycznego wykorzystania obszarów wiejskich lub ich aktywizacji poprzez turystykę. Bardzo rzadko prowadzone są analizy dotyczące aktywności turystycznej mieszkańców wsi. Celem artykułu jest określenie, czym jako uczestnicy turystyki miejskiej mieszkańcy wsi różnią się od mieszkańców miast. Wykorzystując informacje uzyskane podczas badań ruchu turystycznego w Krakowie, określono statystycznie istotne różnice w zachowaniach tych dwóch grup turystów odwiedzających miasto w 2017 r. Analizy empiryczne zostały poprzedzone studiami polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu z zakresu zagadnień dotyczących aktywności turystycznej i jej determinant, turystyki miejskiej oraz funkcjonowania współczesnej wsi. Uzyskane wyniki pozwoliły dowieść, że turyści będący mieszkańcami wsi częściej niż turyści mieszkający w miastach decydują się na krótki pobyt w mieście oraz korzystają z usług biur podróży.Pobrania
Bibliografia
Aczel A.D. (2006), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Aranburu I., Plaza B., Esteban M. (2016), Sustainable Cultural Tourism in Urban Destinations: Does Space Matter?, „Sustainability” vol. 8, nr 8, https://doi.org/10.3390/su8080699. DOI: https://doi.org/10.3390/su8080699
Ashworth G., Page S.J. (2011), Urban Tourism Research: Recent Progress and Current Paradoxes, „Tourism Management”, vol. 32, nr 1, https://doi.org/10.1016/j.tourman. 2010.02.002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.02.002
Balińska A. (2014), Aktywność turystyczna mieszkańców wsi w kontekście przemian społeczno-gospodarczych – rzeczywisty i potencjalny popyt turystyczny mieszkańców wsi, „Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich”, t. 101, z. 2. DOI: https://doi.org/10.22630/RNR.2014.101.2.24
Bański J. (2008), Współczesny rozwój obszarów wiejskich – wybrane procesy społeczne i ekonomiczne, „Woda – Środowisko – Obszary Wiejskie”, t. 8, z. 1(22).
Bański J. (2014), Perspektywy rozwoju polskiej wsi – wybrane zagadnienia, „Wieś i Rolnictwo”, nr 4(165).
Borkowski K., Grabiński T., Seweryn R., Mazanek L., Grabińska E. (2018), Ruch turystyczny w Krakowie w 2017 roku, Małopolska Organizacja Turystyczna, Kraków.
Borodako K., Berbeka J., Rudnicki M. (2015), Zarządzanie innowacjami w przemyśle spotkań, C.H. Beck, Warszawa.
Budżety gospodarstw domowych w 2016 roku (2017), GUS, Warszawa.
Francuz P., Mackiewicz R. (2007), Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Gaworecki W.W. (2008), Turystyka sportowa – uwarunkowania i funkcje (w:) Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, red. W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk.
Inglot-Brzęk E. (2011), Brak dostępu do internetu jako wskaźnik wykluczenia społecznego, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 19.
Kapusta F. (2011), Polska wieś – quo vadis?, „Wieś Jutra”, nr 11–12.
Karbowiak K. (2006), Uczestnictwo Polaków – mieszkańców miast i wsi – w wyjazdach turystycznych – podobieństwa i różnice, „Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G: Ekonomika Rolnictwa”, t. 93, z. 1. DOI: https://doi.org/10.22630/RNR.2006.93.1.17
Law Ch.M. (1993), Urban Tourism: Attracting Visitors to Large Cities, Mansell Publishing, London–New York.
Law Ch.M. (2002), Urban Tourism: The Visitor Economy and the Growth of Large Cities, Continuum, London.
Łopaciński K. (1988), Poziom aktywności turystycznej studentów (w:) Społeczno-pedagogiczne problemy turystyki, red. J.A. Malinowski, Instytut Turystyki, Warszawa.
Middleton V.T.C. (1996), Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.
Niemczyk A. (2008), Changes to Consumer Behaviour in the Environment of the Global Tourist Market (w:) Problems Marketing Management in Globalization, red. J. Ďaďo, J. Petrovičová, Faculty of Economics Matej Bel University, Banská Bystrica.
Niemczyk A. (2010), Turystyka miejska w Polsce w warunkach globalizacji rynku turystycznego (w:) Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa.
Niemczyk A. (2012), Zróżnicowanie zachowań konsumentów na rynku turystyki kulturowej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Seria specjalna: Monografie, nr 214, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Niemczyk A. (2015a), Czynniki geograficzne jako determinanta wyboru miejsca docelowego podróży w procesie zaspokajania potrzeb turystycznych, „Marketing i Rynek”, nr 8.
Niemczyk A. (2015b), Turystyka zakupowa – istota i uwarunkowania jej rozwoju, „Handel Wewnętrzny”, nr 3(356).
Nowakowska A. (2006), Turystyka a proces globalizacji (w:) Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek – przestrzeń – przedsiębiorstwo, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Piekut M. (2017), Społeczno-demograficzne determinanty wyposażenia gospodarstw domowych w dobra trwałe na wsi, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej”, nr 4(353), https://doi.org/10.30858/zer/84960. DOI: https://doi.org/10.30858/zer/84960
Przecławski K. (2004), Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków.
Richards G. (2001), The Development of Cultural Tourism in Europe (w:) Cultural Attraction and European Tourism, red. G. Richards, Cabi, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1079/9780851994406.0000
Skwara A. (2007), Tendencje zmian na obszarach wiejskich w Polsce, „Actia Scientiarum Polonorum. Oeconomia”, vol. 6, nr 4.
Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym (2017), red. J. Berbeka, K. Borodako, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Wilkońska A. (2009), Galerie handlowe jako produkt turystyczny (na przykładzie Krakowa i Łodzi), „Handel Wewnętrzny”, numer specjalny, listopad.
Włodarczyk B. (1999), Przemiany form aktywności turystycznej. Przykład krawędzi Wyżyny Łódzkiej, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Współczesne formy turystyki kulturowej (2009), red. K. Buczkowska, A.M. von Rohrscheidt, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań.
Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe (2017), red. M. Bartosik-Purgat, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zdebski J., Winiarski R. (1990), Psychologia turystyki w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju, „Folia Turistica”, nr 1.
Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S. (2002), Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa.
Ziarkowski D. (2016), Determinanty zachowań turystów na rynku (w:) Zmiany zachowań turystycznych Polaków i ich uwarunkowań w latach 2006–2015, red. J. Berbeka, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.