Koncepcja zarządzania zasobami i usługami informatycznymi w sądach powszechnych

Autor

  • Mariusz Grabowski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania, Katedra Systemów Obliczeniowych

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0978.0611

Słowa kluczowe:

ITSM, dobra praktyka, sądownictwo, technologia informacyjna

Abstrakt

W artykule została przedstawiona koncepcja dobrej praktyki informatycznej w zakresie zarządzania zasobami i usługami informatycznymi. Koncepcja dobrej praktyki powstała podczas wdrażania pilotażu dobrego zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości w ramach projektu „PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych – case management” programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. W artykule opisano cele dobrej praktyki, jej szczegółową zawartość oraz efekty, jakie przyniosło jej wdrożenie.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Badanie ewaluacyjne pilotażu wdrażania dobrego zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości w ramach projektu „PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych – case management”. Raport końcowy (2015), ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, Kutno.

Baskerville R.L. (1999), Investigating Information Systems with Action Research, Communications of the Association for Information Systems, vol. 2, Article 19, http://aisel.aisnet.org/cais/vol2/iss1/19 (data dostępu: 15.09.2014). DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.00219

Baskerville R.L., Wood-Harper A.T. (1996), A Critical Perspective on Action Research as a Method for Information Systems Research, „Journal of Information Technology”, vol. 11, nr 3, https://doi.org/10.1080/026839696345289. DOI: https://doi.org/10.1177/026839629601100305

Bueno T.C.D., Bortolon A., Hoeschl H.C., Mattos E.S., Santos C.S., Theiss I. (2003), Using RBC to Classify Judicial Petitions on e-Court, Proceedings of the 9th international conference on Artificial intelligence and law, ICAIL ‘03, June 24–28, Edinburgh, Scotland, UK. DOI: https://doi.org/10.1145/1047788.1047804

COBIT 4.1. Metodyka. Cele kontrolne. Wytyczne zarządzenia. Modele dojrzałości (2010), IT Governance Institute, Stowarzyszenie Audytu, Bezpieczeństwa i Kontroli Systemów Informacyjnych ISACA, Warszawa.

Cole M., Avison D. (2007), The Potential of Hermeneutics in Information Systems Research, „European Journal of Information Systems”, vol. 16, nr 6, 820–833, https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000725. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000725

Cots S., Casadesus M., Marimon F. (2016), Benefits of ISO 20000 IT Service Management Certification, „Information Systems and e-Business Management”, vol. 14, nr 2, https://doi.org/10.1007/s10257-014-0271-2. DOI: https://doi.org/10.1007/s10257-014-0271-2

Davison R.M., Martinsons M.G., Kock N. (2004), Principles of Canonical Action Research, „Information Systems Journal”, vol. 14, nr 1, https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2004.00162.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2004.00162.x

Davison R.M., Martinsons M.G., Ou C.X.J. (2012), The Roles of Theory in Canonical Action Research, „MIS Quarterly”, vol. 36, nr 3, https://doi.org/10.2307/41703480. DOI: https://doi.org/10.2307/41703480

Ficano C., Förster C., Grabowski M., Hertweck D., Hiebler K., Hoffmann C., Karagiannis D., Küller P., Miron E.T., Silhar K., Soja P., Vágner A., Vécsi B., Vogt M., Walterová I., Zajac A. (2013), Bringing IT Service Management and Innovation To SMEs in Central Europe, INNOTRAIN IT – Innovation Training IT Central Europe, Public final report of the project INNOTRAIN IT, MFG Innovation Agency for ICT and Media Baden-Württemberg, Germany, https://www.hs-heilbronn.de/5076380/INNOTRAIN-IT-Public-Final-Report-Web.pdf (data dostępu: 5.09.2017).

Gorham U. (2012), State Courts, e-filing, and Diffusion of Innovation: A Proposed Framework of Analysis, Proceedings of the 13th Annual International Conference on Digital Government Research, dg.o ‘12, June 04–07, College Park, MD, USA. DOI: https://doi.org/10.1145/2307729.2307767

Grabowski M., Madej J., Trąbka J. (2018), Koncepcja metodyki projektowania i wdrażania dobrych praktyk informatycznych dla sądów powszechnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(976), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0413. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0413

Iden J., Eikebrokk T.R. (2014), Using the ITIL Process Reference Model for Realizing IT Governance: An Empirical Investigation, „Information Systems Management”, vol. 31, nr 1, https://doi.org/10.1080/10580530.2014.854089. DOI: https://doi.org/10.1080/10580530.2014.854089

Informatyzacja postępowania cywilnego. Teoria i praktyka (2016), red. K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek, Seria Monografie Prawnicze, C.H. Beck, Warszawa.

An Introductory Overview of ITIL® 2011 (2012), eds Cartlidge A., Lillycrop M., The IT Service Management Forum, https://www.tsoshop.co.uk/gempdf/itSMF_An_Introductory_Overview_of_ITIL_V3.pdf (data dostępu: 5.09.2017).

Keel A.J., Orr M.A., Hernandez R.R., Patrocinio E.A., Bouhard J. (2007), From a Technology-oriented to a Service-oriented Approach to IT Management, „IBM Systems Journal”, vol. 46, nr 3, https://doi.org/10.1147/sj.463.0549. DOI: https://doi.org/10.1147/sj.463.0549

Kneeler M. (2013), Executive Briefing: the Nenefits of ITIL®, Axelos, https://www.axelos.com/case-studies-and-white-papers/executive-briefing-the-benefits-of-itil (data dostępu: 5.09.2017).

Luzuriaga, J.M., Cechich A. (2011), Electronic Notification of Court Documents: A Case Study, Proceedings of the 5th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, ICEGOV ‘11, September 26–28, Tallinn, Estonia. DOI: https://doi.org/10.1145/2072069.2072077

Marrone M., Gacenga F., Cater-Steel A., Kolbe L. (2014), IT Service Management: A Cross-national Study of ITIL Adoption, „Communications of the Association for Information Systems”, vol. 34, Article 49, https://doi.org/10.17705/1cais.03449. DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.03449

Mizerski A. (2014), Usługowy model zarządzania pracą Oddziału Informatycznego z wykorzystaniem dobrych praktyk biblioteki ITIL (w:) Metodyka zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości. Studium przypadku na przykładzie Sądu Rejonowego Katowice-Zachód w Katowicach, red. K. Hejosz, Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, Kraków, http://www.kssip.gov.pl/sites/default/files/metodyka_zarzadzania_internet.pdf (data dostępu: 5.09.2017).

Paulk M.C., Weber C.V., Curtis B., Chrissis M.B. (1993), Capability Maturity Model for Software (Version 1.1), Technical Report CMU/SEI-93-TR-024 ESC-TR-93-177, February, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA, https://resources.sei.cmu.edu/asset_files/TechnicalReport/1993_005_001_16211.pdf (data dostępu: 13.04. 2018).

Raport całościowy z wdrożenia za okres od 1 grudnia 2013 r. do 24 października 2014 r. (2014), oprac. WYG International, WYG Consulting, WYG PSDB, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Instytut Allerhanda na zlecenie Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, http://www.efs2007-2013.gov.pl/Dokumenty (data dostępu: grudzień 2016).

Vries E. (2007), Rigorously Relevant Action Research in Information Systems, University of Amsterdam, The Netherlands, Sprouts: Working Papers on Information Systems, 7(4), http://sprouts.aisnet.org/7-4 (data dostępu: 19.04.2014).

Wan J., Jones J.D. (2013), Managing IT Service Management Implementation Complexity: From the Perspective of the Warfield Version of Systems Science, Enterprise Information Systems, vol. 7, nr 4, https://doi.org/10.1080/17517575.2011.625572. DOI: https://doi.org/10.1080/17517575.2011.625572

Pobrania

Opublikowane

2019-04-12

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Grabowski, M. (2019). Koncepcja zarządzania zasobami i usługami informatycznymi w sądach powszechnych. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 6(978), 189-204. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0978.0611