Zastosowanie analizy wartości w monitorowaniu kontraktowanych usług społecznych

Autor

  • Marek Ćwiklicki Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Metod Organizacji i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0939.0301

Słowa kluczowe:

analiza wartości, monitoring, kontraktowanie, usługi społeczne

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wniosków z badań nad zastosowaniem koncepcji analizy wartości do monitorowania kontraktowanych usług społecznych. Bazując na produktach projektu pn. „PI NAWIKUS - innowacyjna metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych", dokonano prezentacji wstępnej wersji metody, uwzględniającej wartość jako kategorię integrującą kwestie jakościowe i efektywnościowe (ekonomiczne) i będącą podstawą do oceny łącznej tych dwóch wymiarów. Opis rozwiązania wzbogacono o przykłady interpretacji indeksu wartości jako zagregowanej miary. Artykuł kończy próba oceny zastosowanego podejścia i rekomendacja dalszych badań w obszarze outsourcingu usług społecznych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Common Quality Framework for Social Services of General Interest [2010], EC, Brussels, 21 June 2010 http://www.epr.eu/images/EPR/documents/projects/prometheus/CQF%20for%20SSGI%20-%20FINAL%20VERSION.pdf (dostęp: 15.06.2014).

Comparing Proving & Improving Approaches [2009], New Economics Foundation, 2nd ed.

Ćwiklicki M., Wodecka-Hyjek A. [2013], Best Value - angielska metoda doskonalenia usług publicznych, „Zarządzanie Publiczne", nr 1(23), http://dx.doi.org/10.7366/1898352912304.

Davies B.M., Drake P.R. [2007], Strategies for Achieving Best Value in Commissioned Home Care, „International Journal of Public Sector Management", vol. 20, nr 3, http://dx.doi.org/10.1108/09513550710740616. DOI: https://doi.org/10.1108/09513550710740616

Finalna wersja metody monitorowania kontraktowanych usług społecznych dla osób starszych [2014], red. M. Ćwiklicki, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków, http://fundacja.e-gap.pl/nawikus/PF/Finalna_wersja_metody_NAWIKUS.pdf (dostęp: 5.02.2014).

Katalog narzędzi rozwoju instytucjonalnego w samorządzie lokalnym [2011], red. M. Zawicki, MSAP UEK, Kraków.

Martyniak Z. [1987], Organizatoryka, PWN, Warszawa.

Mazur S., Wodecka-Hyjek A. [2013], Przegląd praktyk w zakresie kontraktowania usług na rzecz osób starszych. Raport z badań, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków, http://fundacja.e-gap.pl/nawikus/wp content/uploads/2013/03/Wzorcowe_praktyki_kontraktowania_i_monitorowania_US_Raport_2013.pdf (dostęp: 14.06.2014).

Miles D. [1989], Techniques of Value Analysis and Engineering, 3rd ed., McGraw-Hill, New York.

Nowy Leksykon PWN [1998], PWN, Warszawa.

Otręba-Szklarczyk A., Strzebońska A., Worek B. [2014], Ewaluacja zewnętrzna produktu finalnego projektu innowacyjnego testującego „PI NAWIKUS - innowacyjna metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych, załącznik nr 17 do opisu produktu finalnego, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej w Krakowie, Kraków 2014, http://fundacja.e-gap.pl/nawikus/wp-content/uploads/2013/06/17_Raport_z_ewaluacji_zewnetrznej.pdf (dostęp: 5.02.2014).

Pauli J., Włoch A. [2012], Podręcznik instruktażowy Standardy usług, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych, Warszawa, http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/PODRECZNIK_SU_wydrukowany.pdf (dostęp: 15.06.2014).

PN-EN ISO 9000:2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia [2006], PKN, Warszawa.

Pszczołowski T. [1977], Celowość, skuteczność, efektywność, „Prakseologia", nr 3(63).

Szarfenberg R. [2011], Kryteria ewaluacji pomocy społecznej [w:] Różne wymiary skuteczności w pomocy społecznej, red. A. Hryniewicka, IRSS, Warszawa.

Szpaderski A. [2005], Problemy efektywności działań w teorii organizacji i zarządzania i sugestie ich rozwiązywania w duchu prakseologii [w:] Efektywność kierowania (dowodzenia), red. J. Michniak, AON, Warszawa.

Teritorial Quality Standards in Social Services of General Interest (TQA in SSGI) [2010], REVES, Warszawa.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r., nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Ziębicki B. [2012], Metodyka oceny efektywności organizacyjnej [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2015-11-17

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Ćwiklicki, M. (2015). Zastosowanie analizy wartości w monitorowaniu kontraktowanych usług społecznych. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 3(939), 5-20. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0939.0301