Problemy stosowania skali Likerta w pomiarze jakości użytkowej serwisów internetowych
DOI:
https://doi.org/10.15678/krem.739Słowa kluczowe:
jakość użytkowa, rzetelność skali, bankowość internetowa, analiza czynnikowaAbstrakt
W badaniu jakości użytkowej (użyteczności) serwisów internetowych wykorzystywane są różne rodzaje metod, np. testy użytkownika, eyetracking, clicktracking. Nadal jednak ważną metodą badań jest wywiad osobisty, a narzędziem badawczym - kwestionariusz, szczególnie wtedy, gdy pomiar jakości prowadzony jest z uwzględnieniem normy ISO 9241-11:1998. Utworzona skala pomiaru jakości użytkowej serwisu internetowego powinna z jednej strony odwoływać się do wyznaczników użyteczności wynikających z normy, takich jak: skuteczność, wydajność oraz satysfakcja użytkownika, a z drugiej - uwzględniać złożony charakter architektury serwisu. Artykuł prezentuje rezultaty analizy wymiarowości skali z zastosowaniem metody głównych składowych oraz ocenę rzetelności wyodrębnionych skal jednowymiarowych na podstawie współczynnika α-Cronbacha.Pobrania
Bibliografia
Böhner G., Wanke M. [2004], Postawy i ich zmiana, tłum. J. Radzicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Dzida W. et al. [2000], Gebrauchstauglichkeit von Software ErgoNorm: Ein Verfahren zur Konformitätsprüfung von Software auf der Grundlage von DIN EN ISO 9241 Teile 10 und 11, Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin, Dortmund.
Gediga G., Hamborg K.-C. [1999], IsoMetrics: Ein Verfahren zur Evaluation von Software nach ISO 9241-10 [w:] Evaluationsforschung, red. H. Holling, G. Gediga, Hogrefe Verlag, Göttingen.
Gediga G., Hamborg K.-C., Düntsch I. [1999], The IsoMetrics Usability Inventory: An Operationalisation of ISO 9241-10 Supporting Summative and Formative Evaluation of Software Systems, „Behaviour and Information Technology", vol. 18, nr 3. DOI: https://doi.org/10.1080/014492999119057
Hilgard E.R. [1972], Wprowadzenie do psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
ISO 9241-11:1998, Ergonomic Requirements for Office Work with Visual Display Terminals (VDTs) - Part 11: Guidance on Usability.
Kirakowski J., Claridge N., Whitehand R. [1998], Human Centered Measures of Success in Web Site Design, http://research.microsoft.com/en-us/um/people/marycz/hfweb98/kirakowski/ (dostęp:10.10.2012).
Kirakowski J., Corbett M. [1988], Measuring User Satisfaction [w:] People and Computers IV. Proceedings of HCI ʼ88, red. D.M. Jones, R. Winder, Cambridge University Press, Cambridge.
Kirakowski J., Corbett M. [1993], SUMI: The Sofware Usability Measurement Inventory, „British Journal of Educational Technology", vol. 24, nr 3. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.1993.tb00076.x
Michalski R. [2008], Jakość użytkowa w procesie wytwarzania oprogramowania, „Badania Operacyjne i Decyzje", nr 4.
Mika S. [1972], Wstęp do psychologii społecznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Nielsen J. [1993], Usability Engineering, Morgan Kaufmann, San Francisco.
Nowak S. [1973], Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych [w:] Teorie postaw, red. S. Nowak, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Prümper J. [1997], Der Benutzerfragebogen ISONORM 9241/10: Ergebnisse zur Reliabilität und Validität [w:] Software-Ergonomie ʼ97. Usability Engineering: Integration von Mensch-Computer-Interaktion und Software-Entwicklung, red. R. Liskowsky, B.M. Velichkovsky, W. Wünschmann, B.G. Teubner Verlag, Stuttgart.
Prümper J., Anft M. [1993], Die Evaluation von Software auf Grundlage des Entwurfs zur internationalen Ergonomie-Norm 9241 Teil 10 als Beitrag zur partizipativen Systemgestaltung:Ein Fallbeispiel [w:] Software-Ergonomie '93. Von der Benutzungsoberfläche zur Arbeitsgestaltung, red. K.H. Rödiger, B.G. Teubner Verlag, Stuttgart.
Sagan A. [2004], Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Turowski J. [1993], Socjologia. Małe struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.