How Do Management Students Perceive Their Cultural Intelligence?

Autor

  • Alicja Dudek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0994.0401

Słowa kluczowe:

inteligencja kulturowa, skala inteligencji kulturowej, komunikacja międzykulturowa, studia międzykulturowe

Abstrakt

Tytuł artykułu: Jak studenci zarządzania postrzegają swoją inteligencję kulturową?

Cel: Umiejętność komunikowania się stanowi jedną z najbardziej poszukiwanych cech u absolwentów szkół wyższych. Globalizacja i internacjonalizacja firm zwiększają znaczenie zdolności pozwalających na efektywną współpracę w zróżnicowanym kulturowo środowisku. W artykule oparto się na podstawach teoretycznych dotyczących inteligencji kulturowej (CQ) oraz wykorzystano skalę inteligencji kulturowej (CQS) do badania inteligencji kulturowej studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Metodyka badań: W badaniu wykorzystano skalę inteligencji kulturowej, opracowaną przez S. Anga i współautorów w 2007 r., do zbadania inteligencji kulturowej studentów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Narzędzie ankietowe składało się z dwóch części. Pierwsza część zawierała 20-elementową CQS. Respondenci musieli ocenić na siedmiopunktowej skali Likerta (zdecydowanie nie zgadzam się = 1, zdecydowanie zgadzam się = 7) własną inteligencję kulturową. Druga część ankiety zawierała pytania dotyczące demografii i pochodzenia uczestników, w tym przedmiotu studiów, płci, wieku oraz niektórych aspektów doświadczenia międzynarodowego (np. studia za granicą i projekty promujące współpracę międzynarodową).

Wyniki badań: Wyniki wskazują, że studenci posiadają najniższy poziom poznawczego aspektu inteligencji kulturowej spośród wszystkich innych jej aspektów.

Wnioski: Przegląd literatury pozwala stwierdzić, że w celu wzmocnienia inteligencji kulturowej, szczególnie jej aspektu poznawczego, kluczowe jest doświadczenie międzynarodowe, dlatego uczelnia powinna zachęcać studentów do udziału w programach wymiany i rozważyć zwiększenie liczby takich programów.

Wkład w rozwój dyscypliny: Artykuł wnosi wkład do literatury na temat inteligencji kulturowej, pozwalając lepiej ją rozumieć. Wskazuje także obszary, które powinny ulec poprawie, co związane jest przede wszystkim ze zmianami postaw studentów, którzy wkrótce zaczną pracować w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Ackerman P. L. (1996), A Theory of Adult Intellectual Development: Process, Personality, Interests, and Knowledge, “Intelligence”, vol. 22(2), https://doi.org/10.1016/S0160-2896(96)90016-1. DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-2896(96)90016-1

Ackerman P. L., Humphreys L. G. (1990), Individual Differences Theory in Industrial and Organizational Psychology (in:) Handbook of Industrial and Organizational Psychology, M. D. Dunnette, L. M. Hough (eds), Consulting Psychologists Press, CA.

Ang S., Van Dyne L. (2008a), Conteptualization of Cultural Intelligence (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Ang S., Van Dyne L. (2008b), Developments and Validation of CQS (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Ang S., Van Dyne L. (2008c), Preface and Acknowledgments (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Ang S., Van Dyne L., Koh C., Ng K. Y., Templer K. J., Tay C., Chandrasekar N. A. (2007), Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation, and Task Performance, “Management and Organization Review”, vol. 3(3), https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x

Bandura A. (1977), Social Learning Theory, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Barzykowski K., Majda A., Przyłęcki P., Szkup M. (2019a), The Cross-cultural Competence Inventory: Validity and Psychometric Properties of the Polish Adaptation, “PLoS ONE”, vol. 14(3), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212730. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212730

Barzykowski K., Majda A., Szkup M., Przyłęcki P. (2019b), The Polish Version of the Cultural Intelligence Scale: Assessment of Its Reliability and Validity among Healthcare Professionals and Medical Faculty Students, “PLoS ONE”, vol. 14(11), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225240. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225240

Benet-Martínez V., Lee F., Leu J. (2006), Biculturalism and Cognitive Complexity: Expertise in Cultural Representations, “Journal of Cross-Cultural Psychology”, vol. 37(4), https://doi.org/10.1177/0022022106288476. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022106288476

Black J. S., Mendenhall M. (1990), Cross-cultural Training Effectiveness: A Review and a Theoretical Framework for Future Research, “Academy of Management Review”, vol. 15(1), https://doi.org/10.5465/amr.1990.11591834. DOI: https://doi.org/10.2307/258109

Brislin R., Worthley R., MacNab B. (2006), Cultural Intelligence: Understanding Behaviors that Serve People’s Goals, “Group & Organization Management”, vol. 31(1), https://doi.org/10.1177%2F1059601105275262. DOI: https://doi.org/10.1177/1059601105275262

Bücker J. J. L. E., Korzilius H. (2015), Developing Dultural Intelligence: Assessing the Effect of the Ecotonos Cultural Simulation Game for International Business Students, “International Journal of Human Resource Management”, vol. 26(15), https://doi.org/10.1080/09585192.2015.1041759. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2015.1041759

Chiu C. Y., Kong H., Morris M. W., Menon T. (2000), Motivated Cultural Cognition: The Impact of Implicit Cultural Theories on Dispositional Attribution Varies as a Function of Need for Closure, “Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 78(2), https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.2.247. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.78.2.247

Cocorocchia C. (2018), Forget IQ. Digital Intelligence Will Be What Matters in the Future, World Economic Forum, https://www.weforum.org/agenda/2018/02/digital-intelligence-internet-safety-future/ (accessed: 30.11.2021).

Crowne K. A. (2008), What Leads to Cultural Intelligence?, “Business Horizons”, vol. 51(5), https://doi.org/10.1016/j.bushor.2008.03.010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2008.03.010

Earley P. C., Ang S. (2003), Cultural Intelligence: Individual Interactions across Cultures, Stanford University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780804766005

Engle R. L., Crowne K. A. (2014), The Impact of International Experience on Cultural Intelligence: An Application of Contact Theory in a Structured Short-term Programme, “Human Resource Development International”, vol. 17(1), https://doi.org/10.1080/13678868.2013.856206. DOI: https://doi.org/10.1080/13678868.2013.856206

Gardner H. (1983), Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, Basic Books, New York.

Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań.

Guimerà R., Uzzi B., Spiro J., Nunes Amaral L. A. (2005), Sociology: Team Assembly Mechanisms Determine Collaboration Network Structure and Team Performance, “Science”, vol. 308(5722), https://doi.org/10.1126/science.1106340. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1106340

Harrison N. (2012), Investigating the Impact of Personality and Early Life Experiences on Intercultural Interaction in Internationalised Universities, “International Journal of Intercultural Relations”, vol. 36(2), https://doi.org/10.1016/J.IJINTREL.2011.03.007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2011.03.007

Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. (2010), Culture and Organizations. Software of the Mind, “International Studies of Management & Organization”, vol. 10(4), https://doi.org/10.1080/00208825.1980.11656300. DOI: https://doi.org/10.1080/00208825.1980.11656300

Kim K., Kirkman B. L., Chen G. (2008), Cultural Intelligence and International Assignment Effectiveness (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Klafehn J., Banerjee P. M., Chiu C.Y. (2008), Navigating Cultures: The Role of Metacognitive Cultural Intelligenc (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Lustig M. W., Koester J. (2006), Intercultural Competence: Interpersonal Communication across Cultures, MA Pearson and AB.

Majda A., Zalewska-Puchała J., Bodys-Cupak I., Kurowska A., Barzykowski K. (2021), Evaluating the Effectiveness of Cultural Education Training: Cultural Competence and Cultural Intelligence Development among Nursing Students, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 18(8), https://doi.org/10.3390/IJERPH18084002. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18084002

McCrae R. R. (1996), Social Consequences of Experiential Openness, “Psychological Bulletin”, vol. 120(3), https://doi.org/10.1037/0033-2909.120.3.323. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.120.3.323

Michailova S., Ott D. L. (2018), Linking International Experience and Cultural Intelligence Development: The Need for a Theoretical Foundation, “Journal of Global Mobility: The Home of Expatriate Management Research”, vol. 6(1), https://doi.org/10.1108/JGM-07-2017-0028. DOI: https://doi.org/10.1108/JGM-07-2017-0028

Nelson T. O. (1996), Consciousness and Metacognition, “American Psychologist”, vol. 51(2), https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.2.102. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.51.2.102

Park Y. (2018), Boost Children’s Digital Intelligence to Protect against Online Threats, “Nature”, vol. 555(7698), https://doi.org/10.1038/D41586-018-03797-Y. DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-018-03797-y

Plum E. (2009), Cultural Intelligence – the Art of Leading Cultural Complexity, Proceedings of the 2009 ACM SIGCHI International Workshop on Intercultural Collaboration, IWIC’09, https://doi.org/10.1145/1499224.1499280. DOI: https://doi.org/10.1145/1499224.1499280

Polson N., Scott J. (2018), AIQ: How Artificial Intelligence Works and How We Can Harness Its Power for a Better World, St. Martin’s Press, New York.

Poór J., Varga E., Machova R., Taras V. (2016), X-culture: An International Project in the Light of Experience Gained over the Years (2010–2016), “Journal of Eastern European and Central Asian Research”, vol. 3(2), https://doi.org/10.15549/jeecar.v3i2.139. DOI: https://doi.org/10.15549/jeecar.v3i2.139

Schmidt F. L., Hunter J. E. (2017), Select on Intelligence, The Blackwell Handbook of Principles of Organizational Behaviour, Blackwell Publishing, https://doi.org/10.1002/9781405164047.ch1. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405164047.ch1

Shannon L. M., Begley T. M. (2008), Antecedents of Four-factor Model of Cultural Intelligence (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Simpson D. (2018), Ocena wpływu programu Erasmus na poziom inteligencji kulturowej studentów zagranicznych studiujących w Polsce na przykładzie Uniwersytetu Gdańskiego, “International Business and Global Economy”, vol. 37(37), https://doi.org/10.4467/23539496ib.18.032.9405. DOI: https://doi.org/10.4467/23539496IB.18.032.9405

Solomon A., Steyn R. (2017), Cultural Intelligence: Concepts and Definition Statements, “South African Journal of Business Management”, vol. 48(2), https://doi.org/10.4102/sajbm.v48i2.29. DOI: https://doi.org/10.4102/sajbm.v48i2.29

Sternberg R. J. (1986), A Framework for Understanding Conceptions of Intelligence (in:) What Is Intelligence? Contemporary Viewpoints on Its Nature and Definition, R. J. Sternberg, D. K. Detterman (eds), Ablex, Norwood, NJ.

Sternberg R. J. (1999), The Theory of Successful Intelligence, “Review of General Psychology”, vol. 3(4), https://doi.org/10.1037/1089-2680.3.4.292. DOI: https://doi.org/10.1037//1089-2680.3.4.292

Tarique I., Takeuchi R. (2008), Developing Cultural Intelligence: The Roles of International Nonwork Experiences (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Tharapos M. A. (2015), Cultural Intelligence in the Transnational Education Classroom: The Case of Australian Accounting Academics (doctoral dissertation), Royal Institute of Technology, Melbourne, Australia, Retrived from: http://researchbank.rmit.edu.au/view/rmit:161443.

Thomas D. C., Inkson K. (2005), Cultural Intelligence: People Skills for a Global Workplace, “Consulting to Management”, vol. 16(1).

Ting-Toomey S., Dorjee T. (2018), Communicating across Cultures, Guilford Press, New York.

Opublikowane

2022-01-13

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Dudek, A. (2022). How Do Management Students Perceive Their Cultural Intelligence?. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 4(994), 9-23. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0994.0401