Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0939.0306Słowa kluczowe:
międzykulturowe zespoły, zespoły projektowe, dzielenie się wiedzą, komunikacjaAbstrakt
Celem artykułu jest diagnoza szczególnie istotnych kwestii związanych z komunikacją, które posiadają wpływ na proces dzielenia się wiedzą w międzykulturowym zespole projektowym. Autorzy przeprowadzili badania jakościowe, w których wzięło udział 14 menedżerów z 9 międzynarodowych firm działających w zakresie branż: finansów, outsourcingu i IT.Pobrania
Bibliografia
Bartol K.M., Abhishek S. [2002], Encouraging Knowledge Sharing: The Role of Organizational Reward Systems, „Journal of Leadership and Organization Studies", vol. 9(1). DOI: https://doi.org/10.1177/107179190200900105
Brooking A. [1999], Corporate Memory. Strategies for Knowledge Memory, International Thompson Business Press, London.
Carbaugh D. [1994], Cultural Communication and Intercultural Encounters: Personhood, Strategic Actions and Emotions, „Teoria Sociologica", vol. II(3).
Chmielecki M. [2012], Cultural Barriers of Knowledge Management - A Case of Poland, „Journal of Intercultural Management", vol. 4(2).
Davenport T.H., Prusak L. [2000], Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston.
DeLong D.W., Fahey L. [2000], Diagnosing Cultural Barriers to Knowledge Management, „Academy of Management Executive", vol. 14 (4). DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2000.3979820
Desmarais L., Parent R., Leclerc L., Raymond L. [2009], Knowledge Transfer between Two Geographically Distant Action Research Teams, „Journal of Workplace Learning", vol. 21(3). DOI: https://doi.org/10.1108/13665620910943942
Elliott S., O'Dell C. [1999], Sharing Knowledge and Best Practices, „Health Forum Journal", vol. 42 (3).
Fiske J. [1999], Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław.
Goban-Klas T. [1999], Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Kraków.
Grudzewski M., Hejduk I. [2004], Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa.
Hofstede G. [2000], Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.
Karlsen J.T., Gottschalk P. [2004], Factors Affecting Knowledge Transfer in IT Projects, „Engineering Management Journal", vol. 16(1), http://dx.doi.org/10.1080/10429247.2004.11415233. DOI: https://doi.org/10.1080/10429247.2004.11415233
Kisielnicki J. [2012], Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT) jako narzędzie w modernizacji gospodarki [w:] Powiązania zewnętrze. Modernizacja Polski, red. M. Morawski, Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa.
Knowledge Management: Research Report [1998], KPMG Management Consulting, London.
Lichtarski M. [2008], Istota i typologia zespołów zadaniowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 24(6).
Littlejohn S.W., Foss K.A. [2004], Theories of Human Communication, Wadsworth Publishing, Belmont.
Liyanage Ch., Elhag T., Ballal T., Li Q. [2009], Knowledge Communication and Translation - A Knowledge Transfer Model, „Journal of Knowledge Management", nr 13(3), http://dx.doi.org/10.1108/13673270910962914. DOI: https://doi.org/10.1108/13673270910962914
Lustig M., Koester J. [1993], Intercultural Competence, HarperCollins, New York.
Majchrzak A., Cooper L.P., Neece O.E. [2004], Knowledge Reuse for Innovation, „Management Science", nr 50(2), http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.1030.0116. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.1030.0116
Pietras P., Szmit M. [2003], Zarządzanie projektami, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont", Łódź.
Probst G., Raum S., Romhardt K. [2002], Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Przytuła S. [2011], Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, „Problemy Zarządzania", vol 9, nr 4(34).
Ruggles R. [1998], The State of the Notion: Knowledge Management in Practice, „California Management Review", vol. 40(3), http://dx.doi.org/10.2307/41165944. DOI: https://doi.org/10.2307/41165944
Sitaram K., Cogdell R.T. [1976], Foundations of Intercultural Communication, Ch.E. Merill Publications, Columbus.
Skrzypek E. [2002], Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w warunkach globalizacji [w:] Kształcenie ustawiczne w warunkach globalizacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, red. A. Zbierzchowska, Instytut Wiedzy, Warszawa.
Stabryła A. [2006], Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wasiela-Jaroszewicz J. [2008], Komponenty procesu komunikacji w przedsiębiorstwie. [w:] Komunikacja wewnętrzna w organizacjach sieciowych, red. S. Lachiewicz, Łódź.
Watson S. [1998], Getting to "aha!" Companies Use Intranets to Turn Information and Experience into Knowledge - And Gain a Competitive Edge, „Computer World", vol. 32(4).
Winkler R. [2011], Szkolenie w procesie transferu wiedzy w warunkach różnorodności kulturowej [w:] Komunikacja w procesach zarządzania wiedzą, red. A. Potocki, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Zack M.H. [1999], Managing Codified Knowledge, „MIT Sloan Management Review", vol. 40(3).
Zając C. [2011], Kulturowy kontekst międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi, „Problemy Zarządzania", t. 9, nr 4(34).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.