Młodzi na wsi i w mieście – jakość zatrudnienia jako wymiar zróżnicowania szans zawodowych osób młodych
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0963.0308Słowa kluczowe:
jakość zatrudnienia, ludzie młodzi, szanse zawodowe, miasto, wieś, rynek pracyAbstrakt
Celem artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie o różnice w jakości zatrudnienia osób młodych mieszkających na wsi i w mieście. Przyjęto tezę, że zasadnicza różnica pomiędzy mieszkańcami miast i wsi widoczna jest nie tyle w samym prawdopodobieństwie posiadania zatrudnienia, ile w szansie na pracę wysokiej jakości, przyjmując, że jakość ta została scharakteryzowana zgodnie z konwencją OECD w trzech wymiarach, takich jak: poziom wynagrodzenia, stabilność zatrudnienia oraz jakość otoczenia zawodowego. Aby zweryfikować powyższą tezę, posłużono się danymi sondażowymi zgromadzonymi w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce. Udowodniono, że największe różnice pomiędzy mieszkańcami miast i wsi wiążą się z większą szansą na awans ekonomiczny mieszkańców miast. Równocześnie zidentyfikowano dwa kluczowe czynniki, które moderują relacje między miejscem zamieszkania a jakością zatrudnienia, takie jak region (z silnymi lub słabymi ośrodkami miejskimi) oraz poziom wykształcenia badanych (wyższy i niższy).
Pobrania
Bibliografia
Białecki I. [1982], Wybór szkoły a reprodukcja struktury społecznej, Ossolineum, Warszawa.
Dearden L., McIntosh S., Myck M., Vignoles A. [2002], The Returns to Academic and Vocational Qualifications in Britain, „Bulletin of Economic Research”, vol. 54, nr 3, https://doi.org/10.1111/1467-8586.00152. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8586.00152
Dearden L., Reed H., Van Reenen J. [2006], The Impact of Training on Productivity and Wages. Evidence from British Panel Data, „Oxford Bulletin of Economics and Statistics”, vol. 68, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1468-0084.2006.00170.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0084.2006.00170.x
Domański H., Fedorewicz M., Prokopek A., Przybysz D., Sitek M., Smulczyk M., Żółtak T. [2012], From School to Work: Individual and Institutional Determinants of Educational and Occupational Career Trajectories of Young Poles, „Ask. Research & Methods”, vol. 21, nr 1.
Handbook on Measuring Quality of Employment. A Statistical Framework [2015], United Nations Economic Commission for Europe, UN, New York, Geneva.
Harmon C., Walker I. [2000], The Returns to the Quantity and Quality of Education: Evidence for Men in England and Wales, „Economica”, vol. 67, https://doi.org/10.1111/1468-0335.00193. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0335.00193
Holland P., Pyman A., Cooper B.K., Teicher J. [2011], Employee Voice and Job Satisfaction in Australia. The Centrality of Direct Voice, „Human Resource Management”, vol. 50, nr 1, https://doi.org/10.1002/hrm.20406. DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.20406
Investment in Human Capital Through Post-Compulsory Education and Traning: Selected Efficiency and Equity Aspects [2002], OECD Working Paper No. 333, OECD Publishing, Paris.
Jakość życia pracownika w perspektywie work – live balance? [2013], red. D. Walczak-Duraj, „Humanizacja Pracy”, vol. 4(274).
Jelonek M., Kasparek K., Magierowski M. [2015], Młodzi na rynku pracy – pracownicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. Na podstawie analizy kierunków kształcenia zrealizowanej w 2014 roku w ramach V edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce, PARP, Warszawa.
Jelonek M., Mazur B. [2014], Edukacja – Rynek pracy – Zatrudnienie, WUP, Kraków.
Jelonek M., Szklarczyk D. [2012], Oczekiwania pracodawców a pracownicy jutra, PARP, Warszawa.
Lauer C., Steiner V. [2000], Returns to Education in West Germany – An Empirical Assessment, Discussion Paper No. 00-04, ZEW, Mannheim.
Mincer J. [1974], Schooling, Experience and Earnings, Columbia University Press, New York–London.
Mlonek K. [2006], Bezrobocie [w:] Polityka społeczna, red. A. Kurzynowski, SGH, IGS, Warszawa.
Nurzyńska I., Poczta W. [2014], Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
OECD Employment Outlook 2014 [2014], OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/empl_outlook-2014-en. DOI: https://doi.org/10.1787/empl_outlook-2014-en
Olędzki M. [1981], Kształtowanie jakości pracy. Propozycja dialogu, IWZZ, Warszawa.
O’Leary N., Sloane P. [2011], The Wage Premium for University Education in Great Britain during a Decade of Change, „The Manchester School”, vol. 79, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1467-9957.2010.02189.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9957.2010.02189.x
Psacharopoulos G., Patrinos H. [2002], Returns to Investment in Education: A Further Update, World Bank Policy Research Working Paper 2881.
Stan i struktura rejestrowanego bezrobocia na wsi w 2015 roku [2015], Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Stride C., Wall T.D., Catley N. [2007], Measures of Job Satisfactions, Organizational Commitment, Mental Health and Job-related Well-being: A Bench-marking Manual, John Wiley & Sons, West Sussex.
Szafraniec K. [2001], Wartość wykształcenia na wsi – fakty, tendencje, konsekwencje [w:] Wieś i rolnictwo na przełomie wieków, red. I. Bukraby-Rylska, A. Rosner, IRWiR PAN, Warszawa.
Świerzbowska-Kowalik E. [2000], Wykształcenie środowisk rodzinnych i miejsce zamieszkania jako wyznaczniki szans na podjęcie studiów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, vol. 2(16).
Wasilewski K. [2009], Dostępność studiów wyższych dla młodzieży wiejskiej [w:] Idee diagnozy – nadzieje. Szkoła polska a idee równości, red. A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Zadowolenie z pracy i jej oceny. Komunikat z badań [2013], CBOS, Warszawa.