Szkolenia pracowników jako element zarządzania różnorodnością

Autor

  • Alicja Winnicka-Wejs Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii, Katedra Zarządzania Organizacjami

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0403

Słowa kluczowe:

szkolenie, metody i techniki szkoleniowe, zarządzanie różnorodnością, rozwój kapitału ludzkiego

Abstrakt

W artykule przedstawiono prawne zasady równego traktowania i niedyskryminacji, wskazując również kryteria dyferencjacji w dostępie do szkoleń. Jego celem jest stworzenie typologii szkoleń uwzględniających grupy beneficjentów zróżnicowanych pod względem tożsamości pierwotnej, wtórnej i organizacyjnej oraz przyporządkowanie im przykładowych szkoleń oferowanych na rynku, a także sklasyfikowanie metod i technik szkoleniowych ze względu na różnorodność generacyjną, kwalifikacyjną i style uczenia się. W artykule omówiono również wybrane projekty szkoleniowe przydatne w realizacji koncepcji zarządzania różnorodnością.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Andrzejczak A. [2010], Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa.

Andrzejczak A. [2011], Ekonomizacja szkolenia pracowników jako czynnik wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Antidiscrimination and Diversity Training VT/2006/009. Poradnik szkoleniowy. Zarządzanie różnorodnością [2007], http://www.idm-diversity.org/files/EU0708-TrainingManual-pl.pdf (data dostępu: 25.01.2017).

Balcerak A., Woźniak J. [2014], Szkoleniowe metody symulacyjne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Bauman Z. [2016], Obcy u naszych drzwi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Canas K.A., Sondak K.A. [2008], Opportunities and Challenges of Workplace Diveristy: Theory, Cases and Exercises, Pearson Prentice Hall, New Jersey.

Carey M. [2006], Cross-mentoring: Women on Top, „PaperJam, média économique et financier”, Décembre.

Chrzanowska M. [2011], Wirtual w biznesowym Realu – nowe media w edukacji pracowników, „Magazyn Nowoczesna Firma”, wrzesień.

Czerniawski A. [2016], Zbuduj stół i relacje, „Polityka”, nr 34(3073).

David Kolb’s Learning Styles Model and Experiental Learning Theory (ELT) [2017], www.businessballs.com (data dostępu: 17.01.2017).

Ford M. [2016], Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy?, Wydawnictwo CDP.pl, Warszawa.

Fortuna P. [2010], Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, czyli jak uczyć się na doświadczeniach innych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Hildebrandt A. [2013], Koniec z pracą, Difin, Warszawa.

Honey P., Mumford A. [1996], The Manual of Learning Styles, Peter Honey Publications, Maidenhead.

Informacja na temat zatrudniania cudzoziemców w Polsce [2016], Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, http://www.mpips.gov.pl (data dostępu: 17.01.2017).

Inglot K., Kubisiak A., Maj S. [2017], Brakuje rąk do pracy. Firmy gorączkowo poszukują Ukraińców, http://www.workservice.pl/ (data dostępu: 17.01.2017).

Jamka B. [2011], Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Jurek Ł. [2012], Ekonomia starzejącego się społeczeństwa, Difin, Warszawa.

Kołodziejczyk-Olczak I. [2014], Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. nr 78 poz. 483 z późn. zm.

Kopeć J. [2012], Zarządzanie talentami w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Kopeć J. [2014], Rozwój talentów [w:] Rozwój zasobów ludzkich organizacji, red. R. Oczkowska, U. Bukowska, Difin, Warszawa.

Kopijer P. [2011], Kompendium zarządzania szkoleniami. Praktyczny przewodnik po inwestycjach w rentowność kapitału kompetencyjnego, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.

Koppett K. [2003], Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Kowalewska A., Szut J., Mazurek-Kucharska B., Kania I. [2009], Jak inwestować w rozwój pracowników o niskich kwalifikacjach, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa.

Kozak A., Łaguna M. [2009], Metody prowadzenia szkoleń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Lipka A. [2002], Ryzyko personalne. Szanse i zagrożenia zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa.

Lipka A. [2010], Inwestycje w kapitał ludzki organizacji w okresie koniunktury i dekoniunktury, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Lipka A., Król M. [2007], Metoda ścieżki krytycznej (CPM) w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Listwan J. [2008], Szkolenie pracowników [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. W. Golnau, CeDeWu, Warszawa.

Listwan T., Sierpowski T. [2016], Szkolenia pracowników z wykorzystaniem outsourcingu [w:] Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, red. T. Listwan, Ł. Sułkowski, Difin, Warszawa.

Ludera-Ruszel A. [2016], Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników na gruncie kodeksu pracy oraz wybranych ustaw szczególnych, Wolters Kluwer, Warszawa.

Łaguna M. [2008], Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Łaguna M., Fortuna P. [2015], Przygotowanie szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Mayo A. [2002], Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Miś A. [2007], Koncepcja rozwoju kariery zawodowej w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Seria Specjalna: Monografie, nr 183, Kraków.

Miś A. [2009], Retencja i rozwój pracowników o wysokim potencjale [w:] Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji, red. M. Gableta, A. Pietroń-Pyszczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Mobbs R. [2003], Honey and Mumford Learning Styles, www.le.ac.uk/users/rjm1/etutor/learningtheories/honeymumford.html (data dostępu: 17.01.2017).

Moczydłowska J.M., Kowalewski K. [2014], Nowe koncepcje zarządzania ludźmi, Difin, Warszawa.

Perek-Białas J., Turek K. [2012], Organisation-level Policy Towards Older Workers in Poland, „International Journal of Social Welfare”, vol. 21, https://doi.org/10.1111/j.1468-2397.2012.00878.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2397.2012.00878.x

Pocztowski A. [2008], Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa.

Poliwczak I. [2013], Kształcenie ustawiczne pracowników w Polsce [w:] Instrumenty wspierające kształcenie ustawiczne pracowników. Regulacje i ich wykorzystanie w podmiotach gospodarczych, red. E. Kryńska, Instytut Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.

Przytuła S. [2014], Zarządzanie kadrą ekspatriantów w filiach przedsiębiorstw międzynarodowych w Polsce, CeDeWu, Warszawa.

Rea L. [2012], Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Silberman M. [2006], Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer Polska, Kraków.

Skórska A. [2016], Rynek pracy. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Skrzydło W. [2013], Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX a Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Smith R.M. [1984], Learning How to Learn. Applied Theory for Adults, Open University Press, Milton Keynes.

Smółka P. [2012], Mnożenie korzyści. Zalety programów rozwojowych typu blended, „Personel i Zarządzanie”, nr 1.

Suchy S. [2010], Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych, Difin, Warszawa.

Szaban J.M. [2011], Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i administracji publicznej, Difin, Warszawa.

Tamblyn D. [2009], Śmiej się i ucz. 95 sposobów wykorzystania humoru do zwiększenia efektywności nauczania i szkolenia, ABC a Wolters Kluwer Business, Kraków.

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141, oprac. na podstawie: tj. 2016 poz. 1666, 2138, 2255, 2017 poz. 60.962, www.isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19740240141 (data dostępu: 28.06.2017).

Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania, Dz.U. nr 254, poz. 1700.

Warwas I. [2016a], Proces szkoleń – metody i ewaluacja [w:] Warwas I., Rogozińska-Pawełczyk A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Warwas I. [2016b], Zarządzanie generacjami na wewnętrznym rynku pracy [w:] Warwas I., Rogozińska-Pawełczyk A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Waszczak S. [2009], Postawy wobec różnorodności – uwarunkowania, próba typologii, implikacje [w:] Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, red. M. Juchnowicz, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków.

Waściński T. [2002], Stosowane metody i techniki szkoleń – zastosowanie [w:] Ekonomiczność szkoleń pracowniczych. Poradnik menedżera, red. T. Waściński, K. Kiedrowska, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.

Winnicka-Wejs A. [2015], Motywowanie do rozwoju z zastosowaniem grywalizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4.

Pobrania

Opublikowane

2017-10-16

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Winnicka-Wejs, A. (2017). Szkolenia pracowników jako element zarządzania różnorodnością. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 4(964), 49-66. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0403