The Impact of “Window Dressing” and Creative Accounting on the True and Fair View of Financial Statements

Authors

  • Joanna Wyrobek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Finansów Przedsiębiorstw

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0928.0406

Keywords:

creative accounting, financial reporting, accounting, window dressing, financial analysis, financial crime

Abstract

The purpose of the paper is to present financial manipulation techniques that were popular in Poland in 2013. The paper is based on interviews with entrepreneurs and a review of previous papers on this subject. The paper also contains a review of selected new legal regulations in Poland intended to counteract and prevent certain types of fraud described in the paper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fridson M., Alvarez F. [2011], Financial Statement Analysis – a Practitioner’s Guide, 4th ed., Wiley, New Jersey.

Gut P. [2006], Kreatywna księgowość a fałszowanie sprawozdań finansowych, C.H. Beck, Warszawa.

Hołda A. [2006], Oszustwa księgowe w praktyce, „Rachunkowość”, nr 9.

Jones M. [2011], Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals, Wiley, Chichester.

Kaczmarek M. [2010], Oszustwa księgowe – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, http://uoo.univ.szczecin.pl/ ~marcink/index_pliki/ pliki/publikacje/RK1.pdf (dostęp: 12.04.2010).

Kutera M. [2008], Rola audytu finansowego w wykrywaniu przestępstw gospodarczych, Difin, Warszawa.

Strupczewski G. [2013], Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółki kapitałowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 911.

Szychta A. [2012], Dochody całkowite w sprawozdaniach finansowych największych spółek notowanych na GPW w Warszawie, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 263.

Wąsowski W. [2010a], Kreatywna rachunkowość, czyli fałszowanie sprawozdań finansowych, http://e-rachunkowosc.pl/ artykul.php?view=246 &part=2 (dostęp: 12.01.2010).

Wąsowski W. [2010b], Kreatywna rachunkowość: fałszowanie sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa.

Wyrobek J. [2012a], Ograniczenia analizy wskaźnikowej, „Rachunkowość”, nr 8.

Wyrobek J. [2012b], Zarządzanie wynikiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 899.

Downloads

Published

23-11-2015

Issue

Section

Articles

How to Cite

Wyrobek, J. (2015). The Impact of “Window Dressing” and Creative Accounting on the True and Fair View of Financial Statements. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 4(928), 71-83. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0928.0406