Conditions for Innovation of Public Sector Organisations Based on Selected Primary Schools
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0985.0102Słowa kluczowe:
innowacyjność, organizacja publiczna, szkoły podstawowe, wywiad kierowanyAbstrakt
Tytuł artykułu: Uwarunkowania innowacyjności organizacji sektora publicznego na przykładzie wybranych szkół podstawowych
Cel: Cel artykułu stanowi prezentacja i analiza wyników badań pilotażowych w zakresie diagnozy i oceny uwarunkowań innowacyjności organizacji sektora publicznego na przykładzie wybranych szkół podstawowych, funkcjonujących na terenie dużego miasta w województwie małopolskim.
Metodyka badań: Część teoretyczną artykułu oparto na studiach literaturowych, krajowych i zagranicznych. Badania pilotażowe przeprowadzono za pomocą wywiadu kierowanego, częściowo ustrukturyzowanego, przeprowadzonego z 17 nauczycielami z 4 szkół podstawowych z województwa małopolskiego. Niewątpliwie zaprezentowane wyniki mają wiele ograniczeń. Wynikają one przede wszystkim z pilotażowego charakteru przeprowadzonego badania i jego ograniczonego zakresu (wywiady przeprowadzono jedynie wśród wybranych, chętnych do uczestnictwa w badaniu nauczycieli tylko czterech szkół podstawowych, z terenu dużego miasta w województwie małopolskim). Zatem wyników tych nie można uogólniać, a ich analiza powinna mieć charakter krytyczny.
Wyniki badań: W badanych szkołach zarówno nauczyciele, jak i kadra zarządzająca mają świadomość znaczenia innowacji w kształtowaniu pozycji szkoły na rynku usług edukacyjnych, jak też faktu, że stanowią one kluczowy czynnik rozwoju osobistego nauczycieli. Polityka innowacji w badanych szkołach jest powszechnie znana, nauczyciele są inspirowani do poszukiwania i wdrażania innowacji, a postawa dyrektorów pobudza kreatywność nauczycieli, co dodatkowo wpierają bodźce materialne w postaci nagród lub niematerialne, np. pochwała czy wyróżnienie ze strony przełożonego.
Wnioski: Nowe pomysły i rozwiązania niewątpliwie usprawniają proces dydaktyczny, co doceniane jest przez uczniów i rodziców. W szkołach podstawowych uczestniczących w badaniu najważniejszym źródłem innowacji są nauczyciele, ich poziom wiedzy, kompetencje, kreatywność, zaangażowanie oraz cechy osobowościowe.
Wkład w rozwój dyscypliny: Badania problemu innowacyjności w obszarze szkół podstawowych, w dobie artykułowania konieczności zmian w sektorze edukacji, są ważne. Jest to problem niewystarczająco rozpoznany w polskich warunkach. Perspektywa wzbogacenia przeprowadzonej analizy może stanowić kolejne wyzwania badawcze.
Pobrania
Bibliografia
Arundel A., Hollanders H. (2011), A Taxonomy of Innovation: How Do Public Sector Agencies Innovate? Results of the 2010 European Innobarometer Survey of Public Agencies, European Commission, Maastricht, https://eprints.utas.edu.au/12552/1/A_taxonomy_of_innovation.pdf (accessed: 6.10.2019).
Ayvaz Can A. (2020), Examination of the Relationship between Individual Innovativeness Levels and Professional Innovativeness Tendencies of Primary School Teacher Candidates, “Malaysian Online Journal of Educational Technology”, vol. 1, no 8, https://eric.ed.gov/?id=EJ1239959 (accessed: 6.10.2019). DOI: https://doi.org/10.17220/mojet.2020.01.001
Bloch C. (2011), Measuring Public Innovation in the Nordic Countries (MEPIN), Nordic Innovation Centre, Oslo, http://nyskopunarvefur.is/files/filepicker/9/201102_mepin_report_web.pdf (accessed: 6.10.2019).
Ciascai L., Șuteu L., Cristea M. (2019), Students Future Teachers for Primary Schools Opinion about the University Openness towards Innovation, “Acta Didactica Napocensia”, vol. 12, no 2, https://doi.org.10.24193/adn.11.2.4. DOI: https://doi.org/10.24193/adn.12.2.4
Cinar E., Trott P., Simms Ch. (2019), A Systematic Review of Barriers to Public Sector Innovation Process, “Public Management Review”, vol. 21, no 2, https://doi.org.10.1080/14719037.2018.1473477. DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2018.1473477
De Vries H., Bekkers V., Tummers L. (2016), Innovation in the Public Sector: A Systematic Review and Future Research Agenda, “Public Administration”, vol. 1, no 94, https://doi.org/10.1111/padm.12209. DOI: https://doi.org/10.1111/padm.12209
Drucker P. F. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
Fundusz ARC (2013), Innowacje w sektorze publicznym. Raport przedstawiający aktualny stan wiedzy Fundusz na rzecz Badań Stosowanych i Komunikacji, Sofia, http://europa.um.warszawa.pl/sites/europa.um.warszawa.pl/files/zalaczniik_2_raport_wersja_bazowa_13_02.pdf (accessed: 6.10.2019).
GUS (2018a), Badanie innowacji w wybranych jednostkach administracji publicznej w Polsce. Prace eksperymentalne, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/badania-i-rozwoj-innowacyjnosc-spoleczenstwo-informacyjne/badanie-innowacji-w-wybranych-jednostkach-administracji-publicznej,3,1.html# (accessed: 6.10.2019).
GUS (2018b), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2015–2017. Informacje sygnalne z 29.10.2018, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5496/14/5/1/dzialalnosc_innowacyjna_przedsiebiorstw_w_polsce_w_latach_2015-2017.pdf (accessed: 6.10.2019).
Hood Ch. (1991), A Public Management for All Seasons?, “Public Administration”, vol. 69, no 1, https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x
Klinger M. B. (2004), Innovation in Education: The Concept of Radical Innovation Adoption, “Estonian Business School Review”, no 18.
Kraśnicka T. (2009), Przedsiębiorczość sektora publicznego i jej uwarunkowania (in:) A. Frączkiewicz-Wronka (ed.), Zarządzanie publiczne – elementy teorii i praktyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
Miles I., Roste R. (2005), Differences between Public and Private Sector Innovation (in:) T. Halvorsen, J. Hauknes, I. Miles, R. Røste (eds), Innovation in the Public Sector: Public Report No. D9 on the Differences between Public and Private Sector Innovation, NIFU STEP, Oslo, http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/apcity/unpan046809.pdf (accessed: 6.10.2019).
Moszkowicz M. (2006), Przedsiębiorczość i innowacyjność w gospodarce opartej na wiedzy (in:) K. Jaremczuk (ed.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, PWSZ w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg.
Moussa M., McMurray A., Muenjohn N. (2018), A Conceptual Framework of the Factors Influencing Innovation in Public Sector Organizations, “The Journal of Developing Areas”, vol. 3, no 52. DOI: https://doi.org/10.1353/jda.2018.0048
Mykhailyshyn H., Kondur O., Serman L. (2018), Innovation of Education and Educational Innovations in Conditions of Modern Higher Education Institution, “Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University”, vol. 5, no 1, https://doi.org10.15330/jpnu.5.1.9-16. DOI: https://doi.org/10.15330/jpnu.5.1.9-16
OECD (2018), Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 4rd ed., OECD, Paris, https://www.oecd.org/science/oslo-manual-2018-9789264304604-en.htm (accessed: 6.10.2019).
Osborne S. P. (2006), The New Public Governance?, “Public Management Review”, vol. 8, no 3, https://doi.org/10.1080/14719030600853022. DOI: https://doi.org/10.1080/14719030600853022
Osiadacz J. (2012), Innowacje w sektorze usług – przewodnik po systematyce oraz przykłady dobrych praktyk PARP, Warszawa, https://www.parp.gov.pl/files/74/81/545/20507.pdf (accessed: 6.10.2019).
Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Smith M. A., Starkey A. P. (2010), The Utilisation of Private Sector Governance Paradigms for the Development and Implementation of Innovations in the Public Sector, “International Journal of Innovation Science”, vol. 2, no 3, https://doi.org.10.1260/1757-2223.2.3.103. DOI: https://doi.org/10.1260/1757-2223.2.3.103
Sosnowska A. (2000), Systemy zarządzania firmą innowacyjną (in:) A. Sosnowska, S. Łobejko, A. Kłopotek (eds), Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa.
Vincent-Lancrin S., Jacotin G., Urgel J., Kar S., González-Sancho C. (2017), Measuring Innovation in Education 2019: What Has Changed in the Classroom, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264311671-en. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264311671-en
Zakrzewska-Bielawska A. (2011), Ocena innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw sektora ICT (in:) A. Zakrzewska-Bielawska (ed.), Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw. Innowacje, technologie, kryzys, Difin, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.