Regulacyjno-instytucjonalne ramy ochrony konsumentów na rynku usług finansowych - wybrane doświadczenia międzynarodowe

Autor

  • Bożena Frączek Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Bankowości i Rynków Finansowych
  • Krystyna Mitręga-Niestrój Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Bankowości i Rynków Finansowych

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0938.0201

Słowa kluczowe:

ochrona konsumenta, rynek finansowy, alfabetyzacja finansowa, edukacja finansowa

Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie i usystematyzowanie najważniejszych rozwiązań regulacyjno-instytucjonalnych w zakresie ochrony konsumentów usług finansowych na świecie. Ochrona ta jest niezbędna nie tylko dla rozwoju systemów finansowych, ale również dla stabilności finansowej, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Obecne ramy regulacyjno-instytucjonalne ochrony konsumentów usług finansowych cechuje wielość rozwiązań. Wyraźną tendencją, która pojawiła się w następstwie światowego kryzysu finansowego, jest podejmowanie międzynarodowych wysiłków w celu wypracowania wspólnych rozwiązań i wzmocnienia współpracy. Istnieje konieczność znalezienia uzupełniających, w stosunku do regulacyjno-instytucjonalnych, rozwiązań w zakresie podnoszenia poziomu ochrony konsumentów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów takiej ochrony jest edukacja finansowa.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bumcort Ch., Lin J., Lusardi A. [2011], The Geography of Financial Literacy: A Report, Financial Literacy Center, November.

Current Status of National Strategies for Financial Education [2013], OECD/INFE Comparative Analysis and Relevant Practices, June.

Emmons W.R. [2004], Consequences of the Consumer Lending Revolution, Federal Reserve Bank of St. Louis, Supervisory Policy Analysis Working Paper.

G20/OECD: konsultacje dot. ochrony konsumentów finansowych [2013], „Przegląd Prawa Międzynarodowego", http://przegladpm.blogspot.com/2013/05/g20oecd-konsultacje-dot-chrony.html (data dostępu: styczeń 2015).

Gębski Ł. [2013], Nadmierne zadłużenie gospodarstw domowych - problem finansowo-prawny czy społeczny? „Gospodarka Narodowa", nr 4(260), kwiecień.

Good Practices for Financial Consumer Protection [2012], The World Bank, June.

Grady R. [2012], Consumer Protection in the Financial Sector: Recent Regulatory Developments, „JASSA", nr 4.

In Search of Good Practices in Financial Consumer Protection [2013], Consumer International, luty, http://www.consumersinternational.org/media/1135359/in%20search%20of%20good%20practices%20in%20financial%20consumer%20protection.pdf (data dostępu: styczeń 2015).

International Gateway for Financial Education, Database online [2013], OECD, http://www.financial-education.org/program.php (data dostępu: styczeń 2015).

Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich. Edukacja Finansowa, KOM(2007)808 wersja ostateczna, Bruksela, 18.12.2007.

Lissowska M. [2010], Polityka konsumencka - podstawy teoretyczne, cele i narzędzia, „Gospodarka Narodowa", nr 10.

Lusardi A., Mitchell O.S. [2007], Financial Literacy and Retirement Planning: New Evidence from the Rand American Life Panel, Pension Research Council, Working Paper No. 3.

Menkes M. [2013], Reforma systemów nadzoru finansowego UE i USA, „Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH", nr 37.

Melecky M., Rutledge S. [2011], Financial Consumer Protection and the Global Financial Crisis, MPRA Paper No. 28201, January.

Projekt Rezolucji Parlamentu Europejskiego w sprawie strategii na rzecz wzmocnienia praw szczególnie wrażliwych konsumentów [2011], Parlament Europejski, 2011/2272 (INI).

Rutledge S.L. [2010], Consumer Protection and Financial Literacy. Lessons from Nine Country Studies, Policy Research Working Paper, 5326, World Bank, Europe and Central Asia Region, Finance and Private Sector Department, June.

Rutledge S.L., Annamalai N., Lester R., Symonds R. L. [2010], Good Practices for Consumer Protection and Financial Literacy in Europe and Central Asia: A Diagnostic Tool, ECSPF Working Paper 001, World Bank, August.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej [2012], Dz.Urz. UE C 326, T. 55, 26 października.

Xu L., Zia B. [2012], Financial Literacy around the World, Policy Research Working Paper 6107, The World Bank Development Research Group.

Zielona Księga w sprawie detalicznych usług finansowych na jednolitym rynku [2009], Dz.Urz. UE, C 285 E/61, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C: 2009:285E:0061:0066:PL:PDF (data dostępu: styczeń 2015).

Pobrania

Opublikowane

2015-11-18

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Frączek, B., & Mitręga-Niestrój, K. (2015). Regulacyjno-instytucjonalne ramy ochrony konsumentów na rynku usług finansowych - wybrane doświadczenia międzynarodowe. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 2(938), 5-15. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0938.0201