Całkowite wynagrodzenie personelu lekarskiego
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2023.1002.0407Słowa kluczowe:
lekarze, wynagradzanie, zarządzanie efektywnością pracy lekarzy, całkowite wynagrodzenie, struktura wynagrodzenia lekarzyAbstrakt
Cel: Identyfikacja i ocena aktualnie stosowanych sposobów wynagradzania lekarzy oraz zaproponowanie rozwiązań związanych z wynagrodzeniem tych profesjonalistów medycznych.
Metodyka badań: Krytyczna analiza literatury przedmiotu o charakterze integratywnym. Subiektywny dobór literatury przedmiotu wynikał ze specyfiki problemu badawczego oraz wielości perspektyw i koncepcji zarządzania, które zostały poddane analizie.
Wyniki badań: Dotychczasowe rozwiązania w zakresie wynagradzania lekarzy nie odnoszą się do holistycznego ujęcia efektywności pracy performance management lekarzy ani nie uwzględniają specyfiki tej profesji. Termin pay for performance stosowany w literaturze przedmiotu definiowany jest wąsko – odnosi się do wynagradzania za ilość wykonanych procedur medycznych lub przepracowanych godzin pracy. Podejście takie jest wyraźnie krytykowane z uwagi na to, że nie sprzyja podnoszeniu jakości świadczeń medycznych. Lekarze wynagradzani są również za kwalifikacje (specjalizacje, kursy, szkolenia) lub za działania zgodne z wartościami podmiotów medycznych.
Wnioski: Holistyczne ujęcie efektywności pracy lekarzy oraz uwzględnienie cech tej profesji warunkuje implementację rozwiązań opartych na koncepcji całkowitego pakietu wynagrodzeń, którego konstrukcja powinna stymulować proefektywnościowe zachowania lekarzy, tj. rozwój kompetencji specjalistycznych i pozaspecjalistycznych oraz realizację zdefiniowanej liczby procedur medycznych. Takie ujęcie performansu lekarzy implikuje zastosowanie celowo dobranych czynników materialnych i niematerialnych, których oddziaływanie będzie się wzajemnie uzupełniało i wzmacniało pożądane zachowania przedmiotowej grupy personelu medycznego.
Wkład w rozwój dyscypliny: Opracowanie propozycji kompleksowego wynagrodzenia lekarzy, odnoszącego się zarówno do kluczowych cech ich profesji, jak i specyfiki procesu ich pracy.
Pobrania
Bibliografia
Ackroyd S. (1996), Organization contra Organizations: Professions and Organizational Change in the United Kingdom, „Organization Studies”, vol. 17(4), https://doi.org/10.1177/017084069601700403. DOI: https://doi.org/10.1177/017084069601700403
Anku-Tsede O., Kutin E. (2013), Total Reward Concept: A Key Motivational Tool for Corporate Ghana, „Business and Economic Research”, vol. 3(2), https://doi.org/10.5296/ber.v3i2.4291. DOI: https://doi.org/10.5296/ber.v3i2.4291
Armstrong M. (2015), Zarządzanie wynagrodzeniami, wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa.
Armstrong M., Cummins A. (2011), The Reward Management Toolkit, Kogan Page, London.
Bangchokdee S., Mia L. (2016), The Role of Senior Managers’ Use of Performance Measures in the Relationship between Decentralization and Organizational Performance: Evidence from Hotels in Thailand, „Journal of Accounting & Organizational Change”, vol. 12(2), https://doi.org/10.1108/JAOC-11-2012-0110. DOI: https://doi.org/10.1108/JAOC-11-2012-0110
Barometr WHC. Polacy w kolejkach (2022), Raport dotyczący zmian w dostępie do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w Polsce, WatchHealthCare.
Beckham J.D., Berry L.L., Feussner J.R., Trastek V.F. (2015), Strategic Teamwork in Health Care: The Essential Role of Physicians, „Physician Leadership Journal”, vol. 2(2).
Beck-Krala E. (2020), Total Rewards (w:) Encyclopedia of Sustainable Management, red. S. Idowu, R. Schmidpeter, N. Capaldi, L. Zu, M. Del Baldo, R. Abreu, Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-02006-4_203-1
Bloom M.C., Michael J.G. (2002), The Relationship among Organizational Context, Pay Dispersion and Managerial Turnover, „Academy of Management Journal”, vol. 45(1). DOI: https://doi.org/10.2307/3069283
Bloom M., Milkovich G.T., Mitra A. (2003), International Compensation: Learning from How Managers Respond to Variations in Local Host Contexts, „The International Journal of Human Resource Management”, vol. 14(8), https://doi.org/10.1080/0958519032000145792. DOI: https://doi.org/10.1080/0958519032000145792
Bloor K., Maynard A. (2012), Reform of the Clinical Excellence Awards Scheme: Why Are We Waiting?, „Journal of the Royal Society of Medicine”, vol. 105(9), https://doi.org/10.1258/jrsm.2012.120035. DOI: https://doi.org/10.1258/jrsm.2012.120035
Bodrock J.A., Mion L.C. (2008), Pay for Performance in Hospitals: Implications for Nurses and Nursing Care, „Quality Management in Health Care”, vol. 17(2), https://doi.org/10.1097/01.qmh.0000316988.71544.ec. DOI: https://doi.org/10.1097/01.QMH.0000316988.71544.ec
Borkowska S. (2012), Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Bremen J., Sejen L. (2012), Advancing Total Rewards & the Employee Value Proposition, Workspan Magazine, WorldatWork.
Brzozowski A., Jaroszyński A. (2014), Czynniki wpływające na wybór specjalizacji z medycyny rodzinnej przez studentów VI roku Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, „Family Medicine & Primary Care Review”, nr 16(3).
Buchan J., Thompson M., O’May F. (2000), Incentive and Remuneration Strategies in Health Care: A Research Review, WHO, Geneva.
Buchelt B. (2017), Koncepcja systemu zarządzania efektywnością pracy personelu medycznego w szpitalach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Buchelt B. (2018), Talent Management Practices in Hospitals, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 125(6).
Buchelt B., Kowalska-Bobko I., Masłyk T. (2021), Ostatni zgasi światło. Nastroje polskich lekarzy w postpandemicznej rzeczywistości, Centrum Polityk Publicznych, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Bunkers B., Koch M., Lubinsky J.L., Weisz J.A., Whited B. (2016), Value-based Physician Compensation: A Link to Performance Improvement, „Healthcare Financial Management”, vol. 70(3).
Chen Y.H., Liu C.F., Hwang H.G. (2011), Key Factors Affecting Healthcare Professionals to Adopt Knowledge Management: The Case of Infection Control Departments of Taiwanese Hospitals, „Expert Systems with Applications”, vol. 38(1), https://doi.org/10.1016/j.eswa.2010.06.085. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2010.06.085
Daniluk P. (2004), Błąd w sztuce lekarskiej – wybrane problemy, „Prawo i Medycyna”, nr 17(6).
Deci E.L., Olafsen A.H., Ryan R.M. (2017), Self-determination Theory in Work Organizations: The State of a Science, „Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior”, vol. 4(1), https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108
Garman A.N., Leach D.C., Spector N. (2006), Worldviews in Collision: Conflict and Collaboration across Professional Lines, „Journal of Organizational Behaviour”, vol. 27(7), https://doi.org/10.1002/job.394. DOI: https://doi.org/10.1002/job.394
Grimshaw D. (2000), The Problem with Pay Flexibility: Changing Pay Practices in the UK Health Sector, „The International Journal of Human Resource Management”, vol. 11(5), https://doi.org/10.1080/095851900422366. DOI: https://doi.org/10.1080/095851900422366
Groshen E.L., Krueger A.B. (1990), The Structure of Supervision and Pay in Hospitals, „ILR Review”, vol. 43(3), Special Issue: Do Compensation Policies Matter?, https://doi.org/10.2307/2523576. DOI: https://doi.org/10.1177/001979399004300309
Gross S.E., Friedman H.M. (2004), Creating an Effective Total Reward Strategy: Holistic Approach Better Supports Business, „Benefits Quarterly”, vol. 20(3).
Gumus G., Borkowski N., Deckard G.J., Martel K.N. (2011), Healthcare Managers Perceptions of Professional Development and Organizational Support, „Journal of Health and Human Services Administration”, nr 34(1). DOI: https://doi.org/10.1177/107937391103400103
Heneman L.R., Coyne E.E. (2007), Implementing Total Rewards Strategies. A Guide to Successfully Planning and Implementing a Total Rewards System, SHRM Foundation’s Effective Practice Guidelines Series, SHRM Foundation, Alexandria.
Jawor-Joniewicz A., Sajkiewicz B. (2017), Motywowanie różnorodnego zespołu pracowniczego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(964), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0402. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0402
Jenkins G.D. Jr., Mitra A., Gupta N., Shaw J.D. (1998), Are Financial Incentives Related to Performance? A Meta-analytic Review of Empirical Research, „Journal of Applied Psychology”, vol. 83(5), https://doi.org/10.1037/0021-9010.83.5.777. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.83.5.777
Juchnowicz M. (2012), Zaangażowanie pracowników: sposoby oceny i motywowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kaplan S.L. (2007), Business Strategy and Total Rewards, „Benefits and Compensation Digest”, vol. 44(9).
Lawler E. (2000), Rewarding Excellence: Pay Strategies for the New Economy, Josse-Bass Publishers/Wiley, San Francisco.
Leatt P., Schneck R. (1984), Criteria for Grouping Nursing Subunits in Hospitals, „Academy of Management Journal”, vol. 27(1). DOI: https://doi.org/10.5465/255963
Lega F., Sartirana M. (2016), Making Doctors Manage… but How? Recent Developments in the Italian NHS, „BMC Health Services Research”, vol. 16 (Suppl. 2), https://doi.org/10.1186/s12913-016-1394-6. DOI: https://doi.org/10.1186/s12913-016-1394-6
Meker T., Barlas Y. (2015), Dynamic Consequences of Performance-based Payment Systems in Public Hospitals, „Systems Research and Behavioral Science”, vol. 32(4), https://doi.org/10.1002/sres.2338. DOI: https://doi.org/10.1002/sres.2338
Oleksyn T. (2014), Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wolters Kluwer, Warszawa.
Pauly M.V. (1978), Medical Staff Characteristic and Hospital Costs, „The Journal of Human Resources”, vol. 13 (Suppl.). DOI: https://doi.org/10.2307/145249
Petrides K.V., McManus I.C. (2004), Mapping Medical Careers: Questionnaire Assessment of Career Preferences in Medical School Applicants and Final Year Students, „BMC Medical Education”, nr 4(18), https://doi.org/10.1186/1472-6920-4-18. DOI: https://doi.org/10.1186/1472-6920-4-18
Quentin W., Geissler A., Wittenbecher F., Ballinger G., Berenson R., Bloor K., Forgione D., Köpf P., Kroneman M., Serden L., Suarez R., Manen J. van, Busse R. (2018), Paying Hospital Specialists: Experiences and Lessons from Eight High-income Countries, „Health Policy”, vol. 122(5), https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2018.03.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2018.03.005
Raczyńska E. (2020), Efektywność w ochronie zdrowia jako wyzwanie dla zarządzania, „Przegląd Organizacji”, nr 5(964), https://doi.org/10.33141/po.2020.05.04. DOI: https://doi.org/10.33141/po.2020.05.04
Raducha M. (2019), Lekarz zmarł na dyżurze. To nie pierwszy taki przypadek. Medycy pracują ponad normę, Wiadomości WP, 27 lutego, https://wiadomosci.wp.pl/lekarz-zmarl-na-dyzurze-to-nie-pierwszy-taki-przypadek-medycy-pracuja-ponad-norme-6353967043979393a (data dostępu: 23.03.2023).
Robinson J.C. (2001), Theory and Practice in the Design of Physician Payment Incentives, „The Milbank Quarterly”, vol. 79(2), https://doi.org/10.1111/1468-0009.00202. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0009.00202
Shields J., Scott D., Bishop J., Golezer P. (2012), Pay Perception and Their Relationship with Cooperation, Commitment and Intent to Quit, „International Studies of Management and Organizations”, vol. 42(1), https://doi.org/10.2753/imo0020-8825420104. DOI: https://doi.org/10.2753/IMO0020-8825420104
Snyder H. (2019), Literature Review as a Research Methodology: An Overview and Guidelines, „Journal of Business Research”, vol. 104, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039
Strużyna J. (2008), Ku zarządzaniu kapitałem ludzkim – ciągły czy nieciągły charakter zmiany w zarządzaniu?, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2.
Taylor G. (2015), Why Pay-for-performance Makes Little Sense in Healthcare Management, „American Medical Journal”, vol. 8(11). DOI: https://doi.org/10.4066/AMJ.2015.2541
Tyle zarobi lekarz, pielęgniarka, ratownik i salowa od 1 lipca 2023 roku. Nie będzie można płacić mniej (2023), Rynek Zdrowia, 10 lutego, https://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Tyle-zarobi-lekarz-pielegniarka-ratownik-i-salowa-od-1-lipca-2023-roku-Nie-bedzie-mozna-placic-mniej,242312,1.html (data dostępu: 30.03.2023).
White K. (2012), Engaging Patients to Improve the Healthcare Experience, „Healthcare Financial Management”, vol. 66(7).
Wright A. (2010), Culture and Compensation – Unpicking the Intricate Relationship between Reward and Organizational Culture, „Thunderbird International Business Review”, vol. 52(3). DOI: https://doi.org/10.1002/tie.20324
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.