Employee Influence and Commitment to Their Organisations
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0972.1205Keywords:
employee, sense of influence, organisational commitment, organisationAbstract
With competitiveness on the rise and conditions for the functioning of modern organisations changing rapidly, it has become more and more important to recruit and retain employees who, in addition to being highly competent, will also be ready to identify with the goals and mission of the organisation. An important factor in this respect is employees having a sense of influence on the organisation. The aim of the article is to present and discuss the results of research on the relationship between the sense of influence and readiness of employees to engage in work and their commitment to the organisation. Two ranges of the sense of influence at work were distinguished. The first involved the possibility of submitting one’s own innovative proposals to improve the operational processes while the second consisted in entrusting employees with a certain scope of autonomy at the workplace. The results confirmed a correlation between the sense of influence and commitment in its affective and normative aspects. At the same time, it was found that experiencing a sense of influence on one or the other level influences one’s commitment to the organisation to a similar degree.
Downloads
References
Adamska-Chudzińska M. [2015], Zaangażowanie organizacyjne pracowników jako źródło uczestnictwa w organizacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 8, https://doi.org/10.15678/znuek.2015.0944.0804. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0944.0804
Allen N., Meyer J. [1990], The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization, „Journal of Occupational and Organizational Psychology”, vol. 63, nr 1, https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
Bańka A., Bazińska R., Wołoska A. [2002], Polska wersja Meyera i Allen Skali Przywiązania do Organizacji, „Czasopismo Psychologiczne”, nr 8.
Bernthal P.R. [2009], Measuring Employee Engagement, http://www.ddiworld.com/pdf/ddi_MeasuringEmployeeEngagement_wp.pdf (data dostępu: 15.06.2017).
Conley Ch. [2015], Droga na szczyt, Wydawnictwo Charaktery, Kielce.
Engaged Employees Inspire Company Innovation [2012], „Gallup Business Journal”, Gallup Study, http://businessjournal.gallup.com/kontent/24880/gallup study-engaged-employees-inspire-company.aspx (data dostępu: 15.06.2017).
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. [2001], Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań.
Gliszczyńska X. [1990], Skala I-E w Pracy. Technika pomiaru poczucia kontroli w sytuacji pracy, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.
Harter J.K., Schmidt F.L., Hayes T.L. [2002], Business-unit-level Relationship between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes: A Meta-analysis, „Journal of Applied Psychology”, vol 87, nr 2, https://doi.org/10.1037//0021-9010.87.2.268. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.87.2.268
Havighurst R.J. [1972], Developmental Tasks and Education, McKay, Chicago.
Johnson R.E., Groff K.W., Taing M.U. [2009], Nature of the Interactions among Organizational Commitments: Complementary, Competitive or Synergistic?, „British Journal of Management”, vol. 20, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2008.00592.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2008.00592.x
Jong J.P.J. de, Hartog D.N.D. [2007], How Leaders Influence Employees’ Innovative Behaviour, „European Journal of Innovation Management”, vol. 10, nr 1, https://doi.org/10.1108/14601060710720546. DOI: https://doi.org/10.1108/14601060710720546
Juchnowicz M. [2010], Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa.
Kostera M. [2008], Współczesne koncepcje zarządzania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kot S.M., Jakubowski J., Sokołowski A. [2010], Statystyka, Difin, Warszawa.
Łaguna M., Mielniczuk E., Żaliński A., Wałachowska K. [2015], Przywiązanie do organizacji i zaangażowanie w pracę – koncepcje teoretyczne i problemy terminologiczne, „Medycyna Pracy”, nr 66(2).
Moczydłowska M.J. [2013], Zaangażowanie pracowników, aspekty psychologiczne i społeczne, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 4.
Pawlak J. [2015], Podmiotowość i partycypacja pracowników a zaangażowanie i odpowiedzialność w zespole w sytuacji zmiany, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 8, https://doi.org/10.15678/znuek.2015.0944.0805. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0944.0805
Robinson D., Perryman S., Hayday S. [2004], The Drivers of Employee Engagement, Report 408, Institute for Employment Studies, April. http://www.employmentstudies.co.uk/system/files/resources/files/408.pdf (data dostępu: 15.06.2017).
Rotter J.B. [1990], Poczucie wewnętrznej versus zewnętrznej kontroli wzmocnień, „Nowiny Psychologiczne”, nr 5/6.
Shore L.M., Wayne S.J. [1993], Commitment and Employee Behavior: Comparison of Affective Commitment and Continuance Commitment with Perceived Organizational Support, „Journal of Applied Psychology”, vol. 78, nr 5, https://doi.org/10.1037//0021-9010.78.5.774. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.78.5.774
Słowik J. [2016], Zaangażowani pracownicy to klucz do sukcesu, „Harvard Business Review. Polska. nr 3.
Zakrzewska-Bielawska A. [2012], Istota procesu zarządzania [w:] Podstawy zarządzania, red. A. Zakrzewska-Bielawska, Wolters Kluwer, Warszawa.