Multivariate Analysis of Socio-demographic Determinants of Internet Use

Authors

  • Alicja Grześkowiak Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii
  • Agnieszka Stanimir Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.737

Keywords:

logistic regression, correspondence analysis, ICT competences, intergenerational differences

Abstract

The objective of this paper was to test a hypothesis on the diversity in the use of computers for online communication, shopping activities, entertainment and information acquisition. The differences between people belonging to two age groups - those who started and ended their professional careers either in 2003 or 2011 - were analysed. The study included the additional socio-demographic characteristics: gender, level of education and place of residence. The data were retrieved from the "Social Diagnosis", and logistic regression and correspondence analysis were used. The research findings confirm the differences in Internet use by the groups of younger and older people, taking into account other variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson E.B. [1997], Introduction to the Statistical Analysis of Categorical Data, Springer, Berlin. Europe's Digital Competitiveness Report. Main Achievements of the i2010 Strategy 2005-2009 [2009], http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/annual_report/2009/digital_competitiveness.pdf (dostęp: 15.12.2012).

Greenacre M. [1994], Multiple and Joint Correspondence Analysis [w:] Correspondence Analysis in the Social Sciences, red. M. Greenacre, J. Blasius, Academic Press, Harcourt Brace & Company, San Diego.

Gruszczyński M. [2002], Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Rada Monitoringu Społecznego [2003, 2011], Diagnoza Społeczna: zintegrowana baza danych, www.diagnoza.com (dostęp: 23.10.2012).

Rószkiewicz M. [2002], Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rószkiewicz M. [2011], Analiza klienta, SPSS Polska, Kraków.

Stanimir A. [2005], Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Stanimir A. [2011], Zastosowanie różnych technik analizy korespondencji w analizie danych personalnych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 161, Wrocław.

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Streszczenie [2008], http://www.msw.gov.pl/download/56/6107/Streszczenie (dostęp 15.12.2012).

Wykluczenie cyfrowe na rynku pracy [2010], red. E. Kryńska, Ł. Arendt, IPiSS, Warszawa.

Yule G.U., Kendall M.G. [1966], Wstęp do teorii statystyki, tłum. B. Górecki, E. Vielrose, PWN, Warszawa.

Downloads

Published

16-12-2015

Issue

Section

Articles

How to Cite

Grześkowiak, A., & Stanimir, A. (2015). Multivariate Analysis of Socio-demographic Determinants of Internet Use. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 916, 37-46. https://doi.org/10.15678/krem.737