Koszty agencji a działalność eksportowa firm rodzinnych
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.847Słowa kluczowe:
internacjonalizacja, eksport, sytuacja finansowa, finanseAbstrakt
Celem publikacji jest zbadanie zależności pomiędzy obawami przed zewnętrznymi i wewnętrznymi sporami agencyjnymi w firmach rodzinnych a kontrolą rodziny nad firmą i formą prowadzenia współpracy międzynarodowej. Badania oparto na ankietach uzyskanych od 101 przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce. W szczególności, w publikacji zbadano następujące hipotezy badawcze:‒ wysokie obawy przed wewnętrznymi sporami agencyjnymi w firmie implikują wyższą kontrolę rodziny nad firmą;
‒ pewne formy współpracy międzynarodowej są rzadko stosowane przez firmy rodzinne w wyniku obaw, że pomiędzy firmą rodzinną a zagranicznymi partnerami powstaną spory agencyjne;
‒ głównym powodem podejmowania współpracy międzynarodowej jest nadzieja na wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji.
Pobrania
Bibliografia
Anderson E., Gatington H. [1986], On the Internationalization of Firms: A Critical Analysis,„Journal of International Business Studies", vol. 17, nr 3.
Davis J.A., Tagiuri R. [1982], Bivalent Attributes of the Family Firm [w:] Family Business Sourcebook, red. C.E. Aronoff, J.L. Ward, Omnigraphics, Detroit.
Frishkoff P.A. [1995], Understanding Family Business: What Is a Family Business?, Oregon State University, frishkoffbus.orst.edu.
Jaffe D.T. [1990], Working with Ones You Love: Conflict Resolution and Problem Solving Strategies for a Successful Business, Berkeley.
Sztompka P. [2002], Socjologia, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Zahra S. [2003], International Expansion of U.S. Manufacturing Family Business: The Effect of Ownership and Involvement, „Journal of Business Venturing", nr 18. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00057-0