Proces kształtowania projakościowego zarządzania organizacją
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.748Słowa kluczowe:
jakość, projakościowe zarządzanie, doskonalenie, organizacja.Abstrakt
W dobie gospodarki rynkowej jakość stała się jedną z podstawowych kategorii decydujących o stopniu konkurencyjności organizacji. Złożone, turbulentne i wymagające otoczenie wywołuje potrzebę adaptacji i restrukturyzacji organizacji. Niezbędne staje się systematyczne jej doskonalenie i dostosowywanie do zachodzących zmian. Celem artykułu jest ukazanie procesu kształtowania projakościowego zarządzania organizacją, które należy postrzegać jako determinantę trwałego sukcesu organizacji, rozumianego jako jej zdolność do rozwoju, skutecznego i efektywnego odpowiadania na zidentyfikowane potrzeby i oczekiwania otoczenia w dłuższym okresie.Pobrania
Bibliografia
Bank J. [1997], Zarządzanie przez jakość, Gebethner & Ska, Warszawa.
Bińczycki B. [2010], Etyczny wymiar pracy urzędników samorządowych [w:] Etyczne aspekty zarządzania w warunkach nowej gospodarki, red. E. Skrzypek, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin.
Borkowski P. [2008], Ryzyko w działalności przedsiębiorstw, Wydawnictwo UG, Gdańsk.
Cameron K.S., Quinn R.E. [2003], Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Daft R.L. [1991], Management, The Dryden Press, Chicago.
Drucker P.F. [1970], Technology, Management, Society, PAN Books, London.
Hamrol A., Mantura W. [2002], Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Key J. [1996], Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Kolman R. [2009], Kwalitologia - wiedza o różnych dziedzinach jakości, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Kożuch B. [2008], Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa.
Lisiecka K. [2002], Kreowanie jakości. Uwarunkowania - strategie - techniki, Wydawnictwo AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
Lotko A. [2013], Atrybuty jakościowe w zarządzaniu, „Problemy Jakości", nr 4.
Łukasiński W. [2012], Doskonalenie organizacji zarządzanej projakościowo z wykorzystaniem modeli samooceny, Wydawnictwo Naukowe Akapit, Kraków.
Obłój K. [1995], Strategie sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Oleksyn T. [2009], Wyzwania ZZL związane z kryzysem i globalizacją [w:] Problemy zarządzania zasobami ludzkimi w dobie globalizacji, red. F. Blok, L. Cichobłaziński, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Penc J. [2008a], Encyklopedia zarządzania, Wydawnictwo WSSM, Łódź.
Penc J. [2008b], Zarządzanie w perspektywie. Ku nowemu paradygmatowi [w:] Zarządzanie organizacjami w teorii i praktyce, red. W. Kowalczewski, W. Matwiejczuk, Difin, Warszawa.
PN-EN ISO 9000:2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, PKN, Warszawa 2006.
Sikorski C. [2006], Organizacje bez wodzów. Od przywództwa emocjonalnego do koordynacji demokratycznej, C.H. Beck, Warszawa.
Skrzypek E. [2000], Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin.
Stabryła A. [2011], Koncepcja wieloaspektowej analizy systemów zarządzania przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 871, Kraków.
Szczepańska K. [2011], Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa.
Tyrańska M., Walas-Trębacz J. [2002], Formułowanie strategii produktu w firmie, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
Zieleniewski J. [1976], Organizacja zespołów ludzkich, PWN, Warszawa.