Ekonomiczne uwarunkowania zachowań konsumpcyjnych gospodarstw domowych w Polsce w latach 2006–2015

Autor

  • Dominika Choroś-Mrozowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Finansów i Prawa, Katedra Ekonomii
  • David Clowes Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Finansów i Prawa, Katedra Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0973.0102

Słowa kluczowe:

gospodarstwo domowe, konsumpcja, globalizacja, koniunktura konsumencka

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie czynników, które determinują zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych o charakterze ekonomicznym. Biorąc pod uwagę specyfikę warunków, w jakich funkcjonują współczesne gospodarstwa domowe, w opracowaniu podjęto próbę określenia tego typu czynników działających nie tylko w skali mikro- czy makroekonomicznej, ale również w skali globalnej. W artykule przeprowadzono analizę determinant zachowań konsumpcyjnych polskich gospodarstw domowych od 2006 r., czyli w okresie, kiedy gospodarstwa te zaczęły stopniowo odczuwać skutki wstąpienia do Unii Europejskiej. Według wstępnych wyników badań na zmiany konsumpcji polskich gospodarstw domowych w badanym okresie wpływała nie tylko zmiana ich sytuacji materialnej w postaci wzrostu dochodów czy wartości posiadanych aktywów, ale także bieżąca i oczekiwana koniunktura gospodarcza w kraju i na świecie.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Badania budżetów gospodarstw domowych w 2006 r. (2007), GUS, Warszawa.

Badania budżetów gospodarstw domowych w 2015 r. (2016), GUS, Warszawa.

Bauman Z. (2000), Globalizacja, PIW, Warszawa.

Becker G.S. (1990), Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.

Bohlen B., Carlotti S., Mihas L. (2010), How the Recession Has Changed US Consumer Behavior, „McKinsey Quarterly”, vol. 1.

Bywalec C. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Bywalec C. (2012), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, PWE, Warszawa.

Bywalec C., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, PWE, Warszawa.

Deaton A.S. (1974), Reconsideration of the Empirical Implications of Additive Preferences, „Economic Journal”, vol. 84, nr 334, https://doi.org/10.2307/2231258. DOI: https://doi.org/10.2307/2231258

Desvaux G., Regaout B., Labaye B., Yu F., Mednonca L. (2009), Beating the Recession: Buying into New European Consumer Strategies, McKinsey Global Institute.

Douglas M., Isherwood B. (1996), The World of Goods, Routledge, London.

Drabik I. (2011), Tendencje zmian zachowań konsumentów na rynku globalnym, Lviv Polytechnic National University Institutional Repository, http://ena.lp.edu.ua (data dostępu: 12.07.2016).

Graham J. (2010), Critical Thinking in Consumer Behavior: Cases and Experiential Exercises, Prentice Hall, New Jersey.

Grotowska-Leder J. (2011), Zaradny, czy bezradny? Strategie życiowe współczesnych Polaków w świetle wybranych wyników badań ogólnopolskich, „Zeszyty Naukowe PTE”, nr 9.

Hermann S. (2009), The Crisis and Consumer Behavior: Eight Quick Solutions, „Journal of Consumer Behavior”, vol. 8.

Hodoly A. (1971), Gospodarstwo domowe i jego rola społeczno-ekonomiczna, KiW, Warszawa.

Informacja GUS o metodologii szacunków kwartalnych produktu krajowego brutto, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/informacja_metedologia_szac_kw_pkb.pdf (data dostępu: 15.11.2016).

Koniunktura konsumencka. Lipiec 2016 r. (2016), GUS, Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-lipiec-2016-roku,1,41.html (data dostępu: 15.08.2016).

Luszniewicz A. (1972), Statystyka poziomu życia ludności, PWE, Warszawa.

Nowak J. (2012), Social media jako sieci obiegu przekazów medialnych, „Nowe Media”, nr 3. DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2012.001

Palska H. (2000), Styl życia. Stan badań i nowe potrzeby badawcze (w:) Homo eligens, Księga Jubileuszowa prof. Andrzeja Sicińskiego, IFiS PAN, Warszawa.

Polityka makroekonomiczna w warunkach kryzysu i jej pływ na gospodarkę. Teoria i praktyka (2011), red. Z. Dach, Wolters Kluwer, Warszawa.

Rachocka J. (2003), Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych (w:) Problemy globalizacji gospodarki, red. T. Bernat, PTE, Szczecin.

Sytuacja finansowa sektora gospodarstw domowych w IV kw. 2015 r. (2016), nr 02/16 (lipiec 2016 r.), Instytut Ekonomiczny NBP, Warszawa.

Sytuacja finansowa sektora gospodarstw domowych w II kw. 2016 r. (2016), nr 04/16 (listopad 2016 r.), Instytut Ekonomiczny NBP, Warszawa.

Szczepański J. (1981), Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa.

Zalega T. (2008a), Konsumpcja w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach a teorie konsumpcji, „Ekonomista”, nr 6.

Zalega T. (2008b), Konsumpcja w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Zalega T. (2011), Wpływ kryzysu na postawy i zachowania gospodarstw domowych wysokodochodowych, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 18.

Zalega T. (2013), Wpływ kryzysu na konsumpcję i zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych, „Problemy Zarządzania”, nr 1. DOI: https://doi.org/10.7172/1733-9758.2013.16.4

Pobrania

Opublikowane

2018-07-02

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Choroś-Mrozowska, D., & Clowes, D. (2018). Ekonomiczne uwarunkowania zachowań konsumpcyjnych gospodarstw domowych w Polsce w latach 2006–2015. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 1(973), 27-45. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0973.0102