Wpływ zjawisk window dressing i kreatywnej księgowości na obraz sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa

Autor

  • Joanna Wyrobek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Finansów Przedsiębiorstw

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0928.0406

Słowa kluczowe:

kreatywna księgowość, sprawozdawczość finansowa, rachunkowość, window dressing, analiza finansowa, przestępczość finansowa

Abstrakt

Celem artykułu było przedstawienie popularnych w 2013 r. technik poprawiania wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym jednostki. Publikacja została oparta na wywiadach z przedsiębiorcami oraz analizie literatury z zakresu finansów, uzupełniono ją o analizę wybranych zmian w ustawodawstwie polskim mających na celu przeciwdziałanie wybranym praktykom.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Fridson M., Alvarez F. [2011], Financial Statement Analysis – a Practitioner’s Guide, 4th ed., Wiley, New Jersey.

Gut P. [2006], Kreatywna księgowość a fałszowanie sprawozdań finansowych, C.H. Beck, Warszawa.

Hołda A. [2006], Oszustwa księgowe w praktyce, „Rachunkowość”, nr 9.

Jones M. [2011], Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals, Wiley, Chichester.

Kaczmarek M. [2010], Oszustwa księgowe – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, http://uoo.univ.szczecin.pl/ ~marcink/index_pliki/ pliki/publikacje/RK1.pdf (dostęp: 12.04.2010).

Kutera M. [2008], Rola audytu finansowego w wykrywaniu przestępstw gospodarczych, Difin, Warszawa.

Strupczewski G. [2013], Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółki kapitałowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 911.

Szychta A. [2012], Dochody całkowite w sprawozdaniach finansowych największych spółek notowanych na GPW w Warszawie, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 263.

Wąsowski W. [2010a], Kreatywna rachunkowość, czyli fałszowanie sprawozdań finansowych, http://e-rachunkowosc.pl/ artykul.php?view=246 &part=2 (dostęp: 12.01.2010).

Wąsowski W. [2010b], Kreatywna rachunkowość: fałszowanie sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa.

Wyrobek J. [2012a], Ograniczenia analizy wskaźnikowej, „Rachunkowość”, nr 8.

Wyrobek J. [2012b], Zarządzanie wynikiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 899.

Pobrania

Opublikowane

2015-11-23

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wyrobek, J. (2015). Wpływ zjawisk window dressing i kreatywnej księgowości na obraz sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 4(928), 71-83. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0928.0406