Wiedza organizacyjna a konkurencyjność banku
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0934.1004Słowa kluczowe:
wiedza organizacyjna, kapitał intelektualny, konkurencyjność banku, modele biznesowe bankówAbstrakt
Zmiany zachodzące w otoczeniu oraz trwający od kilku lat kryzys tworzą coraz trudniejsze warunki funkcjonowania banków. Konkurencja na rynku usług bankowych coraz częściej ma charakter hiperkonkurencji, nazywanej również konkurencją wirtualną. W rezultacie trwały rozwój banku oraz zwiększanie jego konkurencyjności są obecnie nierozerwalnie związane z umiejętnością elastycznego reagowania na zmiany dokonujące się w otoczeniu rynkowym oraz twórczego wykorzystania posiadanych zasobów i doświadczenia. Wynikiem procesu obserwacji, doświadczenia i uczenia się jest wiedza organizacyjna umożliwiająca wyciąganie wniosków z zebranych doświadczeń, rozwój umiejętności, rozwiązywanie problemów, tworzenie kluczowych kompetencji i stawianie czoła nowym wyzwaniom formułowanym przez rynek i klientów. Artykuł przedstawia znaczenie wiedzy organizacyjnej w procesie budowy konkurencyjności banku. Rozważania teoretyczne zostały wzbogacone o opinie menedżerów i klientów banków uzyskane w badaniach empirycznych.Pobrania
Bibliografia
Buczko A. [2011], Wpływ kapitału intelektualnego na pozycję konkurencyjną banków komercyjnych [w:] Finanse - nowe wyzwania teorii i praktyki. Bankowość, red. A. Gospodarowicz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 171, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Carneiro A. [2007], What Is Required for Growth?, „Business Strategy Series", vol. 8, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1108/17515630710686888
Edvinsson L., Malone M. [2010], Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swojego przedsiębiorstwa, odnajdując jego ukryte korzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gray J.L., Harvey T.W. [1996], Znaczenie jakości w działalności bankowej, NBP, Warszawa.
Hejduk K.I. [2005], On the Way to the Future: The Knowledge-based Enterprise, „Human Factors and Ergonomics in Manufacturing", vol. 15. DOI: https://doi.org/10.1002/hfm.20010
Human Capital Trends 2012, Deloitte Report, 2012, http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/dla-prasy/Raporty/e275c468d2e46310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm (dostęp: 30.03.2014).
Jabłoński M. [2009], Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się. Metody doskonalenia i rozwoju, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Jamka B. [2003], Kierowanie karierą pracowników instrumentem stabilizacji kadr [w:] Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. M. Rybak, Poltext, Warszawa.
Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw [2003], red. M. Rybak, Poltext, Warszawa.
Klimontowicz M. [2013], Aktywa niematerialne jako źródło przewagi konkurencyjnej banku, CeDeWu, Warszawa.
Luoma M. [2000], Investigating the Link between Strategy and HRD, „Personnel Review", vol. 29, nr 6, http://dx.doi.org/10.1108/00483480010296960. DOI: https://doi.org/10.1108/00483480010296960
Mackenzie P. [2007], Banking on Knowledge, „Communication World", vol. 24.
May D., Taylor P. [2003], Knowledge Management with Patterns, „Communication with ACM", vol. 46. DOI: https://doi.org/10.1145/792704.792705
Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. [2002], Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku - wybrane koncepcje i metody, Difin, Warszawa.
Nosowski A. [2011], Reguły biznesowe w bankach i innych instytucjach finansowych [w:] Finanse - nowe wyzwania teorii i praktyki, red. A. Gospodarowicz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 171, Wrocław.
Nosowski A. [2012], Zarządzanie jakością w banku a satysfakcja jego klientów, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H Oeconomia, vol. XLV, nr 2, red. J. Węcławski, Lublin.
Oleksyn T. [2010], Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.
Souza Freitas W.R., Jabobour Ch.J., Santos F.C. [2011], Continuing the Evolution: Towards Sustainable HRM and Sustainable Organizations, „Business Strategy Series", vol. 12, nr 5, http://dx.doi.org/10.1108/17515631111166861. DOI: https://doi.org/10.1108/17515631111166861
Stodulny P. [2009], Analiza satysfakcji i lojalności klientów bankowych, CeDeWu, Warszawa.
Twaróg E. [2012], Dobrzy sprzedawcy głusi na klienta, „Puls Biznesu", http://www.pb.pl/2624350,85996,dobrzy-sprzedawcy-glusi-na-klienta (dostęp: 30.03.2014).
Urbanek G. [2011], Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa. Zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.
Walkowiak K. [1997], Znaczenie jakości usług bankowych, „Marketing Serwis", nr 3.
Yeo R.K. [2007], Change In(ter)ventions to Organizational Learning: Bravo to Leaders as Unifying Agents, „The Learning Organization", vol. 14, nr 6. DOI: https://doi.org/10.1108/09696470710825132
Zaborowska R. [2009], Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie, Przedsiębiorstwo Wydawnicze „Ars bonu et aequi", Poznań.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.