Sensoryczna ocena jakości kosmetycznych produktów nawilżających przeznaczonych do pielęgnacji skóry rąk
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0978.0614Słowa kluczowe:
analiza sensoryczna, jakość produktu, kosmetyki, kremyAbstrakt
Celem artykułu jest sensoryczna ocena jakości kosmetycznych produktów nawilżających przeznaczonych do pielęgnacji skóry rąk. Wykonano ją na grupie 10 produktów dostępnych w sprzedaży detalicznej. Ocena została przeprowadzona w laboratorium sensorycznym wyposażonym w indywidualne stanowiska ocen przez zespół wybranych oceniających, z zastosowaniem metody punktowej. Uzyskane wyniki pozwoliły na obliczenie sensorycznej oceny jakości poszczególnych produktów i na podstawie ich wartości przyporządkowanie produktów do odpowiednich klas jakości. Pięć spośród przebadanych produktów zostało zakwalifikowanych do klasy jakości „dobry”, natomiast druga połowa przebadanej grupy – do klasy „dostateczny”. Wykazano również brak zależności między poziomem jakości sensorycznej badanych produktów a ich ceną.
Pobrania
Bibliografia
Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. (2014), Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków.
Bełcikowska M., Arct J., Pytkowska K. (2005), Relacje skład-cena rynkowych szamponów do mycia włosów, „Towaroznawcze Problemy Jakości”, nr 4.
Borowski J. (2004), Analiza czy ocena? Organoleptyczna czy sensoryczna?, „Przegląd Mleczarski”, nr 6.
Bugdol M. (2011), Cena i jakość, „Problemy Jakości”, nr 5.
ISO 4121:2003. Sensory analysis. Guidelines for the use of quantitative response scales, ISO, Geneva.
ISO 5496:2006. Sensory analysis. Methodology. Initiation and training of assessors in the detection and recognition of odours, ISO, Geneva.
ISO 5492:2008. Sensory analysis. Vocabulary, ISO, Geneva.
ISO 8586:2012. Sensory analysis. General guidelines for the selection, training and monitoring of selected assessors and expert sensory assessors, ISO, Geneva.
ISO 6658:2017. Sensory analysis. Methodology. General guidance, ISO, Geneva.
Jackson E.C., Narasimhan R. (2010), A Dynamic Pricing Game Investigating the Interaction of Price and Quality on Sales Response, „Journal of Business & Economics Research”, vol. 8, nr 9, https://doi.org/10.19030/jber.v8i9.757. DOI: https://doi.org/10.19030/jber.v8i9.757
Jędryka T. (2001), Metody sensoryczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Kardes F.R., Cronley M.L., Kellaris J.J., Posavac S.S. (2004), The Role of Selective Information Processing in Price – Quality Inference, „Journal of Consumer Research”, vol. 31, nr 2, https://doi.org/10.1086/422115. DOI: https://doi.org/10.1086/422115
Kosmetyki (2018), Laboratorium Podstaw Syntezy i Technologii Związków Biologicznie Czynnych, Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska, Zakład Technologii i Biotechnologii Środków Leczniczych, Warszawa, http://ztibsl.ch.pw.edu.pl/3wm/upl/1329822185.pdf (data dostępu: 15.05.2018).
Lawless H.T., Heymann H. (2010), Sensory Evaluation of Food. Principles and Practices, wyd. 2, Springer, New York. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6488-5
Meilgaard M.C., Civille G.V., Carr T.B. (1999), Sensory Evaluation Techniques, wyd. 3, CRC Press, London. DOI: https://doi.org/10.1201/9781003040729
Płocica J., Tal-Figiel B., Figiel W. (2015), Znaczenie analizy sensorycznej i pomiarów reologicznych w ocenie preparatów kosmetycznych, „Inżynieria i Aparatura Chemiczna”, nr 2.
Rabiej M. (2012), Statystyka z programem Statistica, Helion, Gliwice.
Szakiel J. (2016), Divergences in Instrumental Examination Results and Results of Sensory Analysis of Skin Hydration after Application of Moisturizing Cosmetic Emulsions (w:) Quality of Selected Cosmetics and Household Chemistry Products, red. T. Wasilewski, R. Zieliński, J. Żuchowski, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Turek P. (2013), Sensory Evaluation of the Quality of Cosmetics and Their Price. Current Trends in Commodity Science, Household and Personal Care Products, Poznań University of Economics – Faculty of Commodity Science, Poznań.
Turek P. (2018), Relacja między ceną a jakością na podstawie niezależnych testów produktów (w:) Wybrane problemy jakości wyrobów przemysłowych, red. M. Paździor, J. Żuchowski, R. Zieliński, Uniwersytet Techniczno-Humanistyczny w Radomiu, Radom.
Utaka A. (2015), High Price Strategy and Quality Signalling, „The Japanese Economic Review”, vol. 66, nr 3, https://doi.org/10.1111/jere.12054. DOI: https://doi.org/10.1111/jere.12054
Wolniak R., Moskaluk-Grochowicz A. (2016), Badania sensoryczne kosmetyków z i bez nanocząstek – analiza porównawcza, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, nr 87.
Zmysły a jakość żywności i żywienia (2007), red. J. Gawęcki, N. Baryłko-Pikielna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań.