Improving Processes in Public Administration Using Lean Government
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0959.1103Keywords:
public administration, lean government, new public management, processes improvementAbstract
The article examines the issue of lean government, a concept used to improve the functioning of public sector institutions. It first describes current trends in the public sector and the concept of new public management. It then defines lean government and classifies losses brought on by the specifics of public administration. It outlines key barriers to implementing the methods that have been used to improve commercial organisations, and presents guidelines for applying the lean approach in public sector organisations. The article concludes by looking at the need to introduce this concept in the organisations in Poland’s public sector.
Downloads
References
Barraza M.F.S., Smith T., Dahlgaard-Park S.M. [2009], Lean-kaizen Public Service: An Empirical Approach in Spanish Local Governments, „The TQM Journal”, vol. 21, nr 2, https://doi.org/10.1108/17542730910938146. DOI: https://doi.org/10.1108/17542730910938146
Czekaj J., Ziębicki B. [2015], Metodyczne aspekty lean administration, „Przegląd Organizacji”, nr 9.
Ćwiklicki M. [2004], T. Ohno (1912–1990) – twórca Systemu Produkcyjnego Toyoty, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4.
Ćwiklicki M., Przebinda G. [2016], Dobre praktyki lean government, „Przegląd Organizacji”, nr 8.
Grycuk A. [2011], Lean government, czyli koncepcja szczupłego zarządzania w administracji publicznej, „Analizy BAS”, nr 3(47).
Izdebski H. [2007], Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1.
Lisiński M., Ostrowski B. [2006], Lean management w restrukturyzacji przedsiębiorstwa, Antykwa, Kraków–Kluczbork.
Opolski K., Modzelewski P. [2009], Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Pająk E., Klimkiewicz M., Kosieradzka A. [2014], Zarządzanie produkcją i usługami, PWE, Warszawa.
Pedersen E.R.G., Huniche M. [2011], Determinants of Lean Success and Failure in the Danish Public Sector. A Negotiated Order Perspective, „International Journal of Public Sector Management”, vol. 24, nr 5, https://doi.org/10.1108/09513551111147141. DOI: https://doi.org/10.1108/09513551111147141
Radnor Z. [2010], Transferring Lean into Government, „Journal of Manufacturing Technology Management”, vol. 21, nr 3, https://doi.org/10.1108/17410381011024368. DOI: https://doi.org/10.1108/17410381011024368
Radnor Z., Osborne S.P. [2013], LEAN. A Failed Theory for Public Services?, „Public Management Review”, vol. 15, nr 2, https://doi.org/10.1080/14719037.2012.748820. DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2012.748820
Sasak J. [2013], Benchmarking procesów jako narzędzie doskonalenia administracji publicznej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 168.
Walczak M. [2007], SMED jako metoda racjonalizacji procesów masowej obsługi klienta, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków (praca doktorska).
Walczak M. [2012], Implementation Barriers of Lean Philosophy in Public Administration [w:] Management Consulting for Business and Public Administration, eds M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, V. Potočan, Cracow University of Economics Foundation, Cracow.
Womack J.P., Jones D.T. [2001], Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa – kluczem do sukcesu, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.