Doskonalenie procesów w administracji publicznej z zastosowaniem lean government
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0959.1103Słowa kluczowe:
administracja publiczna, lean government, new public management, usprawnianie procesówAbstrakt
W opracowaniu zaprezentowano koncepcję lean government stosowaną w doskonaleniu funkcjonowania instytucji sektora publicznego. Zasygnalizowano obecne kierunki zmian w sektorze publicznym i nawiązano do koncepcji new public management. Następnie omówiono istotę lean government i przedstawiono klasyfikację strat z punktu widzenia specyfiki instytucji administracji publicznej. Zarysowano także podstawowe bariery wdrażania metod wykorzystywanych dotychczas w doskonaleniu organizacji komercyjnych, jak również przedstawiono wskazówki dotyczące stosowania podejścia lean w organizacjach sektora publicznego. W ramach podsumowania podkreślono konieczność stosowania omawianej koncepcji w Polsce.
Pobrania
Bibliografia
Barraza M.F.S., Smith T., Dahlgaard-Park S.M. [2009], Lean-kaizen Public Service: An Empirical Approach in Spanish Local Governments, „The TQM Journal”, vol. 21, nr 2, https://doi.org/10.1108/17542730910938146. DOI: https://doi.org/10.1108/17542730910938146
Czekaj J., Ziębicki B. [2015], Metodyczne aspekty lean administration, „Przegląd Organizacji”, nr 9.
Ćwiklicki M. [2004], T. Ohno (1912–1990) – twórca Systemu Produkcyjnego Toyoty, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4.
Ćwiklicki M., Przebinda G. [2016], Dobre praktyki lean government, „Przegląd Organizacji”, nr 8.
Grycuk A. [2011], Lean government, czyli koncepcja szczupłego zarządzania w administracji publicznej, „Analizy BAS”, nr 3(47).
Izdebski H. [2007], Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1.
Lisiński M., Ostrowski B. [2006], Lean management w restrukturyzacji przedsiębiorstwa, Antykwa, Kraków–Kluczbork.
Opolski K., Modzelewski P. [2009], Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Pająk E., Klimkiewicz M., Kosieradzka A. [2014], Zarządzanie produkcją i usługami, PWE, Warszawa.
Pedersen E.R.G., Huniche M. [2011], Determinants of Lean Success and Failure in the Danish Public Sector. A Negotiated Order Perspective, „International Journal of Public Sector Management”, vol. 24, nr 5, https://doi.org/10.1108/09513551111147141. DOI: https://doi.org/10.1108/09513551111147141
Radnor Z. [2010], Transferring Lean into Government, „Journal of Manufacturing Technology Management”, vol. 21, nr 3, https://doi.org/10.1108/17410381011024368. DOI: https://doi.org/10.1108/17410381011024368
Radnor Z., Osborne S.P. [2013], LEAN. A Failed Theory for Public Services?, „Public Management Review”, vol. 15, nr 2, https://doi.org/10.1080/14719037.2012.748820. DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2012.748820
Sasak J. [2013], Benchmarking procesów jako narzędzie doskonalenia administracji publicznej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 168.
Walczak M. [2007], SMED jako metoda racjonalizacji procesów masowej obsługi klienta, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków (praca doktorska).
Walczak M. [2012], Implementation Barriers of Lean Philosophy in Public Administration [w:] Management Consulting for Business and Public Administration, eds M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, V. Potočan, Cracow University of Economics Foundation, Cracow.
Womack J.P., Jones D.T. [2001], Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa – kluczem do sukcesu, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.