Zintegrowany program działań marketingowych miasta na rynku turystycznym
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.814Słowa kluczowe:
komunikacja marketingowa, instrumenty komunikacji marketingowej, promocja miasta, zintegrowana komunikacja marketingowaAbstrakt
W pracy podjęto próbę wyjaśnienia pojęcia zintegrowanego programu działań marketingowych miasta na rynku turystycznym. Rozważania przeprowadzono na podstawie literatury przedmiotu w zakresie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw z rynkiem. Scharakteryzowano istotę komunikacji marketingowej, jej przebieg oraz sposoby wykorzystania na rynku turystycznym. Omówiono również instrumenty promocji oraz wskazano zalety wynikające z integracji jej poszczególnych elementów w trakcie konstruowania przekazów marketingowych kierowanych na badany rynek. W opracowaniu zwrócono uwagę, że zróżnicowanie narzędzi promocyjnych przede wszystkim powinno wynikać z celów nadrzędnych strategii rozwoju turystyki jednostki osadniczej, jak również uwzględniać specyfikę grupy docelowej będącej odbiorcą niniejszego przekazu.Pobrania
Bibliografia
Anderson C.L., Massie L. [2003], Integrating Communications: is the Ideal Achievable, „Corporate Communications: An International Journal", vol. 8(4).
Ashworth G.J. [2010], Should We Brand Places, „Journal of Town & City Management", vol. 1(3).
Augustyn A., Florek M. [2011], Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego - zasady i procedury, Fundacja Best Place - Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa.
Bernaciak A., Pilarczyk B. [2006], Miejsce promocji w strategii gminy o szczególnych walorach przyrodniczych [w:] Marketing terytorialny, red. H. Szulce, M. Florek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Bosiacki S., Śniadek J. [2010], Komunikacja marketingowa jako podstawa kreowania regionalnych produktów w turystyce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 136, Poznań.
Briggs S. [2003], Marketing w turystyce, PWE, Warszawa.
Caemmerer B. [2009], The Planning and Implementation of Integrated Marketing Communications, „Marketing Intelligence of Planning", vol. 27(4). DOI: https://doi.org/10.1108/02634500910964083
Czornik M. [2008], Miasto: ekonomiczne aspekty funkcjonowania, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
Domański T. [2002], Skuteczna promocja miasta i regionu podstawowym zadaniem marketingu terytorialnego [w:] Marketing terytorialny, red. T. Markowski, Studia, t. CXII, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.
Dziedzic E. [1998], Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Seria Monografie i Opracowania nr 442, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Ekonomika i zarządzanie miastem [2004], red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. [2000], Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa.
Glińska E. [2006], Socjologiczna i marketingowa koncepcja tożsamości miasta [w:] Obywatelstwo i tożsamość, red. M. Bieńkowska-Ptasznik, K. Krzysztofek, A. Sadowski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Gołembski G. [2011], Ocena oddziaływania samorządu na rozwój funkcji turystycznej dużego miasta [w:] Sposoby mierzenia i uwarunkowania funkcji turystycznej miasta. Przykład Poznania, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Grönroos Ch. [2004], The Relationship Marketing Process: Communication, Interaction, Dialogue, Value, „Journal of Business & Industrial Marketing", vol. 19 (2). DOI: https://doi.org/10.1108/08858620410523981
Harańczyk A. [2000], Przekształcenia strukturalne w miastach Małopolski [w:] Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, red. J. Słodczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Holloway J.Ch., Robinson C. [1997], Marketing w turystyce, PWE, Warszawa.
Holm O. [2006], Integrated Marketing Communication: from Tactics to Strategy, „Corporate Communications: An International Journal", vol. 11(1). DOI: https://doi.org/10.1108/13563280610643525
Jansen-Verbeke M. [2011], Studia nad turystyką miejską: stare opowieści, nowe scenariusze [w:] Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. Rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kavaratzis M. [2004], From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing City Brands, Place Branding, vol. 1(1). DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990005
Kotler Ph. [1993], Marketing Places: Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations, The Free Press, New York.
Kotler Ph. i in. [2002], Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
Kowalik I. [2012], Ocena efektów działań promocyjnych jednostek samorządu terytorialnego [w:] Perspektywy rozwoju marketingu. Wyzwania praktyki, t. III, „Handel Wewnętrzny", Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
Kruczek Z., Walas B. [2010], Promocja i informacja w turystyce, Wydawnictwo Proksenia, Kraków.
Łuczak A. [2000], Istota tożsamości miasta, „Samorząd Terytorialny", nr 10.
Łuczak M. [2010], Produkt turystyczny i jego promocja na przykładzie województwa pomorskiego [w:] Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa.
Malarski S. [2004], Marketing i promocja miast jako jednostek administracji publicznej i samorządu terytorialnego [w:] Rozwój miast i zarządzanie gospodarką miejską, red. J. Słodczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Marketing usług turystycznych [2005], red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Marks M. [2006], Promocja a rozwój lokalny gmin wiejskich województwa łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Matczak A. [2008], Turystyka miejska - kierunki badań geograficznych [w:] Turystyka miejska, red. A. Matczak, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Meyer B. [2004], Turystyka jako czynnik kształtowania przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Meyer B. [2010], Możliwość wykorzystania narzędzi planistycznych i marketingowych w procesie kreowania produktów turystycznych o charakterze obszarowym [w:] Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa.
Mruk H., Pilarczyk B., Sławińska M. [2012], Marketing. Koncepcje - Strategie - Trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Niemczyk A. [2010], Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Niezgoda A. [2000], Marketing obszarów turystycznych, „Problemy Turystyki", vol. XXIII, Instytut Turystyki, Warszawa.
Noworól A. [2007], Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Pabian A. [2008], Promocja: nowoczesne środki i formy, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
Pender L., Sharpley R. [2008], Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
Rozwój regionalny w Polsce w świetle wyzwań XXI wieku [2010], red. T. Kudłacz, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.
Seweryn R. [2008], Zastosowanie marketingu mix na rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Stabryła A. [2002], Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
Stanowicka-Traczyk A. [2007], Rola marketingu mix w budowaniu tożsamości miasta, „Samorząd Terytorialny", nr 9.
Staszewska J. [2008], Skuteczność promocji marketingowej pakietów usług turystycznych, Unikat 2, Katowice.
Szromnik A. [2002], Metodologiczne problemy kształtowania strategii marketingowej jednostki przestrzenno-administracyjnej, „Samorząd Terytorialny", nr 7-8.
Szymańska A. [2004], Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Oficyna Wydawnicza Unimex, Wrocław.
Szymla Z. [2000], Determinanty rozwoju regionalnego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław.
Śliwińska K. [2012], Rozważania nad problemami etycznymi w komunikacji marketingowej [w:] Perspektywy rozwoju marketingu. Wyzwania praktyki, t. III, „Handel Wewnętrzny", Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
Trop S. [2009], Integrated Communications: from One Look to Normative Consistency, „Corporate Communications: An International Journal", vol. 14(2). DOI: https://doi.org/10.1108/13563280910953861
Wiktor J.W. [2004], Struktura systemu promocji. Próba polemiki z koncepcją Ph. Kotlera, „Marketing i Rynek", nr 3.
Yeoman I. [2008], Tomorrow's Tourist, Scenarios and Trends, Elsevier, Amsterdam