Higher Education in Poland and the CSR Declaration as Reinforcement of Academic Ethos
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0978.0608Keywords:
social responsibility, university, values, mission, academic ethosAbstract
On 16 November 2017, 23 Polish higher education institutions signed a CSR Declaration. The declaration includes twelve points stipulating the principles related to CSR in higher education. The reasons for the growing significance of the concept of CSR in higher education can be attributed to the diminishing importance of academic ethos. The values that constitute academic ethos should be a guiding light for activities undertaken by universities, so their diminishing significance is a cause for concern. Developing the concept of CSR in higher education is an opportunity to keep these values alive. The article explores the values common for academic ethos and CSR in the Higher Education Declaration. The analysis leads to the conclusion that the popularisation of the concept of CSR in higher education has been reinforced by the declaration, which largely refers to academic ethos.Downloads
References
Akademicki kodeks etyczny Akademii Górniczo-Hutniczej (2003), http://www.agh.edu.pl/uczelnia/dokumenty/inne-dokumenty/kodeks-etyczny-agh/ (data dostępu: 28.12.2017).
Akademicki kodeks wartości (2003), http://www.uj.edu.pl/uniwersytet-z-collegium-medicum/kodeks-wartosci (data dostępu: 28.12.2017).
Bieliński J. (2016), Etos nauki w Polsce. Nauka akademicka, postakademicka czy przemysłowa?, XVI Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, 14–17 września 2016, Gdańsk.
Brzeziński J.M. (2011), Etos akademicki, „Forum Dydaktyczne: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość”, nr 7–8.
Chłoń-Domińczak A., Sławiński S., Kraśniewski A., Chmielecka E. (2017), Polska Rama Kwalifikacji. Wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Chmielecka E. (2008), Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni (w:) Społeczna odpowiedzialność uczelni, red. K. Leja, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Chmielecka E. (2017), Autonomia, odpowiedzialność i etos środowiska akademickiego. Czy są zależne od typu uczelni? (w:) Autonomia uczelni i środowiska akademickiego – odpowiedzialność i etos akademicki, Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, Warszawa.
Deklaracja społecznej odpowiedzialności uczelni podpisana przez 23 uczelnie (2017), Ministerstwo Rozwoju, http://www.mr.gov.pl/strony/aktualnosci/deklaracja-spolecznej-odpowiedzialnosci-uczelni-podpisana-przez-23-uczelnie (data dostępu: 28.12.2017).
Dobre praktyki w szkołach wyższych (2007), red. A. Szostek, Fundacja Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Etos akademicki. Wartości i zasady postępowania przyjęte w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (2004) (w:) Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, red. K. Kloc, E. Chmielecka, Warszawa.
Gaweł W. (2017a), Ewolucja roli uczelni wyższych w kształtowaniu świadomości gospodarczej i społecznej studentów (w:) Problemy przeobrażeń współczesnego społeczeństwa i gospodarki, red. K. Zawieja-Żurowska, A. Waligórska-Kotfas, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Konin.
Gaweł W. (2017b), Projekty badawcze kierunkiem rozwoju uczelni wyższych (w:) Współczesne trendy w zarządzaniu projektami innowacyjnymi i zasobami ludzkimi, red. J. Walas-Trębacz, M. Sołtysik, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Kerr C. (2001), The Uses of the University, Harvard University Press, Cambridge.
Kodeks etyki pracowników Politechniki Wrocławskiej (2016), http://pwr.edu.pl/pracownicy/kodeks-etyki (data dostępu: 28.12.2017).
Morawski R. (2016), Nauka w czasach biurokracji (w:) Inżynier z duszą humanisty, red. J. Sośnicka, Wydawnictwo Naukowe Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Morawski R. (2017), Autonomia, odpowiedzialność i etos środowiska akademickiego. Czy są zależne od typu uczelni? (w:) Autonomia uczelni i środowiska akademickiego – odpowiedzialność i etos akademicki, Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, Warszawa.
Nowakowski P.T. (2011), O etycznych kanonach pracy nauczyciela akademickiego i próbach ich kodyfikowania, „Studia z Teorii Wychowania”, vol. 2, nr 1(2).
Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r., cz. II: Misja społeczna uniwersytetu w XXI wieku (2015), red. A Szostek, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa.
Szacki J. (1989), Z życia nauki i z życia Towarzystwa. Nauka i etyka, Roczniki Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, nr 52.
Sztompka P. (2016), Uniwersytet w przestrzeni społecznej, „Zarządzanie Publiczne”, nr 2(36), https://doi.org/10.15678/ZP.2016.36.2.03. DOI: https://doi.org/10.15678/ZP.2016.36.2.03
Sztompka P. (2017), Autonomia: fundament kultury akademickiej (w:) Autonomia uczelni i środowiska akademickiego – odpowiedzialność i etos akademicki, Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, Warszawa.