Współpraca gospodarcza jako czynnik rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0953.0506Słowa kluczowe:
współpraca gospodarcza, kooperacja, koncentracja, przedsiębiorstwo, korporacje transnarodoweAbstrakt
Współpraca gospodarcza jest pojęciem wielopłaszczyznowym, trudnym do sklasyfikowania. Liczne badania naukowe potwierdzają złożoność form relacji międzyorganizacyjnych. W artykule podjęto próbę ogólnego zarysowania korzyści i zagrożeń dotyczących współpracy gospodarczej. Celem pracy było dokonanie na podstawie analizy literatury przedmiotu omówienia istoty współpracy gospodarczej, jej typów oraz znaczenia dla uczestniczących w niej podmiotów. Postawiono hipotezę badawczą, że współpraca gospodarcza stanowi jedno z głównych uwarunkowań rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa.
Pobrania
Bibliografia
Barczak B. [2009], Alianse wielostronne jako koncepcja zarządzania rozwojem przedsiębiorstw [w:] Instrumenty i obszary przeobrażeń i zmian organizacyjnych w warunkach globalizacji, red. A. Potocki, Difin, Warszawa.
Bembenek B. [2006], Partnerstwo w klastrze szansą wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstwa [w:] Klastry jako narzędzia lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego, red. E. Bajor, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.
Brandenburger A.M., Nalebuff B.J. [1997], Co-opetition: A Revolutionary Mindset That Combines Competition and Cooperation: The Game Theory Strategy That’s Changing the Game of Business, Harper Collins Business, London.
Chien T.H., Peng T.J. [2005], Competition and Cooperation Intensity in a Network – A Case Study in Taiwan Symulator Industry, „The Journal of American Academy of Business”, vol. 7, nr 2.
Cygler J. [2009], Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Cygler J. [2002], Alianse strategiczne, Difin, Warszawa.
Dunning J.H. [1995], Reappraising of the Eclectic Paradigm in the Age of Alliance Capitalism, „Journal of International Business Studies”, vol. 26, nr 3, https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490183. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490183
Dunning J.H. [1997], Alliance Capitalism and Global Business, Rotledge, London.
Dworzecki Z., Żłobińska A. [2002], Regionalne sieci przedsiębiorstw jako globalna szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw [w:] Przedsiębiorstwo kooperujące, red. Z. Dworzecki, Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa.
Famielec J. [1992], Układy kooperacyjne w gospodarce rynkowej – doświadczenia, strategie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
Filipowicz P. [2009], Innowacyjność przedsiębiorstwa a proces tworzenia wartości – wybrane modele strategii [w:] Instrumenty i obszary przeobrażeń i zmian organizacyjnych w warunkach globalizacji, red. A. Potocki, Difin, Warszawa.
Gorynia M. [2007], Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Instrumenty i obszary przeobrażeń i zmian organizacyjnych w warunkach globalizacji [2009], red. A. Potocki, Difin, Warszawa.
Jagoda H. [2001], Formy współdziałania gospodarczego w procesie transformacji polskiej gospodarki [w:] Strategie i konkurencyjność przedsiębiorstw po dziesięciu latach transformacji, red. M. Moszkowicz, Politechnika Wrocławska PAN, Oddział we Wrocławiu, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Koźmiński A.K. [1999], Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, PWE, Warszawa.
Kuczewska J. [2002], Alianse strategiczne jako forma współpracy przedsiębiorstw europejskich [w:] Przedsiębiorstwo kooperujące, red. Z. Dworzecki, Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa.
Luo Y. [2004], Coopetition in International Business, CBS Press, Copenhagen.
Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Oczkowska R. [2006], Joint venture jako alians przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym – rozważania terminologiczno-definicyjne, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 720.
Oczkowska R. [2007], Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Krakowska Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej [2009], red. H. Brdulak, E. Duliniec, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa.
Peña N.A., Fernández de Arroyabe J.C. [2002], Business Cooperation. From Theory to Practice, Palgrave Macmilian, New York.
Piontek B. [2006], Pomiar gospodarki sieciowej jako podstawa dla tworzenia klastrów w układach lokalnych [w:] E. Bajor, Klastry jako narzędzia lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.
Przedsiębiorstwo kooperujące [2002], red. Z. Dworzecki, Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa.
Przedsiębiorstwo partnerskie [2002], red. M. Romanowska, M. Trocki, Difin, Warszawa.
Romanowska M. [1997], Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Romanowska M., Trocki M. [2002], Przedsiębiorstwo partnerskie – w poszukiwaniu równowagi między rywalizacją i współdziałaniem, „MBA”, nr 6.
Staszewska J. [2007], Rozwój przedsiębiorstw sieciowych w Polsce – perspektywy dla klasteringu, „Przegląd Organizacji”, nr 11.
Strzyżewska M. [2011], Współpraca między przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Sulejewicz A. [1997], Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, SGH, Warszawa.
Sydow J. [1999], Mitbestimmung und neue Unternehmungsnetzwerke, Berlin.
Światowiec J. [2006], Koncepcja wartości jako podstawa współpracy przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji”, nr 4.
Światowiec-Szczepańska J. [2012], Ryzyko partnerstwa strategicznego przedsiębiorstw. Ujęcie modelowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Urbaniak M. [2000], Współpraca przedsiębiorstwa z dostawcami w ramach marketingu partnerskiego, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, nr 5.
World Investment Report [2001], Promoting Linkages, UNCTAD, United Nations, New York–Geneva.
Zembura R. [2002], Wewnętrzne czynniki sukcesu aliansu [w:] Przedsiębiorstwo kooperujące, red. Z. Dworzecki, Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa.
Zorska A. [1998], Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, PWN, Warszawa.