Umocnienie pozycji konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw poprzez realizację projektów
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0930.0607Słowa kluczowe:
rozwój, projekt, pozycja konkurencyjna, małe i średnie przedsiębiorstwaAbstrakt
W artykule wyjaśniono istotę i determinanty konkurencyjności w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Podkreślono znaczenie zmian dynamizujących rozwój gospodarczy oparty na planie działań określonym w strategii lizbońskiej. Zwrócono uwagę na tworzenie warunków instytucjonalno-prawnych i finansowych, które wpływają na zwiększenie potencjału konkurencyjności małych i średnich firm w Polsce. Szczególnie skoncentrowano się na analizie wzrostu konkurencyjności firm przez realizację projektów. Badania zostały przeprowadzone w 30 małych i średnich firmach. W pierwszym etapie dokonano identyfikacji rodzajów projektów realizowanych w przedsiębiorstwach. W drugim etapie, na podstawie opracowanego arkusza oceny konkurencyjności projektów, przeprowadzono analizę korzyści w obszarze strategicznym, finansowym i społecznym wynikających z realizowanych przez firmy projektów. Projekty jako przedsięwzięcia unikatowe przyczyniają się do rozwoju małych i średnich firm oraz utrzymania ich pozycji konkurencyjnej.Pobrania
Bibliografia
Bieliński J. [2005], Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle Strategii Lizbońskiej, CeDeWu, Warszawa.
Burnewicz J. [1993], Ekonomika transportu, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
Drucker P., Kotler P. [2013], Kim są nasi klienci? [w:] P. Drucker, Pięć najważniejszych pytań, Wolters Kluwer, Warszawa.
Faulkner D., Bowman C. [1996], Strategie konkurencji, Gebethner, Warszawa.
Gorynia M. [2002], Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
Hamel G., Prahalad C.K. [1993], Strategy as Stretch and Leverage, „Harvard Business Review”, nr 4.
Jakubik W. [2001], Konkurencyjność gospodarki polskiej. Stan i perspektywy, Materiały z VII Kongresu Ekonomistów Polskich, styczeń, sesja IV, z. 7.
Kalfas E. [2010], Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle Strategii Lizbońskiej, V Krakowska Konferencja Młodych Uczonych, Kraków.
Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw [2011], red. A. Adamik, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Łada M., Kozarkiewicz A. [2010], Zarządzanie wartością projektów. Instrumenty rachunkowości zarządczej i controllingu, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Milewski R. [1999], Podstawy ekonomii rynkowej, PWN, Warszawa.
PMBoK [2008], A Guide to the Project Management. Body of Knowledge, Project Management Institute Standard Committee, Upper Derby.
Reeves M., Deimler M. [2012], Zdolność do adaptacji źródłem nowej przewagi konkurencyjnej, „Harvard Business Review Polska”, grudzień 2011–styczeń.
Stankiewicz M.J. [2002], Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń.
Strategia Lizbońska – droga do sukcesu zjednoczonej Europy, Departament Analiz Ekonomicznych i Społecznych, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
Strategia Lizbońska i Europa 2020, http://www.mojregion.eu/regionalny-program-operacyjny (data dostępu: 13.01.2014).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.