Cooperation of Enterprises as a Stimulus for the Development of Creative Capital

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0986.0202

Słowa kluczowe:

kapitał kreatywny, współpraca, przedsiębiorstwo, wymiary, sektor kreatywny

Abstrakt

Tytuł artykułu: Współpraca przedsiębiorstw jako stymulanta rozwoju kapitału kreatywnego

Cel: Celem artykułu jest ocena współpracy w przedsiębiorstwach w zakresie budowania kapitału kreatywnego.

Metodyka badań: Cel został zrealizowany na podstawie badań własnych przeprowadzonych wśród firm z Podkarpacia: 100 podmiotów sektora kreatywnego i 430 podmiotów należących do różnych sekcji PKD.

Wyniki badań: Jednym z istotnych wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy jest potrzeba stworzenia mechanizmów sprzyjających nawiązywaniu i wzmacnianiu współpracy w obszarze kreatywności. Stwierdzono, że współpraca respondentów w przedsiębiorstwach z różnych sekcji była w większości przypadków oceniona jako współpraca na poziomie średnim.

Wnioski: Wymiar współpracy nie różnicuje przedsiębiorstw prowadzących różną działalność gospodarczą, jeżeli chodzi o budowanie kapitału kreatywnego.

Wkład w rozwój dyscypliny: Nowym aspektem badań było połączenie zagadnień współpracy i kapitału kreatywnego. Współpracę przyjęto za składową kapitału kreatywnego ocenianego według autorskiego wzoru. Za wkład można uznać ocenę porównawczą dokonaną wśród przedsiębiorstw sektora kreatywnego i innych sekcji PKD.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Acar O. A., Turakci M., Knippenberg D. (2019), Creativity and Innovation under Constraints: A Cross-Disciplinary Integrative Review, “Journal of Management”, vol. 45, no 1, https://doi.org/10.1177/0149206318805832. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206318805832

Amabile T. M. (1988), A Model of Creativity and Innovation in Organizations, “Research in Organizational Behavior”, no 10.

Amabile T. M., Pratt M. G. (2016), The Dynamic Model of Creativity and Innovation in Organizations: Making Progress, Making Meaning, “Research in Organizational Behavior”, vol. 36, https://doi.org/10.1016/j.riob.2016.10.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.riob.2016.10.001

Amirbekuly Ye, Aimukhanbetova G. (2018), Features of Intellectual Capital Management at the Enterprise, “Bulletin of the Karaganda University. Economy Series”, no 4.

Anderson N., Potočnik K., Zhou J. (2014), Innovation and Creativity in Organizations: A State-of-the-Science Review and Prospective Commentary, “Journal of Management”, no 40, https://doi.org/10.1177/0149206314527128. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206314527128

Axelrod R. (2006), The Evolution of Cooperation, Revised Edition, Basic Book.

Baer M. (2012), Putting Creativity to Work: The Implementation of Creative Ideas in Organizations, “Academy of Management Journal”, vol. 55, https://doi.org/10.5465/amj.2009.0470. DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2009.0470

Beersma B., De Dreu C. K. (2005), Conflict’s Consequences: Effects of Social Motives on Post-negotiation Creative and Convergent Group Functioning and Performance, “Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 89, no 3, https://doi.org/10.1037/0022-3514.89.3.358. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.89.3.358

Bittner J. V., Heidemeier H. (2013), Competitive Mindsets, Creativity, and the Role of Regulatory Focus, “Thinking Skills and Creativity”, vol. 9, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.03.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.03.003

Bratnicka K. (2017), Twórczość w przedsiębiorstwie. Perspektywa obustronności organizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Brzeziński M. (2009), Organizacja kreatywna, PWN, Warszawa.

Carsten K. W., De Dreu C. K., Nijstad B. A., van Knippenberg D. (2008), Motivated Information Processing in Group Judgment and Decision Making, “Personality and Social Psychology Review”, vol. 12, no 1, https://doi.org/10.1177/1088868307304092. DOI: https://doi.org/10.1177/1088868307304092

Caves R. E. (2000), Creative Industries: Contracts between Art and Commerce, Harvard University Press, Cambridge.

Corriera C. M., da Silva Costa J. (2014), Measuring Creativity in the EU Member States, “Investigaciones Regionales”, vol. 30, www.aecr.org/images/ImatgesArticles/.../01Correia.p... (accessed: 10.05.2016).

Creative Economy Report. The Challenge of Assessing the Creative Economy: Towards Informed Policy-making (2008), UNCTAD, Geneva.

Czakon W. (2007), Dynamika więzi organizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Drozdowski R., Zakrzewska A., Puchalska K., Morchat M., Mroczkowska D. (2010), Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, https://www.parp.gov.pl (accessed: 5.03.2017).

Dyduch W. (2013), Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Favre-Bonte V., Gardet E., Thevenard-Puthod C. (2016), Inter-organizational Network Configurations for Ski Areas Innovations, “European Journal of Innovation Management”, vol. 19, no 1, https://doi.org/10.1108/ejim-04-2014-0039. DOI: https://doi.org/10.1108/EJIM-04-2014-0039

Flew T. (2002), Beyond ad hocery: Defining Creative Industries, The Second International Conference on Cultural Policy Research, Te Papa, Wellington, New Zealand, 23–26 January 2002, https://eprints.qut.edu.au/256/1/Flew_beyond.pdf (accessed: 5.03.2017).

Florida R. (2010), Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Förster J., Higgins E. T. (2005), How Global versus Local Perception Fits Regulatory Focus, “Psychological Science”, vol. 16, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01586.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01586.x

Gnyawall D., Madhayana R., He J. et al. (2016), The Competition-cooperation Paradox in Inter-firm Relationships: A Conceptual Framework, “Industrial Marketing Management”, vol. 53, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.11.014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.11.014

Gwóźdź A. (2010), Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Howkins J. (2001), The Creative Economy. How People Make Money from Ideas, Penguin Books, London.

Hui D., Chung-Hung N. G., Mok P. A. (2004), Study on Creativity Index, http:www.cnel.gov.pt/document/creativity_index_hong_kong.Pdf (accessed: 10.12.2014).

Jemielniak D. (2008), Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Johnson D. W., Maruyama G., Johnson R., Skon L., Nelson D. (1981), Effects of Cooperative, Competitive, and Individualistic Goal Structures on Achievement: A Meta-analysis, “Psychological Bulletin”, vol. 89, no 1, https://doi.org/10.1037/0033-2909.89.1.47. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.89.1.47

Kaczmarek B. (2000), Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Kamińska A. (2017), Współpraca przedsiębiorstw z pomiotami zewnętrznymi w realizacji procesów innowacyjnych, “Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, no 3.

Karbowski A. (2016), Współpraca badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw: przegląd prac empirycznych, Szkoła Główna Handlowa, “Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, no 151.

Karwowski M. (2009), Klimat dla kreatywności, Difin, Warszawa.

Kasprzak R. (2013), Przemysły kreatywne w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy, Kamon Consulting, Warszawa.

Kaufman J. C. (2011), Kreatywność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego (2012), K. Klincewicz (ed.), Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Knop L., Olko S. (2017), Cooperation in Clusters and Networks – Creativity and Innovativeness Challenges: An Introduction, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, no 109, https://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.109.1. DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.109.1

Kozarkiewicz A. (2015), Teorie kreatywności jako podstawa zarzadzania projektem kreatywnym, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach”, no 244.

Kraus S., Meier F., Niemand T. et al. (2018), I Search for the Ideal Coopetition Partner: An Experimental Study, “Review of Managerial Science”, vol. 12, no 4, https://doi.org/10.1007/s11846-017-0237-0. DOI: https://doi.org/10.1007/s11846-017-0237-0

Landry Ch., Bianchini F. (1995), The Creative City, Published by Comedia, www.demos.co.uk/files/thecreativecity.pdf (accessed: 12.09.2013).

Lipka A. (2004), Współdziałanie. Zmierzch rywalizacji pracowników, Difin, Warszawa.

Lipka A. (2017), Luka kreatywności, “Ekonomia XXI Wieku”, vol. 2, no 14, https://doi.org/10.15611/e21.2017.2.05. DOI: https://doi.org/10.15611/e21.2017.2.05

Martinez-Sanchez A., Vela-Jimenez M. J., Abella-Garces S. et al. (2019), Flexibility and Innovation: Moderator Effects of Cooperation and Dynamism, “Personal Review”, vol. 48, no 6, https://doi.org/10.1108/pr-12-2017-0397. DOI: https://doi.org/10.1108/PR-12-2017-0397

Mattessich P. W., Murray-Close M., Monsey B. R. (2001), Collaboration: What Makes It Work, Amherst H. Wilder Foundation, St. Paul, MN.

Montgomery J. (2005), Beware ‘the Creative Class’. Creativity and Wealth Creation Revisited, “Local Economy”, vol. 20, no 4, https://doi.org/10.1108/pr-12-2017-0397. DOI: https://doi.org/10.1080/02690940500298706

Moultrie J., Young A. (2009), Exploratory Study of Organizational Creativity in Creative Organizations, “Creativity and Innovation Management”, vol. 18, https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2009.00536.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2009.00536.x

Namyślak B. (2014), Sektor kreatywny w gospodarce, “Gospodarka Narodowa”, vol. 270, no 2, https://doi.org/10.33119/gn/100904. DOI: https://doi.org/10.33119/GN/100904

Newbigin J. (2010), Kreatywna gospodarka i przemysły kultury, Part 1, British Council, London.

Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.

Nikolaichuk O., Matukova G. (2016), Enterprise Human Capital Management in the Conditions of Innovative Economy, “Scientific Journal of Polonia University”, vol. 18, no 3, https://doi.org/10.23856/1815. DOI: https://doi.org/10.23856/1815

Nowak D. (2012), Wpływ współpracy i współdziałania na wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa – wyniki badań, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, no 736, “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, no 55.

Okoń W. (1987), Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa.

Olesiński Z. (2016), Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw jako sposób ich rozwoju, “Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula”, vol. 51, no 6.

Peña N. A., Fernández de Arroyabe J. C. (2002), Business Cooperation. From Theory to Practice, Palgrave Macmilian, New York. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230554696

Perry-Smith J. E., Mannucci P. V. (2017), From Creativity to Innovation: The Social Network Drivers of the Four Phases of the Idea Journey, “Academy of Management Review”, vol. 42, https://doi.org/10.5465/amr.2014.0462. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2014.0462

Pięta-Kanurska M., Budowanie lokalnego kapitału kreatywności w metropolii (na przykładzie Wrocławia Nadodrze) (2013), “Biblioteka Regionalisty”, no 13, https://doi.org/10.15611/br.2013.1.12. DOI: https://doi.org/10.15611/br.2013.1.12

Podogrodzka M. (2013), Kapitał kreatywny a rozwój gospodarczy regionu w Polsce, Polska Akademia Nauk, Instytut Nauk Ekonomicznych, “Studia Ekonomiczne”, vol. 3, no 78.

Poznańska K. (2016), Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z podmiotami zewnętrznymi w zakresie innowacyjności, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no 280.

Proctor T. (2002), Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu (2014), A. K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak (eds), Wolters Kluwer, Warszawa.

Rogowska M. (2011), Kreatywność i sektor kultury jako czynniki determinujące rozwój współczesnych miast, “Zeszyty Naukowe WSB w Poznaniu”, no 39.

Rola kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji (2010), A. Klasik (ed.), Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice.

Shah J. Y., Brazy P. C., Higgins E. T. (2004), Promoting Us or Preventing Them: Regulatory Focus and Manifestations of Intergroup Bias, “Personality and Social Psychology Bulletin”, vol. 30, https://doi.org/10.1177/0146167203261888. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167203261888

Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania (2012), J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński (eds), C.H. Beck, Warszawa.

Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K. (2015), Is Social Responsibility Required in the Cooperation among Universities, Businesses and Local Government in the Local Environment? Proceedings of The 11th European Conference on Management Leadership and Governance ECMLG 2015, Military Academy, Lisbon.

Stachowiak K. (2015), Problemy metodologiczne badania sektora kreatywnego, “Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, no 30, https://doi.org/10.14746/rrpr.2015.30.02. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2015.30.02

Stachowiak K. (2017), Gospodarka kreatywna i mechanizmy jej funkcjonowania. Perspektywa geograficzno-ekonomiczna, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Stryjakiewicz T., Stachowiak K. (2010), Sektor kreatywny w poznańskim obszarze metropolitalnym. Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitalnym, Vol. I, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Strzyżewska M. (2011), Współpraca między przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Sward A. (2016), Trust, Reciprocity, and Actions: The Development of Trust in Temporary Inter-organizational Relations, “Organization Studies”, vol. 37, no 12, https://doi.org/10.1177/0170840616655488. DOI: https://doi.org/10.1177/0170840616655488

Szara K. (2017), Uwarunkowania i możliwości aktywizacji kapitału kreatywnego jako determinanty rozwoju lokalnego na przykładzie gmin województwa podkarpackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Szara K. (2018a), Atrybut środowiska jako element budowy klimatu dla kapitału kreatywnego, “Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, no 2.

Szara K. (2018b), Człowiek jako podstawowy element kapitału kreatywnego przedsiębiorstw, “Czasopismo Ekonomia i Zarządzanie”, no 2.

Szara K. (2018c), Kapitał kreatywny w przedsiębiorstwie, “Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, no 1.

Szmidt K. J. (2013), Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Thomson A. M., Perry J. L. (2006), Collaboration Processes: Inside the Black Box, “Public Administration Review”, Special Issue, no 66. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00663.x

Towse R. (2011), Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Wasiluk A. (2018), Zaufanie a współpraca przedsiębiorstw w perspektywie tworzenia powiązań sieciowych, “Przegląd Organizacji”, no 3, https://doi.org/10.33141/po.2018.03.05. DOI: https://doi.org/10.33141/po.2018.03.05

Webb J. (2016), How Does Cooperation and Competition Foster or Inhibit Creativity and Innovation?, “Journal of Leadership Studies”, vol. 10, no 2, https://doi.org/10.1002/jls.21448. DOI: https://doi.org/10.1002/jls.21448

West M. (2000), Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, PWN, Warszawa.

Wojtczuk-Turek A. (2010), Rozwijanie kompetencji twórczych, SGH, Warszawa.

Opublikowane

2020-10-30

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Szara, K. (2020). Cooperation of Enterprises as a Stimulus for the Development of Creative Capital. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 2(986), 25-42. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0986.0202