Inwestycje prorozwojowe gmin w kontekście koncepcji odpowiedzialnego inwestowania

Autor

  • Agnieszka Małkowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Ekonomiki Nieruchomości i Procesu Inwestycyjnego
  • Małgorzata Uhruska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Ekonomiki Nieruchomości i Procesu Inwestycyjnego
  • Agnieszka Żak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Zarządzania Międzynarodowego

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0966.0607

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, inwestycje społecznie odpowiedzialne, inwestycje publiczne, infrastruktura, rozwój lokalny, gmina

Abstrakt

Polityka inwestycyjna gmin jest częścią polityki rozwoju lokalnego. Jej cele ukierunkowane są na zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej, m.in. w zakresie dostępu do infrastruktury technicznej i społecznej, jak również na budowanie potencjału gospodarczego obszaru. Mimo że polityka inwestycyjna gmin koncentruje się na potrzebach społeczności lokalnej, nie oznacza to, że sposób jej realizacji odpowiada zasadom inwestowania społecznie odpowiedzialnego.
Artykuł ma charakter koncepcyjny i stanowi przyczynek do dalszych badań w tej dziedzinie. Jego celem jest wskazanie podstawowych obszarów społecznej odpowiedzialności gmin w działalności inwestycyjnej zarówno w odniesieniu do własnej polityki inwestycyjnej, jak i do innych podmiotów realizujących inwestycje na obszarze gminy. W pracy wyszczególniono obszary aktywności gminy w procesie odpowiedzialnego inwestowania dotyczące m.in.: badania i hierarchizacji potrzeb inwestycyjnych, definiowania dokumentów strategicznych, określania kryteriów wyboru inwestycji oraz standardów ich realizacji i oceny. Przedstawiono główne przyczyny i konsekwencje inwestycyjnych działań gminy realizowanych niezgodnie z ideą odpowiedzialnego inwestowania.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Aschauer D.A. [1989a], Is Public Expenditure Productive?, „Journal of Monetary Econ¬omics”, vol. 23, nr 2, https://doi.org/10.1016/0304-3932(89)90047-0. DOI: https://doi.org/10.1016/0304-3932(89)90047-0

Aschauer D.A. [1989b], Public Investment and Productivity Growth in the Group of Seven, „Economic Perspectives”, Federal Reserve Bank of Chicago, vol. 13, nr 5.

Aschauer D.A. [1990a], Highway Capacity and Economic Growth, „Economic Perspectives”, Federal Reserve Bank of Chicago, vol. 14, nr 5.

Aschauer D.A. [1990b], Is Government Spending Stimulative?, „Contemporary Economic Policy”, vol. 8, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1465-7287.1990.tb00300.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1465-7287.1990.tb00300.x

Aschauer D.A. [1990c], Why Is Infrastructure Important?, Conference Series (Proceedings), Federal Reserve Bank of Boston, vol. 34.

Brodowicz D.P. [2014], Odpowiedzialne inwestowanie na rynku nieruchomości w Polsce, bariery i możliwości dla inwestorów, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Calderon C., Servén L. [2004], The Effects of Infrastructure Development on Growth and Income Distribution, Policy Research Working Paper 3400, World Bank, https://doi.org/ 10.1596/1813-9450-3400.

Duffy-Deno K.T., Randall W.E. [1991], Public Infrastructure and Regional Economic Development: A Simultaneous Approach, „Journal of Urban Economics”, vol. 30, nr 3, https://doi.org/10.1016/0094-1190(91)90053-A. DOI: https://doi.org/10.1016/0094-1190(91)90053-A

Duliniec A. [2015], Inwestowanie społecznie odpowiedzialne – przejściowa moda czy trwała tendencja?, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonmicznego w Krakowie, nr 1(937), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0937.0103. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0937.0103

Gil N., Beckman S. [2009], Infrastructure Meets Business: Building New Bridges, Mend¬ing Old Ones, „California Management Review”, vol. 51, nr 2, https://doi.org/10.2307/41166478. DOI: https://doi.org/10.2307/41166478

Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. [2011], Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.

Kessides C. [1993], The Contributions of Infrastructure to Economic Development. A Rewiew of Experience and Policy Implications, no. 213, Discussion Papers, World Bank, https://doi.org/10.1596/0-8213-2628-7. DOI: https://doi.org/10.1596/0-8213-2628-7

Lewicka-Strzałecka A. [2006], Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, IFiS PAN, Warszawa.

Marcinek K. [2012], Społecznie odpowiedzialne inwestowanie na rynku nieruchomości [w:] „Studia Ekonomiczne”, nr 104 Inwestycje i nieruchomości: wybrane zagadnienia, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, http://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/SE_104.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Matysiak A., Struś M. [2015], Paradygmat rozwoju zrównoważonego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 213.

Munnell A.H. [1992], Policy Watch. Infrastructure Investment and Economic Growth, „Journal of Economic Perspective”, vol. 6, nr 4, https://doi.org/10.1257/jep.6.4.189. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.6.4.189

Munnell A.H., Cook L.M. [1990], How Does Public Infrastructure Affect Regional Economic Performance?, „New England Economic Review”, issue Sep.

Odpowiedzialne inwestowanie [2017], Materiały Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, http://seg.org.pl/pl/node/2129 (data dostępu: 21.05.2017).

Piasek W. [2013], Nietrafione podkarpackie inwestycje za pieniądze unijne, http://www.biznesistyl.pl/biznes/biznes-na-co-dzien/1444_nietrafione-podkarpackie-inwestycje-za-pieniadze-unijne.html (data dostępu: 28.06.2017).

Postrzeganie partnerstwa publiczno-prywatnego przez przedstawicieli instytucji publicznych. Raport z badania [2016], https://www.ppp.gov.pl/Aktualnosci/Documents/Analiza_postrzegania_PPP.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Raport końcowy z badania efektywności mechanizmów konsultacji społecznych [2011a], Badanie zlecone przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej „Badania efektywności mechanizmów konsultacji społecznych” realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013 współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, http://www.pozytek.gov.pl/files/Biblioteka/raport_efekt_konsult.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Raport końcowy z badania efektywności mechanizmów konsultacji społecznych [2011b], Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia, Millward Brown SMG/KRC, Warszawa.

Raportowanie niefinansowe. Poradnik dla raportujących [2015], Opracowanie Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, CSRinfo, http://www.csrinfo.org/poradnik-dla-raportujacych-raportowanie-niefinansowe (data dostępu: 28.06.2017).

Ratajczak M. [2000], Infrastruktura a wzrost i rozwój gospodarczy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, LXII/4.

Realizacja przedsięwzięć w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego [2013], Najwyższa Izba Kontroli, nr ewid. 1/2013/P/12/051/KGP, https://www.nik.gov.pl/plik/id,4883,vp,6353.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Recommendation of the Council on Effective Public Investment Across Levels of Government [2014], OECD, March 12.

Rives J.M., Heaney M.T. [1995], Infrastructure and Local Economic Development, „Journal of Monetary Economics”, vol. 25, nr 1.

Rok B. [2008], Biznes społecznie odpowiedzialny – teoria i praktyka [w:] Ekonomia społeczna a rozwój, red. J. Hausner, www.ekonomiaspoleczna.msap.pl/Skrypty/es%20skrypt1.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Ślęzak-Gładzik I. [2013], Społeczna odpowiedzialność w ujęciu normy międzynarodowej ISO 26000 Guidance on Social Responsibility, „Modern Management Review”, vol. XVIII, 20 (4/2013). DOI: https://doi.org/10.7862/rz.2013.mmr.61

Standardy obsługi inwestorów w Małopolsce, www.fundusze20072013.malopolska.pl (data dostępu: 27.04.2017).

System gospodarowania przestrzenią gminy jako dobrem publicznym. Zbiorcze zestawienie kontroli przeprowadzonych pod kątem gospodarowania przestrzenią [2017], Najwyższa Izba Kontroli, nr ewid. 193/2016/KIN, https://www.nik.gov.pl/plik/id,13219,vp,15636.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Ustalanie i egzekwowanie przez gminy województwa warmińsko-mazurskiego opłaty adiacenckiej oraz opłaty planistycznej [2013], Najwyższa Izba Kontroli, nr ewid. 5/2013/12/156/LOL, https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/12/156/LOL/ (data dostępu: 28.06.2017).

Wolska M., Czerwonka M. [2013], Społecznie odpowiedzialne inwestowanie – analiza rentowności funduszy SRI w Polsce, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 126, SGH, Warszawa.

Wpływ czynników ESG na decyzje inwestycyjne [2016], Raport z badania przeprowadzonego przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie oraz firmę doradczą Deloitte, Warszawa, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Raport_decyzje_inwestycyjne_13102016.pdf (data dostępu: 21.05.2017).

Wykonywanie zadań regionalnych izb obrachunkowych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z nadmiernego zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego [2016], Najwyższa Izba Kontroli, nr ewid.18/2015/14/066/LBI, https://www.nik.gov.pl/plik/id,8484,vp,10578.pdf (data dostępu: 28.06.2017).

Zimny A. [2008], Uwarunkowania efektywności inwestycji gminnych w sferze infrastruktury technicznej, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Konin.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-21

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Małkowska, A., Uhruska, M., & Żak, A. (2017). Inwestycje prorozwojowe gmin w kontekście koncepcji odpowiedzialnego inwestowania. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 6(966), 105-122. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0966.0607