Perceived Organisational Support and Employee Performance – the Example of a Polish IT Enterprise

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0983.0504

Słowa kluczowe:

postrzeganie wsparcia organizacyjnego, wyniki pracowników, przedsiębiorstwo IT, pracownicy

Abstrakt

Tytuł artykułu: Postrzegane wsparcie organizacyjne i wyniki pracowników – przykład polskiego przedsiębiorstwa IT

Cel: W artykule badaniu została poddana relacja między postrzeganym wsparciem organizacyjnym a wynikami pracowników. Dodatkowo przedstawiono diagnozę stanu postrzeganego wsparcia organizacyjnego i wyników pracowników w polskim przedsiębiorstwie IT.

Metodyka badań: Podbudową koncepcyjną tych badań jest teoria postrzeganego wsparcia organizacyjnego. Badanie to ma na celu zapewnienie wglądu w związek między postrzeganym wsparciem organizacyjnym a wynikami pracowników. Artykuł koncentruje się na spostrzeżeniach z ankiety, która została przeprowadzona wśród pracowników polskiego przedsiębiorstwa IT. Do przeprowadzenia badań empirycznych wykorzystano metodę CAWI (computer assisted web interviews). Projekt został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki (środki przyznane na podstawie decyzji nr DEC-2014/15/B/HS4/04326).

Wyniki badań: Rezultaty badania wskazują, że postrzegane wsparcie organizacyjne jest powiązane z wynikami pracowników. Ponadto przedstawiają one poziom postrzeganego wsparcia organizacyjnego i wyników pracowników w dużym polskim przedsiębiorstwie IT.

Wnioski: W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że kierownicy powinni koncentrować się na kwestiach, które poprawiają postrzeganie wsparcia organizacyjnego przez pracowników, aby zwiększyć wyniki wszystkich rodzajów pracowników w ich organizacjach. Jeśli chodzi o przyszłe kierunki badań, należy podjąć dalsze działania w celu rozpoznania powiązania postrzeganego wsparcia organizacyjnego z wynikami pracowników w różnych branżach w całym kraju i na różnych poziomach organizacyjnych, stosując badania podłużne.

Wkład w rozwój dyscypliny: Studia te wzbogacają wiedzę naukową na temat roli postrzeganego wsparcia organizacyjnego w kształtowanie wyników pracowników oraz stanu tych zjawisk w konkretnym przedsiębiorstwie IT.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Beltrán-Martín I., Bou-Llusar J. C. (2018), Examining the Intermediate Role of Employee Abilities, Motivation and Opportunities to Participate in the Relationship between HR Bundles and Employee Performance, “Business Research Quarterly”, vol. 21, no 2, https://doi.org/10.1016/j.brq.2018.02.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.brq.2018.02.001

Blau P. M. (1964), Exchange and Power in Social Life, Wiley, New York.

Bommer W. H., Johnson J. L., Rich G. A., Podsakoff P. M. (1995), On the Interchange-ability of Objective and Subjective Measures of Employee Performance, “Personnel Psychology”, vol. 48, no 3, https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1995.tb01772.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1995.tb01772.x

Boswell W. R., Boudreau J. W. (2002), Separating the Developmental and Evaluative Performance Appraisal Uses, “Journal of Business and Psychology”, vol. 16, no 3, https://doi.org/10.1023/A:1012872907525. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1012872907525

Caesens G., Stinglhamber F., Ohana M. (2016), Perceived Organizational Support and Well-being: A Weekly Study, “Journal of Managerial Psychology”, vol. 31, no 7, https://doi.org/10.1108/JMP-01-2016-0002. DOI: https://doi.org/10.1108/JMP-01-2016-0002

Campbell J. P., McCloy R. A., Oppler S. H., Sager C. E. (1993), A Theory of Performance (in:) N. Schmitt, W. C. Borman (eds), Personnel Selection in Organizations, Jossey-Bass, San Francisco.

Coyle-Shapiro J. A.-M., Shore L. M. (2007), The Employee-organization Relationship: Where Do We Go from Here?, “Human Resource Management Review”, vol. 17, no 2, https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2007.03.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2007.03.008

Eisenberger R., Fasolo P., Davis-LaMastro V. (1990), Perceived Organizational Support and Employee Diligence, Commitment, and Innovation, “Journal of Applied Psychology”, vol. 75, no 1, https://doi.org/10.1037/0021-9010.75.1.51. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.75.1.51

Erez R., Schilpzand P., Leavitt K., Woolum A. H., Judge T. A. (2015), Inherently Relational: Interactions between Peers’ and Individuals’ Personalities Impact Reward Giving and Appraisal of Individual Performance, “Academy of Management Journal”, vol. 58, no 6, https://doi.org/10.5465/amj.2011.0214. DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2011.0214

Gojny-Zbierowska M. (2016), Znaczenie postrzegania organizacji przez pracownika we współczesnych naukach o zarządzaniu, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no 306.

Groen B. A. C., Wilderom C. P. M., Wouters M. J. F. (2017), High Job Performance through Co-developing Performance Measures with Employees, “Human Resource Management”, vol. 56, no 1, https://doi.org/10.1002/hrm.21762. DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.21762

Harrington J. R., Lee J. H. (2015), What Drives Perceived Fairness of Performance Appraisal? Exploring the Effects of Psychological Contract Fulfillment on Employees’ Perceived Fairness of Performance Appraisal in US Federal Agencies, “Public Personnel Management”, vol. 44, no 2, https://doi.org/10.1177/2F0091026014564071. DOI: https://doi.org/10.1177/0091026014564071

Harris R. B., Harris K. J., Harvey P. (2007), A Test of Competing Models of the Relationships among Perceptions of Organizational Politics, Perceived Organizational Support, and Individual Outcomes, “The Journal of Social Psychology”, vol. 147, no 6, https://doi.org/10.3200/SOCP.147.6.631-656. DOI: https://doi.org/10.3200/SOCP.147.6.631-656

Kurtessis J., Eisenberger R., Ford M. T., Buffardi L. C., Stewart K. A., Adis C. S. (2015), Perceived Organizational Support: A Meta-analytic Evaluation of Organizational Support Theory, “Journal of Management”, vol. 20, no 10, https://doi.org/10.1177/0149206315575554. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206315575554

Kwarciński T. (2019), On the Importance of the Philosophy of Well-being, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, no 3(981), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0981.0301. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0981.0301

Levinson H. (1965), Reciprocation: The Relationship between Man and Organization, “Administrative Science Quarterly”, vol. 9, https://doi.org/10.2307/2391032. DOI: https://doi.org/10.2307/2391032

Motowidlo S. J., Borman W. C., Schmit M. J. (1997), A Theory of Individual Differences in Task and Contextual Performance, “Human Performance”, vol. 10, no 2, https://doi.org/10.1207/s15327043hup1002_1 DOI: https://doi.org/10.1207/s15327043hup1002_1

Mullins L. J. (2010), Management and Organizational Behavior, “Financial Times”, Prentis Hall.

Rhoades L., Eisenberger R. (2002), Perceived Organizational Support: A Review of the Literature, “Journal of Applied Psychology”, vol. 87, no 4, https://doi.org/10.12691/jbms-2-1-1. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.87.4.698

Riggle R. J., Edmondson D., Hansen J. D. (2009), A Meta-analysis of the Relationship between Perceived Organizational Support and Job Outcomes: 20 Years of Research, “Journal of Business Research”, vol. 62, no 10, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.05.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.05.003

Rothbard N. P., Wilk S. L. (2011), Waking up on the Right or Wrong Side of the Bed: Start-of-workday Mood, Work Events, Employee Affect, and Performance, “Academy of Management Journal”, vol. 54, no 5, https://doi.org/10.5465/amj.2007.0056. DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2007.0056

Spicer D. P., Ahmad R. (2006), Cognitive Processing Models in Performance Appraisal: Evidence from the Malaysian Education System, “Human Resource Management Journal”, vol. 16, no 2, https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2006.00007.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2006.00007.x

Sykes T. A., Venkatesh V., Johnson J. (2014), Enterprise System Implementation and Employee Job Performance: Understanding the Role of Advice Networks, “MIS Quarterly”, vol. 38, no 1, https://doi.org/10.25300/MISQ/2014/38.1.03. DOI: https://doi.org/10.25300/MISQ/2014/38.1.03

Turek D., Czaplińska I. (2014), Praktyki ZZL, klimat organizacyjny i postrzeganie wsparcia menedżerskiego a zachowania obywatelskie pracowników, “Organizacja i Kierowanie”, vol. 116, no 4.

Wayne S., Liden R. C., Shore L. M. (1997), Perceived Organizational Support and Leader-member Exchange: A Social Exchange Perspective, “Academy of Management Journal”, vol. 40, no 1, https://doi.org/10.5465/257021. DOI: https://doi.org/10.2307/257021

Welbourne T. M., Johnson D. E., Erez A. (1998), The Role-based Performance Scale: Validity Analysis of a Theory-based Measure, “Academy of Management Journal”, vol. 41, no 5, https://doi.org/10.5465/256941. DOI: https://doi.org/10.2307/256941

Wójcik-Karpacz A. (2018), Implikacje praktyczne teorii interesariuszy: Czego mniejsze firmy mogą się nauczyć od większych względem interesariuszy wewnętrznych?, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no 348.

Opublikowane

2020-07-03

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wójcik-Karpacz, A., Karpacz, J., & Ingram, M. (2020). Perceived Organisational Support and Employee Performance – the Example of a Polish IT Enterprise. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 5(983), 57-70. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0983.0504