Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju produktów zrównoważonych branży tekstylno-odzieżowej

Autor

  • Mateusz Kowalski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Towaroznawstwa i Zarządzania Produktem, Katedra Towaroznawstwa Przemysłowego
  • Renata Salerno-Kochan Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Towaroznawstwa i Zarządzania Produktem, Katedra Towaroznawstwa Przemysłowego

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0505

Słowa kluczowe:

przemysł tekstylno-odzieżowy, zrównoważone tekstylia, zrównoważony rozwój, fast fashion, slow fashion

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę głównych problemów przemysłu tekstylno-odzieżowego obejmujących społeczno-ekonomiczne aspekty jego funkcjonowania oraz wskazano przykłady działań, które przybliżają tę branżę do zrównoważonego rozwoju. Zwrócono uwagę m.in. na outsourcing produkcji odzieży i wyrobów tekstylnych oraz związany z nim problem niskiego poziomu wynagrodzeń pracowników, nawet poniżej 50% wartości godnej płacy, a także niebezpieczne dla zrównoważonego rozwoju podejście do produkcji i konsumpcji wyrobów określane jako fast fashion. W opracowaniu podano przykłady działań ukierunkowanych na osiągnięcie równowagi w obszarze społeczno-ekonomicznym, polegających m.in. na podejmowaniu wielostronnych i samodzielnych inicjatyw firm odzieżowych w celu poprawy warunków płacowych, respektowania praw pracowniczych i zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, a także propagowania ruchu slow fashion, stanowiącego odpowiedź na dominujący konsumpcjonizm.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bangladesh Country Study 2015 (2015), Fair Wear Foundation, https://www.fairwear.org/wp-content/uploads/2016/06/BangladeshCountryStudy2016.pdf (data dostępu: 1.03.2018).

Belz F. M., Peattie K. (2010), Sustainability Marketing: A Global Perspective, John Wiley & Sons, West Sussex.

Bennie F., Gazibara I., Murray V. (2010), Fashion Futures 2025: Global Scenarios for a Sustainable Fashion Industry, Forum for the Future, London.

Bhardwaj V., Fairhurst A. (2010), Fast Fashion: Response to Changes in the Fashion Industry, „The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, vol. 20, nr 1, https://doi.org/10.1080/09593960903498300. DOI: https://doi.org/10.1080/09593960903498300

Cimatti B., Campana G., Carluccio L. (2017), Eco Design and Sustainable Manufacturing in Fashion: A Case Study in the Luxury Personal Accessories Industry, „Procedia Manufacturing”, vol. 8, https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.02.050. DOI: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.02.050

Clark H. (2008), Slow + Fashion – an Oxymoron – or a Promise for the Future… ?, „Fashion Theory”, vol. 12, nr 4. DOI: https://doi.org/10.2752/175174108X346922

Dijkstra A. (2015), Low Wages Draw International Textile Companies to Ethiopia, http://www.dw.com/en/low-wages-draw-international-textile-companies-to-ethiopia/a-18877027 (data dostępu: 26.03.2018).

Edwards S. (2009), A New Way of Thinking: The Lowell Center for Sustainable Products, Lowell Center for Sustainable Production, University of Massachusetts Lowell, https://www.uml.edu/docs/A%20New% 20Way%20of%20Thinking_tcm18-229911.pdf (data dostępu: 5.03.2018).

Fast Fashion Moving at Lightning Speed (2015), http://www.planetaid.org/blog/fast-fashion-is-moving-at-lightning-speed (data dostępu: 4.03.2018).

Fletcher K. (2010), Slow Fashion: An Invitation for Systems Change, „Fashion Practice”, vol. 2, nr 2, https://doi.org/10.2752/175693810x12774625387594. DOI: https://doi.org/10.2752/175693810X12774625387594

Garment Workers are Waiting for an Answer – Will H&M Deliver on its Promise to Pay a Living Wage in 2018? (2017), https://cleanclothes.org/news/2017/11/25/garment-workers-are-waiting-for-an-answer-2013-will-h-m-deliver-on-its-promise-to-pay-a-living-wage-in-2018 (data dostępu: 3.03.2018).

Global Fashion Industry Statistics – International Apparel (2016), https://fashionunited.com/global-fashion-industry-statistics (data dostępu: 28.02.2018).

Gołaszewska-Kaczan U. (2011), Problemy etyczne w łańcuchu dostaw, „International Journal of Management and Economics”, nr 32.

Huma M., Zajczenko Z. (2012), W kierunku odpowiedzialnej mody. Podręcznik dla projektantów i marek odzieżowych, Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, Kraków.

Ile osób pracuje w sektorze odzieżowym? (2014), http://www.cleanclothes.pl/mapa/filtr/4/ zatrudnienie.html (data dostępu: 28.02.2018).

Joy A., Sherry Jr J. F., Venkatesh A., Wang J., Chan R. (2012), Fast Fashion, Sustainability, and the Ethical Appeal of Luxury Brands, „Fashion Theory”, vol. 16, nr 3, https://doi.org/10.2752/175174112x13340749707123. DOI: https://doi.org/10.2752/175174112X13340749707123

Kane G. (2015a), Facts on China’s Garment Industry, Clean Clothes Campaign, https://cleanclothes.org/resources/publications/factsheets/china-factsheet-february-2015.pdf/view (data dostępu: 1.03.2018).

Kane G. (2015b), Facts on India’s Garment Industry, Clean Clothes Campaign, https://cleanclothes.org/resources/publications/factsheets/india-factsheet-february-2015.pdf/view (data dostępu: 1.03.2018).

The Key to Confidence: Millennials, Parents, and Textile Sustainability – The Second Wave of Information from OEKO-TEX®’S Global Consumer Survey (2018), https://www.oeko-tex.com/en/ot_press/newsroom_1/pressdetailpage_168769.html (data dostępu: 29.03.2018).

Kołożyn-Krajewska D., Tkaczyk S., Salerno-Kochan R., Witkowski K., Śmigielska H., Drzewieniecka B., Jastrzębska M., Kuzincow J. (2016), Towaroznawsto 2.0 – potencjał innowacyjnego wzrostu, Komisja Nauk Towaroznawczych PAN, Poznań.

Koszewska M. (2011), Rola konsumentów w rozwoju społecznej odpowiedzialności w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rynku tekstylno-odzieżowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 220.

Koszewska M. (2012), Role of Consumers’ Input into the Development of Innovations. Innovative Trends in the Textile and Clothing Industry and the Needs of Polish Consumers, „Fibres & Textiles in Eastern Europe”, vol. 20, nr 6A(95).

Koszewska M. (2014), Społeczna odpowiedzialność konsumentów w przemyśle tekstylno-odzieżowym (w:) Moda na alternatywę, czyli o odpowiedzialności w branży odzieżowej, red. A. Rudnicka, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.

Living Wage versus Minimum Wage (2013), https://asia.floorwage.org/living-wage-versus-minimum-wage (data dostępu: 3.03.2018).

Lu S. (2018), Market Size of the Global Textile and Apparel Industry: 2016 to 2021/2022, https://shenglufasion.com/2018/market-size-of-the-global-textile-and-apparel-industry-2016-to-2021-2022/ (data dostępu: 20.04.2018).

Luginbühl C., Musiolek B. (2014), Uszyte w Europie. Głodowe płace pracowników przemysłu odzieżowego w Europie Wschodniej i Turcji, Clean Clothes Campaign, Kraków/Warszawa (polska wersja raportu), http://www.cleanclothes.pl/materialy/publ_23_uszyte_w_europie_raport_pl.pdf. (data dostępu: 28.02.2018).

M&S Supplier Map (2018), https://interactivemap.marksandspencer.com (data dostępu: 5.03.2018).

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948), rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 217 A (III), 10 grudnia 1948 r.

Product Exports by Bangladesh to All Countries 2015 (2015), World Integrated Trade Solution, https://wits.worldbank.org/CountryProfile/en/Country/BGD/Year/2015/TradeFlow/Export/Partner/WLD/Product/all-groups (data dostępu: 21.03.2018).

Rudnicka A. (2014), Moda w 2050 roku. Raport z badań, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.

Rudnicka A. (2016), Innowacyjna i odpowiedzialna branża odzieżowa, „Logistyka Odzysku”, nr 4(21).

Sempruch-Krzemińska K. (2014), Fast fashion — przyszłość branży mody?, „Marketing i Rynek”, nr 2.

State of Reuse Raport 2017 (2017), Savers, https://www.savers.com/sites/default/files/ reuse_report_2017_sav_0.pdf (data dostępu: 4.03.2018).

Stotz L., Kane G. (2015), Facts on The Global Garment Industry, Clean Clothes Campaign, https://cleanclothes.org/resources/publications/factsheets/general-factsheet-garment-industry-february-2015.pdf/view (data dostępu: 28.02.2018).

Szabuńko J., Huma M. (2014), Grubymi nićmi szyte. Warunki pracy w fabrykach dostawców polskich firm odzieżowych w Bangladeszu, Clean Clothes Polska, Kraków/Warszawa, http://www.cleanclothes.pl/ materialy/publ_22_grubymi_nicmi_szyte_raport_ccp.pdf (data dostępu: 2.03.2018).

Tokatli N. (2008), Global Sourcing: Insights from the Global Clothing Industry – The Case of Zara, a Fast Fashion Retailer, „Journal of Economic Geography”, vol. 8, https://doi.org/10.1093/jeg/lbm035. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbm035

Turkey Country Study 2016 (2016), Fair Wear Foundation, https://www.fairwear.org/wp-content/uploads/2017/02/CS-Turkey-2016.pdf (data dostępu: 1.03.2018).

Werner International – Hourly Labor Cost Textile Industry – 2014 (2014), http://www.werner-newtwist.com/en/newsl-vol-011/index.htm#Title%204 (data dostępu: 6.03.2018).

World Trade Statistical Review 2017 (2017), World Trade Organization, https://www.wto.org/english/ res_e/statis_e/wts2017_e/wts2017_e.pdf (data dostępu: 1.03.2018).

Pobrania

Opublikowane

2019-02-06

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kowalski, M., & Salerno-Kochan, R. (2019). Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju produktów zrównoważonych branży tekstylno-odzieżowej. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 5(977), 79-95. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0505